Docieranie klocków hamulcowych – jak to się robi?

Docieranie klocków hamulcowych - jak to się robi? Steinhof

Klocki hamulcowe wymagają odpowiedniego dotarcia, zanim zaczną optymalnie współpracować z tarczą hamulcową. Jak zrobić to profesjonalnie? W dzisiejszym poradniku Steinhof zwracamy uwagę na najpopularniejszą metodę.

Układ hamulcowy jest złożonym mechanizmem, w którym od tego, jak działają ze sobą wszystkie podzespoły, zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. Obojętnie, czy wyjeżdżamy nowym samochodem prosto z salonu, czy mamy nowy komplet klocków po serwisie. W każdej z tych sytuacji musimy pamiętać o ich dotarciu. Inaczej nie możemy korzystać z pełnego zakresu ich możliwości.

Powiązane firmy

Steinhof Sp. z o.o.

Jak docierać klocki hamulcowe – wprowadzenie

Kiedy wymieniamy klocki hamulcowe, równie ważne jak ich jakość jest prawidłowe przeprowadzenie procesu dotarcia. Dotarcie klocków i tarcz hamulcowych nie polega jedynie na mechanicznym dopasowaniu tych elementów. Kluczowe jest przede wszystkim na stworzenie odpowiedniego filmu ciernego. Wpływa on znacząco na skuteczność hamowania. Proces ten wymaga od kierowcy zrozumienia i cierpliwości, gdyż tylko poprawnie przeprowadzone dotarcie gwarantuje optymalną pracę hamulców.

Dlaczego docieranie klocków jest takie ważne?

Prawidłowo odłożony film cierny na tarczach hamulcowych pełni kilka kluczowych funkcji. Po pierwsze, zwiększa współczynnik tarcia, co bezpośrednio przekłada się na efektywność hamowania. Po drugie, film ten działa jako ochronna bariera dla tarcz. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko ich przegrzewania i zużycia. Ponadto równomierne rozłożenie warstwy ciernego materiału zapobiega nierównemu zużyciu tarcz, co jest częstym problemem przy niewłaściwie dotartych klockach.

Najpopularniejsza metoda docierania klocków hamulcowych

Eksperci Steinhof od układów hamulcowych rekomendują wybranie ogólnej i najbardziej uniwersalnej metody docierania klocków hamulcowych. 

Jest to metoda zalecana dla większości kierowców, szczególnie tych, którzy użytkują pojazd w normalnych, codziennych warunkach. Kluczowe zasady tej metody to:

  • Unikanie gwałtownych hamowań - pierwsze 200-300 km po montażu nowych klocków powinno się unikać gwałtownych i nagłych hamowań. To pozwoli na stopniowe budowanie filmu ciernego bez ryzyka przegrzania komponentów.
  • Łagodne hamowania - początkowe hamowania powinny być łagodne i prowadzone z prędkości nie większej niż 50 km/h, najlepiej bez zatrzymywania się do zera, jeśli pozwala na to sytuacja na drodze.
  • Częste używanie hamulca - używanie hamulca w miarę często, ale bez nadmiernego przeciążania, pomaga równomiernie rozłożyć film cierny na całej powierzchni tarczy.
  • Unikanie długotrwałego przytrzymywania hamulca -  podczas postojów na światłach czy w korkach warto unikać długotrwałego przytrzymywania wciśniętego pedału hamulca, co może prowadzić do lokalnego przegrzania tarczy.

Nieprawidłowe dotarcie klocków hamulcowych może prowadzić do szeregu problemów, włączając niską skuteczność hamowania, przegrzewanie, piski oraz nierównomierne zużycie tarcz, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Stosując się do zaleceń dotyczących odpowiedniego dotarcia, zyskujesz pewność, że twój układ hamulcowy będzie funkcjonować niezawodnie i efektywnie – podsumowuje Dawid Tarchała, kierownik działu Badań i Rozwoju w Grupie Steinhof.

Źródło: Steinhof

 

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę