Dongfeng BOX zawiódł w testach Euro NCAP

Testy Euro NCAP: Dongfeng BOX daleko od liderów Euro NCAP

Wraz ze wzrostem popytu na samochody elektryczne rośnie oferta przystępnych cenowo modeli. Jednak nie wszystkie z nich dorównują pod względem bezpieczeństwa. Jednym z przykładów jest Dongfeng BOX – mały, elektryczny hatchback chińskiej firmy Dongfeng Motor Corporation, który zdobył zaledwie trzy gwiazdki w testach Euro NCAP.

Niezależna organizacja ds. bezpieczeństwa pojazdów ustaliła, że podczas testu zderzenia czołowego z przesunięciem wiele spawów punktowych na karoserii pojazdu Dongfeng Box uległo uszkodzeniu, co negatywnie wpłynęło na integralność konstrukcji. Takie uszkodzenia zwiększają ryzyko deformacji kabiny i zmniejszają poziom ochrony pasażerów.

Awaria ujawniła się w teście z mobilną, progresywną barierą odkształcalną, w którym dwa pojazdy zderzają się czołowo przy prędkości 50 km/h z częściowym zachodzeniem. Tego typu kolizje należą do najgroźniejszych, odpowiadając za największą liczbę ofiar śmiertelnych na drogach.

W kategorii Ochrona Dorosłych Pasażerów Dongfeng BOX uzyskał 69%. Niestabilna struktura nadwozia budzi jednak obawy, jak pojazd zachowałby się przy wyższych prędkościach. Dodatkowo po zderzeniu system blokady drzwi nie odblokował się automatycznie, co mogłoby utrudnić działania służb ratunkowych.

Zastrzeżenia dotyczyły również poduszki powietrznej kierowcy, której zbyt niskie ciśnienie spowodowało kontakt głowy z kierownicą, oraz elementów deski rozdzielczej mogących powodować obrażenia nóg pasażerów. BOX nie posiada też systemów chroniących pasażerów przed zderzeniem między sobą w przypadku uderzenia bocznego.

Sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie rośnie, a rynek przyciąga coraz więcej przystępnych cenowo modeli. Jednak Dongfeng BOX pozostaje w tyle pod względem bezpieczeństwa – zwłaszcza w porównaniu z konkurentami, takimi jak BYD Dolphin Surf, MINI Cooper E, Lynk & Co 02 czy Renault 4 i 5, które uzyskały cztery lub pięć gwiazdek.

Naruszenie spoin punktowych musi zostać wyeliminowane, by pojazd mógł konkurować w tej dynamicznie rozwijającej się kategorii – powiedział  dr Aled Williams, Dyrektor Programowy Euro NCAP.

Cadillac OPTIQ – przeciwieństwo Dongfenga

W tym samym cyklu testów przetestowano także inne pojazdy, w tym Cadillaca OPTIQ – kompaktowego SUV-a elektrycznego, który uzyskał pięć gwiazdek. Wyniki: ochrona dorosłych – 83%, dzieci – 81%, niechronionych użytkowników dróg – 76%, a systemów wspomagających bezpieczeństwo – 74%.

W przeszłości amerykańskie marki odstawały od europejskich standardów bezpieczeństwa. Wyniki Cadillaca dowodzą jednak, że producenci z USA potrafią rywalizować z najlepszymi – stwierdził dr Aled Williams.

Volkswagen i Chery poprawiają swoje wyniki

Volkswagen zgłosił do ponownej oceny kilka modeli spalinowych i elektrycznych – Audi Q3, Škodę Octavię, Volkswagena Golfa, ID.4 i T-Crossa. Pierwsze cztery modele uzyskały pięć gwiazdek, natomiast T-Cross zdobył trzy.

Z kolei chińska CHERY po wcześniejszych problemach z boczną ochroną głowy dzieci w modelach Tiggo 7 i 8 szybko wprowadziła poprawki konstrukcyjne. Po ponownych testach oba SUV-y uzyskały pięć gwiazdek.

Cieszy fakt, że producenci reagują na wyniki naszych testów i wdrażają realne ulepszenia. To dowód, że dążenie do najwyższych standardów bezpieczeństwa leży w interesie konsumentów – podsumował dr Aled Williams.

Źródło: Euro NCAP

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę