Ford zbada potencjał wodoru
Ford prowadzi badania nad potencjałem wodoru jako źródła energii ogniw testowanych na pokładzie Forda E-Transita. Celem projektu jest ustalenie, czy technologia wodorowych ogniw paliwowych może pomóc w uzyskaniu większego zasięgu bezemisyjnej jazdy, co jest istotne w przypadku klientów intensywnie eksploatujących E‑Transita na długich dystansach i przy ograniczonych możliwościach ładowania w czasie pracy zmianowej.
- Ford prowadzi konsorcjum, które testuje technologię wodorowych ogniw paliwowych w elektrycznym E-Transicie;
- Korzyści dla flot samochodów dostawczych polegające na wydłużeniu zasięgu pojazdów zeroemisyjnych i szybszym tankowaniu;
- Niewielka brytyjska flota modeli prototypowych jest eksploatowana w ramach projektu badań nad paliwami alternatywnymi;
Konsorcjum Forda, składające się z sześciu liderów skupionych wokół technologii motoryzacyjnych i partnerów z branży flotowej, pomoże również doprecyzować wymagania dotyczące dodatkowej infrastruktury pozwalającej na tankowanie wodoru. Ford Pro (dział firmy odpowiadający za sektor pojazdów użytkowych i usług) wykorzysta program pilotażowy do rozszerzenia swojego potencjału w dziedzinie konwersji pojazdów.
Ford uważa, że ogniwa paliwowe mogą mieć zastosowanie w jego największych, najcięższych samochodach dostawczych, które zyskają atut bezemisyjności. Ogniwa mogą jednocześnie zaspokoić wysokie dzienne zapotrzebowanie na energię naszych klientów. Ford szczyci się godnym podziwu dorobkiem w sektorze pojazdów użytkowych, dzięki niestrudzonemu Transitowi, cieszymy się więc z poszukiwania nowych ekologicznych rozwiązań dostaw dla naszych najciężej pracujących samochodów ciężarowych.
Mówi Tim Slatter, prezes Forda w Wielkiej Brytanii.
Projekt Forda związany z wodorowymi ogniwami paliwowymi napędzającymi E‑Transita ma za zadanie potwierdzenie biznesowej opłacalności samochodu. W badaniach uczestniczą także firmy: BP, Cambustion, Viritech i Cygnet Texkimp.
Wodorowe ogniwa paliwowe – jak działają?
Wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną w procesie syntezy znajdującego się w zbiorniku samochodu wodoru z tlenem, przy czym proces ten jest w pełni bezemisyjny, zasięg pojazdu dużo większy, a tankowanie trwa wyjątkowo krótko. Ford bada technologię ogniw paliwowych od lat 90. ubiegłego wieku, opracowując wiele prototypów, a w 2021 roku podczas Targów Pojazdów Niskoemisyjnych CENEX, zademonstrował po raz pierwszy model E‑Transit z ogniwami paliwowymi.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Krótkoseryjna flota testowa ośmiu Fordów E‑Transit napędzanych ogniwami paliwowymi będzie eksploatowana w sześciomiesięcznych etapach w ciągu trzyletniego projektu do 2025 roku. Dane z floty testowej dostarczą informacji na temat całkowitych kosztów posiadania i eksploatacji dużego samochodu dostawczego o wydłużonym zasięgu i czasie pracy, który bez potrzeby ładowania w ciągu zmian dorównuje odpowiednikowi z silnikiem Diesla.
Prototypowe Fordy E‑Transit będą wyposażone w zestawy ogniw paliwowych o dużej mocy oraz odpowiednio pojemne zbiorniki wodoru udoskonalone pod kątem bezpieczeństwa, pojemności, kosztów i masy. Ważnym elementem projektu będzie ocena skutecznego i opłacalnego recyklingu komponentów wycofanych z eksploatacji.
Źródło: Ford