Wymieniasz olej w silniku? To dlaczego pomijasz wymianę oleju w skrzyni?

Czy wymieniać olej w ASB? Ravenol
8.9.2021

Dwa najczęściej zadawane przez właścicieli samochodów z automatyczną skrzynią biegów pytania brzmią: Czy wymieniać olej w ASB? Jaki olej zastosować?

Istnieją badania naukowe, na podstawie których można określić interwał wymiany i parametry oleju, który należy zastosować. Są to opracowania naukowe, techniczne, które są mało przystępne i często niezrozumiałe.

Jedną z najprostszych metod, którą można wykorzystać, jest metoda porównawcza. By odpowiedzieć na pytanie czy wymieniać olej w skrzyni ASB oraz jaki olej stosować, należy porównać skrzynię ASB do silnika spalinowego:

  1. Karbonizacja oleju zachodzi w temperaturze powyżej 250–300°C, w zależności od rodzaju oleju i jego właściwości. W zależności od zastosowania, temperatura tłoka od strony komory spalania może osiągnąć 400°C, natomiast od strony skrzyni korbowej – 150°C. Olej silnikowy studzi również turbosprężarkę, która osiąga 200°C, a przy zwiększonym obciążeniu silnika nawet 300°C. W automatycznej skrzyni biegów olej ATF może wytrzymać temperaturę nawet 600°C, która występuje chwilowo i punktowo pomiędzy elementami ciernymi podczas zmiany biegów.
  2. W silniku olej ma za zadanie smarować łożyska ślizgowe, panewki, które pozwalają na właściwą pracę układu tłokowo-korbowodowego, wałka rozrządu, układu rozrządu w systemach ze ślizgami i łańcuchem rozrządu. W ASB również występują panewki, dzięki którym elementy skrzyni biegów mogą się obracać względem siebie. Powszechny jest przykład uszkodzonych panewek skrzyni biegów 6HP firmy ZF. Uszkodzenie to powoduje spadek ciśnienia głównego, a co za tym idzie, poślizgi skrzyni biegów oraz błędy związane ze zmianę biegów.
  3. Pracą silnika sterują zaawansowane elementy wykonawcze wyprodukowane w bardzo wysokiej technologii np. wtryskiwacze Common Rail. Nadzorowane i kontrolowane są przez elektronikę, która zbiera sygnały z wielu czujników. Sterownik elektroniczny wysterowuje wiele dodatkowych układów najczęściej elektryczno-mechanicznych (np. zawory EGR, klapy w kolektorze dolotowym, aktuatory turbosprężarek). W przypadku ASB za całe sterowanie pracą skrzyni biegów odpowiada sterownik elektroniczny, który wysterowuje elektrozawory. Te mają za zadanie podać odpowiednią ilość oleju do odpowiednich elementów (tłokorozdzielaczy i zaworów hydraulicznych) w sterowniku hydraulicznym ASB. Te z kolei spowodują dostarczenie oleju do koszy sprzęgłowych sprzęgieł i hamulców. Cała praca ASB zależy więc od poprawnej pracy wysoce zaawansowanego i precyzyjnego układu hydraulicznego ASB.

Jak wynika z powyższego porównania wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów jest równie ważna jak ta w przypadku silników, a wykonywana regularnie pozwoli na wieloletnią, bezawaryjną pracę skrzyni biegów.

Przy okazji wprowadzenia na rynek nowego produktu – 9 HP Fluid, który przeznaczony jest do 9-biegowych skrzyń biegów firmy ZF, należy zwrócić uwagę, jak istotne jest idealne dopasowanie formulacji oleju do konkretnego modelu skrzyni biegów. Warunki, które panują w skrzyni, nie pozwalają na jakikolwiek kompromis i stosowanie tzw. produktów multi. Jeżeli zależy ci na bezawaryjnej pracy skrzyni i nie lubisz problemów po wymianie, wybierz olej o jakości oryginału.

Źródło: Ravenol

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę