Cisza wewnątrz pojazdu ma decydujący wpływ na komfort podróży. Hałas źle spasowanych plastików lub skrzypiący pedał sprzęgła skutecznie odbierają przyjemność z jazdy. Wibracje i piski mogą dochodzić także z układu hamulcowego. Dobra wiadomość jest taka, że poziomy NVH (Noise Vibration Harshness) pojazdu mogą utrzymać swoją pierwotną wartość dzięki zastosowaniu części zamiennych o jakości OE.
Za hałas podczas hamowania często obwinia się klocki hamulcowe, a w rzeczywistości dźwięki mogą pochodzić od innej części, na przykład od łożyska lub sworznia kulowego. Czy problemowi będzie towarzyszyć hałas, to już zależy wyłącznie od częstotliwości dźwięku. Zakres dźwięków słyszalnych dla ludzkiego ucha waha się w przedziale od około 16 do 20 000 Hz. Drgania hamulców generują bardzo głęboki dźwięk o częstotliwości poniżej 300 Hz. Czasami jest on praktycznie niesłyszalny dla ludzkiego ucha, ale odczuwalny na kierownicy i pedale podczas hamowania. Tego rodzaju drgania są zazwyczaj spowodowane niską tolerancją spasowania, nieprawidłowym montażem do piasty, uszkodzeniem lub nierównomierną grubością tarczy. Przyczyną może być również nieoczyszczona z rdzy i zabrudzeń piasta oraz zbyt duży luz w łożyskach. Na drgania w tym zakresie częstotliwości istotny wpływ mają poważne odkształcenia tarczy i przegrzania.
Skrzypienia przechodzące w pisk to efekt wibracji o częstotliwości pomiędzy 300 a 5000 Hz. Częstym powodem takiego hałasu jest utrudniony ruch tłoczka zacisku, nierówna powierzchnia robocza tarczy, nieprawidłowy montaż klocków, niewłaściwe położenie elementów tłumiących (np. podkładek) lub zbyt mała grubość tarcz. Dźwięki powyżej 5000 Hz – które można określić jako wysoki pisk – pochodzą od drgań molekularnych materiału ciernego podczas kontaktu z tarczą hamulcową. Ostatnią grupą są dźwięki powyżej 12 000 Hz, w tym niesłyszalne dla ludzkiego ucha ultradźwięki o częstotliwość powyżej 20 000 Hz (dla wielu osób górna granica słyszalności jest niższa).
Za hałasy w pierwszym zakresie (do ok. 5 kHz) odpowiada utrudniony ruch tłoczka w zacisku i ruch zacisku w prowadnicach. W drugim zakresie (do ok. 12 kHz) hałas generowany jest przez drgania wewnętrzne materiału klocków i tarcz hamulcowych podczas hamowania. Od częstotliwości ok.12 kHz wysoki pisk przechodzi w zakres ultradźwięków.
Usuń źródło hałasu
Przyjrzyj się dokładnie objawom i ustal ich przyczynę – określenie źródła problemu jest kluczowe dla znalezienia właściwego rozwiązania. Wiele możemy dowiedzieć się ze starannego demontażu i oględzin części. Na przykład skośne zużycie materiału ciernego może wskazywać na zniekształcony lub źle zamontowany zacisk. Z kolei nierównomierne zużycie klocków w jednym komplecie może być skutkiem nieregularnego zużycia tarczy hamulcowej. Uszkodzenie takich elementów jak płytka tylna klocka wskazuje na niewłaściwy montaż, podczas gdy uszkodzenie tłoczka hamulcowego, który nie wraca do swojej początkowej pozycji, może doprowadzić do przegrzania i uszkodzenia innych elementów.
Ciche hamowanie
Jak podkreślają specjaliści Ferodo, regularne serwisowanie oraz stosowanie części o jakości OE to najprostszy sposób uniknięcia problemów z układem hamulcowym. W przypadku wystąpienia hałasu podczas hamowania warto upewnić się, że klocki, tarcze i zaciski są prawidłowo zamontowane, tj. zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.