Dlaczego pęka?
SchaefflerSamo uszkodzenie okładzin tarczy sprzęgła jest zjawiskiem znanym. Niekiedy zdarza się jednak, że poważnemu uszkodzeniu ulega docisk sprzęgła. Nie chodzi tu o jednak o rysy spowodowane tarciem, tylko pęknięcie spowodowane przegrzaniem.
Silniki EcoTec produkowane przez Opla są bardzo popularnymi jednostkami w Polsce. Jako sprawdzona konstrukcja od lat napędzają kolejne modele niemieckiej marki. Każdy produkt ewoluuje, więc i Opel wprowadził pewne zmiany. W tym artykule skupimy się na modernizacjach dotyczących układu przeniesienia napędu oraz na technicznych tego skutkach. Układ ten jest wyposażony w sztywne koło zamachowe oraz sprzęgło standardowe – bez układu samoregulacji. Niestety w pewnych przypadkach może dojść do bardzo szybkiej awarii. Sprzęgło ulega spaleniu już po przejechaniu kilkuset lub nawet kilku tysięcy kilometrów. W najgorszym scenariuszu dochodzi jeszcze pęknięcie płyty dociskowej. Dlaczego tak się dzieje? Zakres pracy standardowego sprzęgła wynosi 1,5 mm. Po zdjęciu tej grubości materiału z tarczy sprzęgłowej zaczyna się poślizg. Z jakiego powodu sprzęgło się ślizga praktycznie od wymiany? Odpowiedź znajdziemy w biuletynie technicznym LuK nr 0030, gdzie możemy przeczytać o zmianie głębokości koła zamachowego.
Samochody wyprodukowane do maja 2007 roku mają koła zamachowe o głębokości 19 mm. W samochodach wyprodukowanych po roku 2007 wszystkie koła mają 21,6 mm. Różnica wynosi 2,6 mm, a to więcej niż zakres kompensacji zużycia sprzęgła standardowego. Jeżeli nie zwrócimy uwagi na istotny fakt, które sprzęgło z tabeli powinno być zamontowane, to z powodu przegrzania może nawet dojść do pęknięcia docisku. W związku z tym należy dokładnie sprawdzić głębokość koła zamachowego, gdyż ta niewielka różnica głębokości może doprowadzić do poważnej usterki.






