Coraz wyższe maski samochodów wzbudzają obawy o bezpieczeństwo

Coraz wyższe maski samochodów to  też obawy o bezpieczeństwo Pexels_Kaique Rocha

Wysokość maski nowych samochodów w Europie wzrasta średnio o pół centymetra rocznie, co jest napędzane przez wzrost sprzedaży SUV-ów. Podczas testów przeprowadzonych na potrzeby raportu T&E, kierowcy mieli problem z dostrzeganiem dzieci w wieku nawet dziewięciu lat.

Maski nowych samochodów w 2024 r. miały średnio 83,8 cm wysokości – to wzrost z 76,9 cm w 2010 r., zgodnie z raportem obejmującym UE, Wielką Brytanię i Norwegię, który jako pierwszy analizuje wysokości masek na poziomie europejskim. Wzrost pokrywa się ze stałym zwiększaniem sprzedaży SUV-ów z 12% europejskiego rynku w 2010 r. do 56% w zeszłym roku. Co ważne, Europejskie i krajowe przepisy nie ograniczają wysokości maski.

Niepokojące statystyki

W wypadkach wysokie pojazdy zazwyczaj uderzają dorosłych pieszych powyżej środka ciężkości. Im wyższy przód pojazdu, tym większe prawdopodobieństwo, że osoba zostanie wciągnięta pod samochód, a nie odepchnięta na bok, przy prędkościach do 50 km/h.

Jedno badanie, oparte na wypadkach z udziałem 300 000 użytkowników dróg w Belgii, sugeruje, że 10-centymetrowy wzrost wysokości maski (z 80 cm do 90 cm) zwiększa ryzyko śmierci o 27% dla pieszych, rowerzystów i innych wrażliwych użytkowników dróg.

Wysokie maski zmniejszają również widoczność kierowców na innych użytkowników dróg. Testy zlecone przez T&E wykazują, że kierowca najwyższego modelu na drogach UE i Wielkiej Brytanii, czyli Ram TRX, nie jest w stanie dostrzec dzieci w wieku do dziewięciu lat stojących bezpośrednio z przodu. Z kolei kierowca Land Rover Defender nie może dostrzec dzieci w wieku do czterech i pół roku.

T&E

Niebezpieczeństwo dla pieszych

– Wyższe maski są niebezpieczne dla pieszych, rowerzystów i osób w zwykłych samochodach. Niemożliwe jest dostrzeżenie dzieci stojących przed niektórymi z najwyższych przodów. Rosnący trend w kierunku SUV-ów oznacza, że ten problem będzie się tylko pogarszał, chyba że ustalimy ograniczenia – zaznaczył James Nix, menedżer ds. polityki pojazdów w T&E.

Ponad 30 organizacji społeczeństwa obywatelskiego wezwało UE do ograniczenia wysokości maski do 2035 r. w ramach pakietu reform mających na celu ograniczenie stale rosnących wymiarów samochodów. W przypadku masek, badanie zaleca maksymalną wysokość 85 cm. Długi czas realizacji do 2035 r. pomógłby zminimalizować zakłócenia w istniejącej produkcji i projektach.

T&E

Sugerowane zmiany

T&E i Kampania Czyste Miasta stwierdziły, że władze krajowe i miejskie powinny również uczynić podatki i opłaty parkingowe bardziej sprawiedliwymi poprzez powiązanie ich z wagą i rozmiarem pojazdów. W większości Europy waga jest najlepszym dostępnym wskaźnikiem, dopóki prawodawcy nie uczynią danych o rozmiarze bardziej dostępnymi. 

– Na naszych drogach codziennie ginie dziecko, a jednak produkowane samochody są tak duże, że dzieci są niewidoczne z miejsca kierowcy. Miasta muszą iść dalej i szybciej, aby ograniczyć SUV-y, odzyskać przestrzeń publiczną i postawić bezpieczeństwo na pierwszym miejscu – powiedziała Barbara Stoll, Dyrektor Senior Kampanii Czyste Miasta.

Źródło: T&E

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę