Continental wykorzystuje bezzałogowy pojazd testowy AVA

Continental wykorzystuje bezzałogowy pojazd testowy AVA Continental
7.9.2022

Nie potrzebuje kierowcy, jest w pełni elektryczny, niezależny od modelu pojazdu – Continental zmienia definicję testów hamowania opon.

 

  • W pełni elektryczny i pozbawiony kierowcy pojazd testowy AVA umożliwia bardzo precyzyjne pomiary drogi hamowania na suchej i mokrej nawierzchni.
  • Do 100 000 testów rocznie w 350-metrowej, klimatyzowanej, zaawansowanej technologicznie hali z wymiennymi nawierzchniami.
  • Testy hamowania opon w pełni kontrolowanych warunkach wyznaczają nowe standardy dla rozwoju opon.

Continental od tego roku testuje skuteczności hamowania opon samochodów osobowych z użyciem elektrycznego, zautomatyzowanego pojazdu. AVA (Analytic Vehicle AIBA) umożliwia precyzyjne monitorowanie właściwości przyczepności opon podczas manewrów hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Eksperci Continental ds. testowania opon mogą przeprowadzać testy niezależnie od specyfiki pojazdu. Dzięki temu Continental dysponuje jedną z najbardziej zaawansowanych i precyzyjnych metod badania hamowania opon na świecie.

Ten najnowocześniejszy i unikalny na skalę światową pojazd testowy jest używany w należącym do firmy centrum testowym Contidrom w pobliżu Hanoweru w Niemczech. Na 75-metrowym torze testowym przeprowadzane są testy hamowania na różnych nawierzchniach. W klimatyzowanej części hali testowej znajduje się do pięciu nawierzchni, które można wymieniać hydraulicznie. W niezależnym od pogody obiekcie można wykonać do 100 000 prób hamowania rocznie na suchej, mokrej, a nawet oblodzonej drodze. System jest zintegrowany z halą wymiarach 350 m × 30 m.

Jak wyglądają testy hamowania opon?

AVA jest rozpędzana do prędkości 65 km/h za pomocą elektromagnetycznego napędu liniowego. 

test hamowania opon pojazdem AVA Continental

Następnie przeprowadza się kilka w pełni zautomatyzowanych prób hamowania. Układ napędowy AVA wyposażony jest w dwie osie napędzane elektrycznie. Wysoki maksymalny moment obrotowy zapewnia utrzymanie stałej prędkości, podczas gdy opony testowe na trzeciej osi mogą być poddawane hamowaniu. Zintegrowany układ hamulcowy AVA wyposażono w technologię Brake-by-Wire firmy Continental. W przeciwieństwie do konwencjonalnych hydraulicznych systemów hamulcowych sygnał hamowania jest przekazywany elektronicznie. Dzięki temu reakcja hamulców jest bardzo szybka i precyzyjna, co jest niezbędne do dokładnego testowania i pomiarów.

– AVA określa jakie siły mają oddziaływać na oponę w różnych fazach poślizgu. To tzw. krzywe poślizgu µ, które możemy precyzyjnie odtwarzać. Dzięki najnowocześniejszej technologii pomiarowej mierzymy wszystkie siły, które działają między oponą, a powierzchnią drogi podczas hamowania. Możemy jeszcze dokładniej porównać nasze opony i różne kompozycje mieszanki i zoptymalizować je pod kątem specjalnych zastosowań – wyjaśnia Meletis Xigakis, który jest odpowiedzialny za globalne testy opon w firmie Continental.

W sumie nowe modele opon Continental na torach testowych pokonują rocznie równowartość 25 mln km, czyli 625 razy objeżdżają dookoła cały świat. Ta skala jest w pełni uzasadniona i stanowi podstawę jakości premium opon Continental. Wraz z firmowymi torami testowymi w Uvalde w Teksasie (USA) i w Arvidsjaur w Szwecji, Contidrom w Jeversen, niedaleko Hanoweru w Niemczech, jest jednym z najnowocześniejszych centrów testowych na świecie. Został otwarty w 1967 roku i od tego czasu jest stale modernizowany, aby sprostać rosnącym wymaganiom dotyczącym testów opon.

W 2013 roku Contidrom został wyróżniony tytułem „Proving Ground of the Year” przez międzynarodowe jury Automotive Testing Technology International Award. Jest on uznawany za punkt odniesienia przez wielu klientów z branży motoryzacyjnej. Na powierzchni 160 ha ośrodek oferuje wszelkie możliwe opcje testowania opon. Na dziesięciokilometrowym torze z dużą różnorodnością częściowo pokrytych wodą nawierzchni oraz na legendarnym torze z zakrętami, gdzie osiąga się prędkości przekraczające 250 km/h. Ponadto istnieją również tory do testowania elementów podwozia. W 2022 roku na Contidromie zostanie oddany do użytku innowacyjny symulator dynamicznej jazdy, który może obliczyć dokładne parametry dynamiczne opon i uczestniczącego w testach pojazdu. Zapewnia to profesjonalnym kierowcom testowym Continental dokładnie takie same odczucia z jazdy, jak w przypadku testów opon na torze.

Źródło: Continental

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę