Hybrydy stawiają nowe wyzwania przed olejami silnikowymi

Hybrydy a oleje silnikowe: nowe standardy serwisowe Pixabay_Photoman

Rosnąca popularność pojazdów hybrydowych wymusza zmiany w podejściu do serwisowania jednostek napędowych. Wbrew pozorom, napędy te – choć często uznawane za bezobsługowe – wymagają stosowania precyzyjnie dobranych olejów silnikowych. TotalEnergies Marketing Polska tłumaczy, dlaczego to tak istotne i jakie ryzyko niesie ignorowanie zaleceń producentów.

Pojazdy hybrydowe zyskują coraz większe uznanie wśród europejskich kierowców, także w Polsce. Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, liderem wśród napędów jest na polskim rynku benzyna, z udziałem wynoszącym 30,22%. Drugie miejsce zajmują mikrohybrydy (26,73%), a trzecie – z niewielką stratą – klasyczne hybrydy, które z roku na rok umacniają swoją pozycję. Kupujący cenią sobie m.in. niskie zużycie paliwa w cyklu miejskim oraz postrzegają samochody hybrydowe jako niezawodne i niemal bezobsługowe.

Jednak, aby w pełni cieszyć się z zalet napędów hybrydowych, należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń fabrycznych dotyczących oleju silnikowego. Specyfika pracy jednostki spalinowej sprawia, że przed olejem stawiane są wyjątkowo wysokie wymagania. Co ważne – im bardziej zaawansowana hybryda, tym wspomniane wymagania są wyższe.

Nie taka prosta konstrukcja

Pojazdy hybrydowe, w zależności od typu, łączą silnik spalinowy z układem elektrycznym i akumulatorem o różnej pojemności. W mikrohybrydach silnik spalinowy pozostaje aktywny przez cały czas, a napęd elektryczny pełni głównie funkcję wspomagającą. W pełnych hybrydach oraz hybrydach typu plug-in możliwa jest jazda w trybie całkowicie elektrycznym – z wyłączonym silnikiem spalinowym – co pozwala znacznie obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2, zwłaszcza w warunkach miejskich.

To jednak rodzi specyficzne wyzwania dla smarowania silnika. Częste wyłączanie i uruchamianie jednostki spalinowej, zwłaszcza na zimno, oznacza, że silnik rzadko pracuje w optymalnych warunkach temperaturowych.

To zwiększa ryzyko zużycia elementów mechanicznych – szczególnie, gdy silnik nagle wchodzi na wysokie obroty zaraz po uruchomieniu. Zjawisko to jest typowe np. dla sytuacji, gdy auto rusza w trybie elektrycznym i dopiero przy wyższej prędkości dołącza się silnik spalinowy.

Oleje do zadań specjalnych

W kontekście powyższych warunków pracy, tradycyjne oleje silnikowe mogą się okazać niewystarczające. Wymagana jest szybka cyrkulacja oleju zaraz po uruchomieniu jednostki – dlatego stosuje się oleje o bardzo niskiej lepkości, np. klasy 0W-20, a nawet 0W-8. Takie produkty skracają czas pracy „na sucho” i zmniejszają ryzyko uszkodzeń.

Dodatkowym wyzwaniem są zanieczyszczenia – do oleju silnikowego w hybrydach częściej trafia niespalone paliwo, a także skondensowana wilgoć, co przyczynia się do szybszego starzenia się środka smarnego. Dlatego oleje stosowane w hybrydach muszą:

  • wykazywać wysoką odporność chemiczną,
  • dobrą stabilność termiczną
  • i skuteczność w niższych temperaturach.

Gama produktów TotalEnergies obejmuje szereg środków smarnych spełniających wymagania nowoczesnych napędów hybrydowych, w tym m.in.:

  • 0W-8 Quartz 9000 XTRA FUTURE XT
  • 0W-16 Quartz INEO XTRA EC6
  • 0W-20 Quartz 9000 FUTURE GF-6
  • 0W-20 Quartz INEO XTRA DYNAMICS
  • 0W-20 Quartz INEO XTRA FIRST
  • 0W-20 Quartz INEO XTRA Long Life 0W-20

Dobór oleju do samochodu hybrydowego jest niezwykle ważny – i to nie tylko w okresie gwarancyjnym. To może być zaskoczenie dla wielu użytkowników hybryd, ponieważ najpopularniejsze na rynku modele mają pod maską niewysilone, wolnossące jednostki benzynowe, które na pierwszy rzut oka wydają się „niewymagające”. Jednak ze względu na specyfikę ich eksploatacji, zastosowanie oleju odpowiedniej klasy, zgodnej z zaleceniami producenta, ma kluczowe znaczenie. Warto też od czasu do czasu pozwolić silnikowi popracować dłużej w trasie, by odparowały resztki paliwa i wody nagromadzonej na skutek pracy w trudnych warunkach – komentuje Andrzej Husiatyński, ekspert z Działu Technicznego TotalEnergies.

Źródło: na podstawie informacji prasowej TotalEnergies

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę