Odpady samochodowe i biomasa źródłem surowców chemicznych
BASFBadania ETH Zurich we współpracy z BASF SE pokazują, że recykling mieszanych odpadów z tworzyw sztucznych z pojazdów wycofanych z eksploatacji wraz z biomasą może znacznie zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych. Nowa technologia gazyfikacji otwiera drogę do produkcji wysokowartościowych surowców chemicznych z odpadów, oferując alternatywę dla spalania energetycznego.
Zespół naukowców z ETH Zurich przeprowadził kompleksowe badanie dotyczące alternatywnego sposobu zagospodarowania mieszanych odpadów z tworzyw sztucznych pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji. Wyniki są obiecujące: recykling jednego kilograma pozostałości ze szrotowania pojazdów wraz z trzema kilogramami biomasy pozwala zredukować emisję gazów cieplarnianych o ponad trzy kilogramy ekwiwalentu CO2 w porównaniu ze spalaniem tych materiałów w celu odzysku energii.
Badanie ETH Zurich było kontynuacją projektu pilotażowego przeprowadzonego przez BASF i austriacką firmę BEST GmbH w połowie 2025 roku. Po raz pierwszy w zakładzie pilotażowym BEST zastosowano proces gazyfikacji łączący biomasę z odpadami z tworzyw sztucznych pochodzącymi z pozostałości szrotowania samochodów. Ten innowacyjny projekt wykazał techniczną wykonalność chemicznego recyklingu poprzez gazyfikację mieszanych odpadów z tworzyw sztucznych.
Nowe surowce zamiast spalania
Tradycyjne podejście do odpadów z tworzyw sztucznych i biomasy polega na ich spalaniu w celu wytworzenia energii elektrycznej i pary. Proces współgazyfikacji oferuje jednak znacznie bardziej wartościowe rozwiązanie. W jego wyniku powstaje para wodna oraz gaz syntezowy, który stanowi cenny surowiec dla przemysłu chemicznego. Dostarczanie tego nowego, cyrkulacyjnego surowca do przemysłu chemicznego zmniejsza zużycie zasobów kopalnych, tym samym obniżając emisje i utrzymując węgiel w obiegu.
Zamykanie obiegu węgla poprzez recykling tworzyw sztucznych jest nie tylko korzystne dla klimatu, ale również kluczowe dla ochrony zasobów — to niezbędny krok w kierunku przemysłu tworzyw sztucznych funkcjonującego w granicach planetarnych – mówi profesor André Bardow z ETH Zurich.
Wyzwania regulacyjne
Aby zastąpić kopalne surowce alternatywami wytwarzanymi ze odpadów z tworzyw sztucznych i bioodpadów, niezbędne są odpowiednie ramy prawne. Przepisy powinny uznawać mieszane odpady plastikowe za materiał nadający się do recyklingu i wyznaczać długoterminowe cele dla społeczeństwa w zakresie takiej transformacji.
Ambitne wyznaczanie celów, a nie klauzule umożliwiające wycofanie się lub okresowe przeglądy, powinno stanowić podstawę polityk umożliwiających przemysłowi osiąganie celów ekologicznych. Co więcej, łączenie sektorów i współpraca międzybranżowa są niezbędne, aby przyspieszyć redukcję emisji — stwierdza profesor Catharina Bening z ETH Zurich.
Obecnie przepisy już wspierają gazyfikację bioodpadów, co prowadzi do pierwszych inwestycji w paliwa morskie i lotnicze. Brakuje jednak porównywalnego wsparcia dla recyklingu odpadów z tworzyw sztucznych poprzez gazyfikację. Martin Jung, prezes działu Performance Materials w BASF, wyjaśnia, że nie jest efektywne prowadzenie oddzielnych zakładów gazyfikacji dla bioodpadów i odpadów z tworzyw sztucznych. Zamiast tego potrzebna jest polityka umożliwiająca wielofunkcyjne wykorzystanie instalacji poprzez elastyczne, audytowane podejście oparte na bilansie masowym.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Milion ton odpadów motoryzacyjnych rocznie
Potencjał wolumenowy niekopalnego surowca z motoryzacyjnych odpadów z tworzyw sztucznych jest znaczący. Szacunki badawcze wskazują, że ponad milion ton motoryzacyjnych odpadów z tworzyw sztucznych jest corocznie spalanych lub składowanych na wysypiskach w Europie. Choć istnieją możliwości wysortowania większej ilości odpadów z tworzyw sztucznych na przykład do recyklingu mechanicznego, zawsze pozostają resztkowe, zmieszane odpady z tworzyw sztucznych.
Wyniki badań pokazują, że recykling odpadów z tworzyw sztucznych wraz z biomasą jest możliwy w wielofunkcyjnych instalacjach i umożliwia użykanie niższej emisji CO2 niż spalanie w celu odzysku energii. Wysoka jakość nowych surowców cyrkulacyjnych pochodzących z tych odpadów sprawia, że wytwarzane z nich nowe materiały, w tym tworzywa sztuczne, mają jakość nowych produktów i spełniają wymagające standardy wysokowydajnych tworzyw, które są szczególnie potrzebne w przypadku komponentów samochodowych istotnych dla bezpieczeństwa.
Perspektywy dla branży motoryzacyjnej
Wraz z przygotowaniami Unii Europejskiej do wprowadzenia nowych przepisów dotyczących pojazdów wycofanych z eksploatacji, te odkrycia mają istotne implikacje dla decydentów politycznych. Technologia współgazyfikacji może stać się ważnym elementem strategii gospodarki cyrkulacyjnej w sektorze motoryzacyjnym.
Jak podkreślają autorzy badania, wszystkie dane dotyczące emisji w opracowaniu odnoszą się do emisji gazów cieplarnianych mierzonych w ekwiwalentach CO2 na podstawie analizy od kołyski do bramy. Wyniki badania są obecnie przygotowywane do publikacji w recenzowanym czasopiśmie naukowym i są już dostępne na żądanie.
Źródło: BASF









