Drugie życie akumulatorów trakcyjnych

Fraunhofer: Drugie życie dla akumulatorów EV Fraunhofer IWU

Zużyte akumulatory trakcyjne z pojazdów elektrycznych wciąż mają ogromny potencjał – po latach eksploatacji zachowują pojemność na poziomie 70-80%. Zamiast skierować je do kosztownego recyklingu, można im dać drugie życie w stacjonarnych systemach magazynowania energii. Niemieckie Fraunhofer IWU we współpracy z EDAG Production Solutions realizuje przełomowy projekt budowy zautomatyzowanego zakładu demontażu akumulatorów trakcyjnych w Chemnitz.

Odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie rynku

Zakład pilotażowy stanowi odpowiedź na dramatycznie rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania w ramach gospodarki obiegu zamkniętego. Prognozy wskazują, że do 2030 r. liczba zużytych baterii w Unii Europejskiej wzrośnie ponad dziesięciokrotnie. Dr Rico Schmerler z Fraunhofer IWU podkreśla, że niezbędne są procesy wykraczające poza tradycyjne rozdrabnianie i recykling baterii.

Kluczowym elementem projektu jest demontaż komponentów aż do poziomu pojedynczych ogniw. Takie podejście umożliwia wymianę jedynie uszkodzonych lub postarzałych elementów, pozostawiając sprawne komponenty do dalszego wykorzystania. Proces ten znacząco zmniejsza zapotrzebowanie na energochłonną produkcję nowych baterii.

Sztuczna inteligencja w służbie recyklingu

Nowa instalacja wykorzystuje zaawansowane technologie, w tym sztuczną inteligencję, do elastycznego demontażu różnych typów systemów magazynowania wysokiego napięcia. Zintegrowany system analizy „stanu zdrowia” (SoH, State of Health) modułów i ogniw gwarantuje, że do ponownego użytku trafiają wyłącznie komponenty spełniające odpowiednie standardy jakości.

Fraunhofer_demontaz akumulatora Fraunhofer IWU

Najlepiej zachowane jednostki mogą być ponownie stosowane nawet w nowych bateriach trakcyjnych, podczas gdy pozostałe znajdą zastosowanie w stacjonarnych systemach magazynowania energii dla gospodarstw domowych, przedsiębiorstw czy dostawców mediów. Ogniwa, które nie nadają się do regeneracji, będą kierowane do firm recyklingowych w celu odzysku cennych surowców, takich jak lit i kobalt.

Platforma danych i rozwój kompetencji

Zakład będzie również pełnić funkcję platformy danych służącej standaryzacji procesów recyklingu i odzysku. Zebrane informacje staną się podstawą do opracowania profili kwalifikacji dla wykwalifikowanych pracowników w Saksonii. Eksperci podkreślają rosnące znaczenie interdyscyplinarnej wiedzy obejmującej mechanikę, elektrotechnikę i informatykę w branży motoryzacyjnej.

Projekt Fraunhofer IWU wpisuje się w szerszy trend rozwoju gospodarki obiegu zamkniętego w sektorze automotive. Europejscy producenci samochodów coraz częściej inwestują w technologie pozwalające na maksymalne wykorzystanie zasobów zawartych w akumulatorach EV. Inicjatywa ta może stać się modelem dla podobnych przedsięwzięć w innych krajach europejskich, w tym w Polsce, gdzie rynek pojazdów elektrycznych dynamicznie się rozwija.

Rozpoczęcie działalności zakładu pilotażowego planowane jest na najbliższe miesiące. Projekt może przyczynić się do znacznego zmniejszenia kosztów utylizacji akumulatorów EV oraz do zwiększenia dostępności systemów magazynowania energii na rynku europejskim.

Źródło: Fraunhofer IWU

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę