DHL testuje nowy elektryczny ciągnik siodłowy Mercedesa
Firma DHL Freight, jeden z wiodących przewoźników drogowych w Europie, przez kilka dni testowała w praktycznej eksploatacji ciągnik siodłowy Mercedes-Benz eActros 300. W tym czasie ta ciężarówka z napędem akumulatorowo-elektrycznym dostarczała przeciętnie 12 ton materiałów produkcyjnych z terminalu towarowego DHL w Hagen bez konieczności zatrzymywania się na ładowanie. Dzienny przebieg elektrycznej ciężarówki wynosił łącznie 350 kilometrów. Jej akumulatory ładowano m.in. w Kassel, z terminalu ładującego zlokalizowanego na terenie zakładu. Uzyskana podczas testów wiedza stanowi podstawę do planowanego przejścia na neutralny pod względem emisji CO2 transport dostawczy do fabryki.
- Kilkudniowa operacja akumulatorowo-elektrycznego ciągnika siodłowego eActros 300 pomiędzy terminalem DHL Freight w Hagen koło Dortmundu a fabryką Mercedes-Benz w Kassel;
- Przewóz materiałów do produkcji – dzienny przebieg na poziomie 350 kilometrów;
- Produkcja seryjna elektrycznego ciągnika siodłowego rozpocznie się jesienią 2023 roku.
DHL Freight jest regionalnym spedytorem, odpowiedzialnym za przewozy materiałów produkcyjnych od dostawców zlokalizowanych w Nadrenii Północnej-Westfalii i częściowo w krajach Beneluksu do zakładów produkcyjnych Mercedes-Benz Trucks. Materiały są najpierw odbierane od dostawców, gromadzone w terminalach DHL Freight, np. w Hagen, a następnie przewożone do fabryk.
– Zakład produkcyjny Mercedes-Benz w Kassel pełni rolę centrum kompetencyjnego Daimler Truck w dziedzinie elektrycznych systemów napędowych. Logicznym krokiem jest zatem podjęcie przez nas intensywnych działań na rzecz elektryfikacji transportu dostawczego do zakładu. Cieszymy się, że udział w testach wzięła firma DHL, będąca kluczowym partnerem logistycznym – mówi prof. dr Frank H. Lehmann, szef fabryki Mercedes-Benz w Kassel.
– Dla nas, jako jednej z wiodących firm logistycznych na świecie, przejście na pojazdy neutralne pod względem emisji CO2 jest istotnym elementem naszej strategii zrównoważonego rozwoju i transformacji w kierunku bezemisyjnej logistyki. Testując ciągnik siodłowy eActros 300, mogliśmy z powodzeniem sprawdzić możliwości jego zastosowania w praktyce – powiedział Uwe Brinks, Prezes Zarządu DHL Freight.
Produkcja seryjna ciągnika siodłowego eActros 300 rozpocznie się jesienią bieżącego roku
Zachowując dopuszczalną długość całkowitą, ciągnik siodłowy eActros 300 może ciągnąć wszystkie powszechnie stosowane europejskie naczepy. Elektryczny ciągnik siodłowy bazuje na tych samych rozwiązaniach technicznych, co eActros 300/400. Trzy pakiety akumulatorowe, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh, umożliwiają zasięgi nawet do 220 km na jednym ładowaniu akumulatorów. eActrosa 300 można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80% zajmuje nieco ponad godzinę. Seryjna produkcja ciągnika ma ruszyć jesienią bieżącego roku.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Fabryka Mercedes-Benz w Wörth planuje elektryfikację dostaw do 2026 r.
Zakład Mercedes-Benz w Kassel opracowuje obecnie konkretne plany dotyczące sposobu elektryfikacji transportu dostawczego do zakładu – łącznie z niezbędną infrastrukturą ładowania. Mercedes-Benz Trucks wytyczył już ambitny cel pełnej elektryfikacji dostaw do swojej największej fabryki ciężarówek w Wörth am Rhein i chce go zrealizować do końca 2026 r. W ten sposób znaczna część bezpośredniego łańcucha dostaw może stać się neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Wraz z dostawcami usług logistycznych i spedytorami, na co dzień realizującymi dostawy do zakładu, firma pracuje nad stopniowym włączaniem do ich flot samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym. Plan działań obejmuje także stworzenie w Wörth zakładowej infrastruktury ładowania, dostępnej zarówno dla dostawców, jak i własnych pojazdów firmy.
Źródło: Daimler Truck Polska