Toyota ma plan na pełen cykl życia baterii z aut elektrycznych zgodnie ze strategią „Battery 3R”

„Battery 3R” czyli drugie życie dla zużytych akumulatorów Toyota

Toyota Motor Corporation przyspiesza prace nad realizacją strategii „Battery 3R”. Marka dąży w ten sposób do jak najefektywniejszego wykorzystania baterii trakcyjnych z aut elektrycznych w całym cyklu ich życia, redukcji odpadów oraz wzrostu udziału materiałów pochodzących z recyklingu zgodnie z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego.

Toyota Motor Corporation zakłada osiągnięcie zerowej emisji CO2 do 2050 roku. Realizacja tego celu wiąże się z o wiele większym spektrum działań niż tylko rozwojem zelektryfikowanych napędów i technologii wodorowych ogniw paliwowych zgodnie ze strategią „Battery 3R”, która wpisuje się w ideę gospodarki obiegu zamkniętego. Dzięki temu akumulatory trakcyjne wykorzystywane w samochodach elektrycznych i hybrydowych znajdą kolejne zastosowania.

„Battery 3R” czyli drugie życie dla zużytych akumulatorów

Cykl życia akumulatorów ma szczególne znaczenie w pojazdach z napędem elektrycznym (BEV). Działania Toyoty w tym obszarze obejmują taki rozwój technologii akumulatorowych, aby baterie, które trafią do aut elektrycznych i hybrydowych, były efektywne i długotrwałe, by klienci byli pewni ich jakości przez cały okres użytkowania auta. Gdy baterie nie będą już się nadawać do wykorzystania w samochodzie, mogą znaleźć inne zastosowanie zarówno w przemyśle motoryzacyjnym, jak i w innych sektorach gospodarki.

Toyota_Redwood_recykling_akumulator Toyota

Toyota dąży również do recyklingu wyeksploatowanych baterii w zrównoważony sposób, który zakłada zmniejszenie ilości emitowanego dwutlenku węgla, a odzyskany materiał posłuży do produkcji nowych akumulatorów.

Strategia „Battery 3R” zakłada redukcję, recykling i ponowne wykorzystanie zużytych baterii, działając we współpracy z partnerami na skalę globalną. Głównym celem marki jest kontynuowanie działań wspierających rozwój bateryjnych aut elektrycznych, jak również lokalnych społeczności. Strategię „Battery 3R” koncern będzie prowadził w pięciu regionach: w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Europie, Chinach i w Azji. Działania Toyoty dążą do zmaksymalizowania odbioru i detoksykacji zużytych baterii na całym świecie poprzez znalezienie dla nich kolejnych zastosowań.

Nowe generacje baterii

Przykładem działań będących częścią strategii „Battery 3R” jest rozwój baterii nowej generacji, charakteryzujących się wyższą gęstością i lepszą wydajnością, a w efekcie zwiększonym zasięgiem i skróconym czasem ładowania. Po 2026 roku w samochodach Toyoty będą stosowane m.in. bipolarne baterie litowo-jonowe o wysokich osiągach, wykorzystujące niklową katodę. Zasięg auta wykorzystującego taką baterię ma wynosić około 1100 km, a szacowany czas szybkiego ładowania to około 20 minut (od 10 do 80%).

Koncern nieustanie pracuje także nad przełomowymi bateriami ze stałym elektrolitem, które mogą się pojawić w samochodach Toyoty w latach 2027-2028. Taki akumulator ma pozwolić na przejechanie nawet 1200 km, a czas szybkiego ładowania ma wynosić do 10 minut.

Drugie życie baterii z aut hybrydowych i elektrycznych

Równolegle Toyota Motor Corporation współpracuje z partnerami nad rozwiązaniami, które pozwolą przyspieszyć osiągnięcie neutralności węglowej i lepsze wykorzystanie surowców. Redwood Materials pomaga w stworzeniu ekosystemu obiegu zamkniętego baterii do zelektryfikowanych pojazdów, poprzez pozyskiwane i ponowne wykorzystanie lub recykling zużytych baterii z hybryd Toyoty.

Toyota_recykling Toyota

Wspólnie z przedsiębiorstwem energetycznym JERA zbudowano pierwszy wieloskalowy magazyn energii Sweep Energy Storage – instalację stworzoną ze zużytych baterii pozyskanych ze zelektryfikowanych samochodów. System ten pozwala korzystać z pełnej dostępnej pojemności każdej baterii, niezależnie od ich wydajności, mocy i stopnia zużycia. Z kolei wraz z firmą Tokyo Electric Power Company Holdings (TEPCO) Toyota tworzy stacjonarny magazyn energii o pojemności 3 MWh, składający się z baterii odzyskanych z hybrydowych i elektrycznych Toyot, służący do przechowywania energii z odnawialnych źródeł, przetwarzania prądu stałego w prąd zmienny i wykorzystywanie go przez długi czas.

Źródło: Toyota

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę