Elektryczny DAF XD zaprezentowany w Polsce
Dostępne obecnie elektryczne samochody ciężarowe jeszcze nie we wszystkich zastosowaniach stanowią realną alternatywę dla pojazdów z silnikami spalinowymi. Są jednak zadania transportowe, w których ciężarówki „z wtyczką” doskonale się sprawdzają, pokazując pełnię swoich zalet. Przykładem jest sektor komunalny i dystrybucyjny. W ofercie DAF Trucks są już bezemisyjne modele idealnie nadające się do takich zastosowań. Jednym z nich jest XD Electric, zaprezentowany po raz pierwszy w Polsce.
W 2023 r. DAF dokończył modernizację pełnej gamy pojazdów prezentując model XB – najmniejszy samochód nowej generacji, który dołączył do wielokrotnie nagradzanych ciężarówek długodystansowych (XF, XG, XG+) i dystrybucyjnych (XD). Dzięki temu holenderska marka oferuje najnowocześniejsze rozwiązania transportowe w każdym segmencie wagowym, w tym także wersje budowlane (XFC, XDC, XBC) i bezemisyjne, a więc elektryczne warianty modeli XB, XD oraz XF.
Debiut w Rzeszowie
Przy okazji niedawnej gali Dealer Roku DAF 2024, po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano dziennikarzom DAF-a XD Electric, który powstaje w zupełnie nowym zakładzie produkcji pojazdów elektrycznych, uruchomionym w 2023 roku w Eindhoven.
Egzemplarz sprowadzony z Holandii specjalnie na tę okazję to podwozie z napędem 6x2 i skrętną osią wleczoną (FAN). Przedstawionego w Rzeszowie DAF-a XD Electric wyposażono w dzienną kabinę pomalowaną białym, metalizowanym lakierem – charakterystycznym dla elektrycznych modeli marki.
Wygodna praca i regeneracja
Elektryczny DAF XD, podobnie jak wersja spalinowa, ma dzienną kabinę wydłużoną o 15 cm względem modelu CF. To nie tylko zwiększa bezpieczeństwo załogi w razie uderzenia w tył pojazdu, lecz przekłada się też na komfort i ergonomię. Dzięki dodatkowym centymetrom kierowca ma do dyspozycji fotel z najszerszym w segmencie zakresem regulacji. Oparcie można pochylić aż o 30 stopni, by jeszcze wygodniej odpoczywać.
Komfort w czasie przerw w pracy podnosi również wyposażenie prezentowanego DAF-a XD Electric, a więc klimatyzacja postojowa zintegrowana z modułem sterującym klimatyzacją kabiny, a także rolety okienne po stronie kierowcy i pasażera. Odpowiednią jakość powietrza w kabinie zapewnia skuteczny filtr przeciwpyłkowy z węglem aktywnym, zatrzymujący 85% cząstek stałych o wielkości do 0,5 mikrona i 98% o wielkości do 10 mikronów. To szczególnie ważne w pojeździe dystrybucyjnym, który najczęściej pracuje w miastach, gdzie normy jakości powietrza często są przekroczone.
Oprócz tego, o komfort kierowcy opisywanego DAF-a XD Electric dba fotel z zawieszeniem pneumatycznym Super Air, wysokim oparciem, regulowanym podparciem ramion, dwustopniowym ogrzewaniem i aktywną wentylacją. Najlepsze w segmencie warunki pracy zapewniają również nisko zamocowana i doskonale wyciszona kabina oraz intuicyjne i ergonomiczne wnętrze.
Bezkompromisowe możliwości przewozowe
Zaprezentowany w Rzeszowie DAF XD Electric to podwozie o DMC 28 t, z rozstawem osi liczącym 4,6 m i tylnym zwisem wynoszącym 2,55 m. Z przodu zamontowano 9-tonową oś z zawieszeniem parabolicznym, wyposażonym w amortyzatory i stabilizator.
Z kolei z tyłu znajduje się zespół złożony z napędzanej osi i skrętnej osi wleczonej, z sterowanym elektronicznie zawieszeniem pneumatycznym, również z amortyzatorami i stabilizatorem. Oś napędzaną z czterema miechami pneumatycznymi wyposażono w mechaniczną blokadę dyferencjału. Oś wleczona z dwoma miechami pneumatycznymi może być automatycznie podnoszona, jeśli aktualne obciążenie pojazdu na to pozwala. Maksymalne obciążenie zespołu tylnych osi to 20 t.
Za napęd odpowiada elektryczny silnik PACCAR EX-D2 o mocy 350 kW (476 KM) i znamionowym momencie momencie obrotowym wynoszącym 1370 Nm (szczytowy: 2470 Nm).
Z myślą o zabudowach zamontowano przystawkę odbioru mocy (E-PTO) o maksymalnej ciągłej mocy 25kW (34 KM). Oprócz tego podwozie wyposażono w szereg udogodnień dla wykonawców zabudów, co maksymalnie skraca czas potrzebny na przygotowanie pojazdu do realizacji określonych zadań transportowych.
Uniwersalny i długowieczny
Na podwoziu zamontowano największy dostępny zespół akumulatorów o łącznej pojemności 525 kWh. Za pośrednictwem złącza CCS2 można je ładować prądem stałym o maksymalnej mocy 325 kW, co pozwala w ciągu 25-30 minut uzupełnić energię na pokonanie 100 km. Te cechy powodują, że opisywany wariant DAF-a XD Electric nadaje się zarówno do dystrybucji i zadań komunalnych, jak również do regularnych przewozów na dłuższych, stałych trasach, np. między magazynami czy terminalami logistycznymi. Maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to ponad 500 km.
– Pakiety baterii do elektrycznych DAF-ów wytwarzane są z wykorzystaniem ogniw o wiodącej wydajności, dostarczanych przez ich największego na świecie producenta – firmę CATL. – Są to akumulatory LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe), które obecnie zapewniają najlepsze połączenie kosztów, możliwości, trwałości i bezpieczeństwa. Mają żywotność nawet 2-3 krotnie wyższą niż inne typy baterii i są odporne na wielokrotne ładowanie prądem o wysokiej mocy do 100% pojemności, co zwiększa ich użyteczność w transporcie – tłumaczy Michał Wójcik, odpowiedzialny za rozwój sektora pojazdów zeroemisyjnych w DAF Trucks Polska.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Widocznie najbezpieczniejszy
Poziom bezpieczeństwa czynnego jest ważny w każdym pojeździe, ale w ciężarówkach dystrybucyjnych i komunalnych nabiera szczególnego znaczenia. To właśnie w miastach najłatwiej o kolizję z niechronionym uczestnikiem ruchu – pieszym, rowerzystą czy użytkownikiem hulajnogi elektrycznej.
Pod tym względem DAF XD Electric wyznacza najwyższy standard w branży, zapewniając przy tym kierowcy spokój i bezpieczną pracę. Pokazany polskim dziennikarzom DAF XD to wersja z oknem krawężnikowym i składanym, kinowym fotelem pasażera, które ułatwiają obserwację drogi po tej stronie pojazdu. Bezkonkurencyjna widoczność bezpośrednia to efekt nisko poprowadzonej krawędzi przedniej szyby i deski rozdzielczej Vision – obniżonej w prawej części kabiny.
Ryzyko kolizji do minimum zmniejszają systemy kamer i ekranów zamiast lusterek. DAF Digital Vision, z licznymi funkcjami ułatwiającymi manewrowanie, zastępuje lusterko główne i szerokokątne. DAF Corner View zapewnia szeroki (270 stopni) kąt widzenia przed pojazdem i z jego prawej strony. Na pokładzie jest także kamera cofania. Obraz z niej jest wyświetlany na dodatkowym ekranie na desce rozdzielczej, który jest częścią systemu DAF Infotainment w wariantach Luxury, Luxury Plus lub Exclusive.
Partner zeroemisyjnej transformacji
– Marka DAF podchodzi pragmatycznie do elektromobilności. Rozumiemy, że do jej popularyzacji potrzebne są nie tylko wydajne, praktyczne i bezpieczne pojazdy „z wtyczką”, ale też przemyślane wsparcie w obszarze infrastruktury, doradztwa i finansowania – mówi Michał Wójcik.
Gama serii Electric to pojazdy o DMC od 12 do 42t, napędem o mocy od 120 do 350 kW i zasięgiem od 150 do nawet 500 km.
– Paleta elektrycznych DAF-ów daje klientom bardzo szeroki wybór i możliwość precyzyjnego dostosowania konfiguracji do swoich potrzeb i możliwości. Co więcej, mamy wiedzę i narzędzia, by wraz z klientem precyzyjnie zasymulować charakter eksploatacji i ustalić czy i jaki wariant najlepiej sprawdzi się u niego – dodaje.
Wsparcie w drodze do elektromobilności to również szeroka oferta stacjonarnych i mobilnych ładowarek PACCAR. Urządzenia, których żywotność określana jest na co najmniej 15 lat, także można objąć pakietami serwisowo-obsługowymi i korzystnym finansowaniem PACCAR Financial, co gwarantuje użytkownikowi pewność i przewidywalność kosztów związanych z transformacją energetyczną.
PACCAR dostarcza też systemy magazynowania energii. Przykładem jest rozwiązane wdrożone w firmie BEST Trucks, w holenderskim Barendrecht.
– Tego typu systemy są szczególnie przydatne w firmach, które mogą ładować pojazdy elektryczne w swoich siedzibach. Urządzenia pozwalają wykorzystać energię wyprodukowaną przez instalację fotowoltaiczną do ładowania pojazdów elektrycznych w nocy – wyjaśnia Michał Wójcik.
W 2023 roku w krajach Unii Europejskiej sprzedano ponad 3200 elektrycznych pojazdów ciężarowych o DMC pow. 6t. W bieżącym roku ta liczba ma się podwoić, a takie tempo wzrostu ma się utrzymać do 2026 roku. W Polsce ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wymaga, żeby już w 2025 roku w gminach liczących pow. 50 tys. mieszkańców 30 procent floty wykorzystywanej do realizacji zadań publicznych (np. odbioru odpadów) stanowiły pojazdy zero- lub niskoemisyjne.
Źródło: DAF Trucks Polska