Grudzień 2024: Import używanych samochodów osobowych i dostawczych
W grudniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 71 537 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, o 16,5% więcej niż rok wcześniej. To osiemnasty z kolei miesiąc wzrostu. Skumulowany import w całym roku wyniósł 967 579 sztuk, tj. o 20,1% więcej niż w 2023 roku.
Zdecydowaną większość sprowadzonych w 2024 roku pojazdów – dokładnie 880 375 - stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 19,5% więcej niż rok wcześniej. Import samochodów użytkowych – 87 204 sztuki - jest o 26,5% większy niż przed rokiem.
Wiek importowanych aut ustabilizował się i w całym roku wyniósł 12,44 roku. Decydujący wpływ na taki wciąż zaawansowany wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 13,02 roku). Warto podkreślić, że rośnie import osobowych modeli elektrycznych. W tym roku zarejestrowano blisko 5,5 tys. takich aut, o 40,3% więcej niż w roku poprzednim.
– Wzrost importu używanych samochodów do Polski jest negatywnym trendem, który może mieć kilka poważnych konsekwencji. W grudniu 2024 roku zarejestrowano wzrost o 16,5% w porównaniu z rokiem poprzednim, a całkowity import w roku 2024 osiągnął 967 579 pojazdów, co stanowi wzrost o 20,1%. Ten trend sugeruje, że na rynku pojawia się coraz więcej starszych pojazdów, których średni wiek wynosi 12,4 lat. To duży problem, ponieważ starsze samochody zazwyczaj wykazują wyższą awaryjność i cechuja się niższym poziomem bezpieczeństwa, co może prowadzić do większej liczby wypadków oraz wyższych kosztów napraw dla właścicieli. Używane auta także mogą mieć różne wady, takie jak mocno zużyte hamulce, większa awaryjność silnika, uszkodzenia zawieszenia, korozja nadwozia czy awarie skrzyni biegów, co tylko zwiększa ryzyko kierowców i pasażerów. Nieuczciwi sprzedawcy mogą stosować różne sztuczki, aby ukryć rzeczywisty stan pojazdów, na przykład manipulację przebiegu, ukrywanie zaistniałych wypadków lub niewystarczające informowanie o przeprowadzonych naprawach, co może prowadzić do sytuacji, w której nabywcy otrzymują pojazd w gorszym stanie, niż się spodziewali. Kolejnym powodem do obaw jest to, że większość importowanych pojazdów pochodzi z Niemiec, co może oznaczać, że Polska staje się magazynem dla starych aut, które innym rynkom już nie odpowiadają. Ten trend może również pogorszyć stan środowiska, ponieważ starsze modele często spełniają tylko niższe normy emisji, co przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci sieć centrów samochodowych AAA AUTO.
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych rywalizowały trzy – Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest bezkonkurencyjny Renault Master.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Ranking TOP20 krajów, z których w 2024 roku najczęściej importowane były samochody do Polski. Dane w nawiasie pokazują zmianę procentową w porównaniu do poprzedniego roku:
1. Niemcy – 503 368 szt. (19,2%)
2. Francja – 100 158 szt. (7,4%)
3. Belgia – 69 794 szt. (22,8%)
4. Stany Zjednoczone – 68 193 szt. (48,0%)
5. Holandia – 48 068 szt. (12,0%)
6. Włochy – 32 214 szt. (42,2%)
7. Dania – 26 256 szt. (30,6%)
8. Szwecja – 24 056 szt. (-3,8%)
9. Austria – 22 889 szt. (14,2%)
10. Szwajcaria – 21 672 szt. (14,1%)
11. Kanada – 7 071 szt. (35,0%)
12. Czechy – 6 083 szt. (39,5%)
13. Norwegia – 5 682 szt. (-12,6%)
14. Wielka Brytania – 4 551 szt. (18,9%)
15. Luksemburg – 3 843 szt. (32,4%)
16. Finlandia – 3 637 szt. (14,8%)
17. Hiszpania – 2 408 szt. (10,6%)
18. Litwa – 2 059 szt. (20,0%)
19. Japonia – 1 916 szt. (31,3%)
20. Słowacja – 1 345 szt. (27,2%)
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,4%. Najwyższy wskaźnik wzrostu w gronie TOP20 krajów odnotowały Stany Zjednoczone (+48,0%), które zajmują obecnie 4 miejsce w rankingu, wyprzedzając Holandię. W zestawieniu TOP20 tylko import z Norwegii i Szwecji wykazał spadek, odpowiednio o 12,6 i 3,8%. W większości przypadków – poza Francją – wskaźniki wzrostu są dwucyfrowe, a w TOP10 import z każdego kolejnego kraju przekroczył barierę 10 tysięcy sztuk.
Źródło: AAA AUTO