Elektryczne nowości Toyoty wspierają wielotorowe podejście do neutralności węglowej
Podczas wydarzenia Toyota Motor Europe (TME) 2023 Kenshiki zespół globalnej i europejskiej kadry kierowniczej zaprezentował najnowsze produkty i technologie firmy z zakresu elektryfikacji.
- Globalna wizja Toyoty, zatytułowana „Mobilność dla wszystkich”, stawia sobie za cel nie pozostawienie żadnej osoby w potrzebie.
- Toyota Motor Europe stosuje strategię wielotorową, kierując się w stronę neutralności węglowej do 2040 roku.
- Podczas prezentacji zaprezentowano rozszerzoną gamę przyszłych pojazdów elektrycznych z akumulatorami i ogniwami paliwowymi.
Mobilność dla wszystkich
Koncern motoryzacyjny Toyota przyjmuje koncepcję „Mobilność dla wszystkich”, zobowiązując się do osiągnięcia pełnej neutralności węglowej w Europie do 2040 roku i na całym świecie do 2050 roku. Te cele określają główne kierunki działań firmy w zakresie opracowywania nowych produktów.
Podczas wystąpienia na Kenshiki, Simon Humphries, Chief Branding Officer i Head of Design w Toyota Motor Corporation, przedstawił głębsze spojrzenie na podejście firmy: – Dla nas mobilność to przede wszystkim wolność. Wolność przynosi ze sobą liczne możliwości, a w Toyota wierzymy, że każdy powinien mieć dostęp do tych możliwości, niezależnie od miejsca zamieszkania czy sytuacji, eliminując wszelkie bariery i pozostawiając nikogo w potrzebie.
Strategia „wielu ścieżek” Toyoty potwierdza założenie, że rozwiązania nisko- i bezemisyjne w mobilności są projektowane w odpowiedzi na konkretne potrzeby regionalne. Produkty te spełniają oczekiwania klientów oraz są zgodne z lokalną infrastrukturą, jednocześnie pozostając dostępnymi dla wszystkich, co eliminuje wykluczenie kogokolwiek z drogi do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla.
Humphries przedstawił kilka koncepcyjnych modeli od Lexusa i Toyoty, które staną się pionierami w nowej generacji pojazdów z napędem elektrycznym. Wyjaśnił, że nowa modułowa konstrukcja podwozia gigacast zmniejszy liczbę zużywanych komponentów. Dodatkowo, wprowadzenie systemu operacyjnego Arene dla programowalnych samochodów pozwoli na większą elastyczność w projektowaniu i zwiększy komfort użytkowania pojazdów.
Modele koncepcyjne samochodów elektrycznych od Toyoty i Lexusa, które zostały zaprezentowane podczas forum Kenshiki, planowane są do pojawienia się na europejskich drogach w najbliższych latach. Wśród nich znajdą się m.in.: Lexus LF-ZC, Toyota FT-Se, Toyota FT-3e – sportowy crossover oraz miejski SUV.
Droga do neutralności węglowej
W ubiegłym roku koncern TME ogłosił swoje zobowiązanie do osiągnięcia pełnej neutralności węglowej w Europie do 2040 roku. Planowane jest osiągnięcie neutralności węglowej w pierwszym i drugim stopniu w europejskich operacjach i zakładach produkcyjnych do 2030 roku. Jeśli chodzi o trzeci etap, Toyota dąży do 100% redukcji emisji CO2 ze sprzedaży nowych pojazdów do 2035 roku, a do 2040 roku planuje osiągnięcie pełnej neutralności w łańcuchu dostaw i logistyce – obszarach, w których już obecnie TME poczyniło postępy. Już teraz, na czterech trasach z Belgii do Niemiec, Francji i Holandii, używane są elektryczne ciężarówki napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Rozwój pojazdów elektrycznych na baterie
Yoshihiro Nakata, prezes i dyrektor generalny Toyota Motor Europe, odnosząc się do średnioterminowego planu wprowadzania produktów przez TME, oświadczył: – Będziemy nadal oferować różnorodne technologie zmniejszania emisji dwutlenku węgla i sukcesywnie zwiększać liczbę pojazdów bezemisyjnych, które dostarczamy naszym klientom.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
W Europie już 71% oferty koncernu Toyota stanowią pojazdy elektryczne, a planuje się, że do 2024 roku udział ten wzrośnie do 75%. Ten trend wzrostowy będzie kontynuowany, a nowe pojazdy z napędem elektrycznym będą odgrywały coraz większą rolę w sprzedaży.
Do 2026 roku TME planuje wprowadzenie około 15 różnych modeli pojazdów bezemisyjnych pod marką Toyota, obejmujących samochody osobowe oraz lekkie pojazdy użytkowe. Przewiduje się, że udział pojazdów zasilanych energią zgromadzoną w akumulatorze (BEV - Battery Electric Vehicle), w sprzedaży europejskiej wyniesie ponad 20%, co przełoży się na ponad 250 000 pojazdów rocznie.
Odnosząc się do napędu wodorowego, Nakata wyjaśnił, że Toyota jest przekonana co do swojej wyjątkowej roli w przyczynianiu się do dekarbonizacji europejskiej mobilności w obliczu tempa rozwoju infrastruktury i dostępności ekologicznego wodoru.
Strategia wodorowa Toyoty obejmuje różne obszary mobilności. W segmencie samochodów osobowych oferowane są modele Mirai i nowo wprowadzony Crown. W sektorze komercyjnym TME Hydrogen Factory Europe integruje obecną technologię ogniw paliwowych w samochodach ciężarowych, busach, autobusach, łodziach – a także w pick-upach, jak w prototypie Hiluxa zasilanego wodorem, zaprezentowanym na forum Kenshiki.
Technologia wodorowa będzie nadal rozwijana, Toyota w 2026 roku wprowadzi na rynek systemy ogniw paliwowych trzeciej generacji.
Dziedzictwo Toyoty na IO Paryż 2024
Matt Harrison, dyrektor operacyjny Toyota Motor Europe, podkreślił znaczenie innowacji w dziedzinie wodorowej, zaznaczając, że podczas igrzysk olimpijskich w Paryżu planowane jest działanie nawet dziesięciu aplikacji wykorzystujących wodór.
Jako światowy partner Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego i Międzynarodowego Komitetu Paraolimpijskiego w dziedzinie mobilności, Toyota dostarczy flotę ponad 2650 zelektryfikowanych pojazdów oraz 700 rozwiązań mobilności ostatniej mili, opartych na energii elektrycznej. Harrison szczegółowo opisał, że w tej liczbie znajduje się 250 pojazdów wspierających mobilność Accessible People Movers (APM), specjalnie zaprojektowanych na potrzeby Paryża 2024. Te pojazdy zostały zbudowane w Europie z myślą o usługach transportowych na ostatniej mili oraz zapewnieniu dostępu dla osób niepełnosprawnych.
Źródło: Toyota