Co trzeba wiedzieć o przewodach hamulcowych?

Co trzeba wiedzieć o przewodach hamulcowych? Pexels_Vincenzo Malagoli

Kierowcy na ogół przypominają sobie o przewodach hamulcowych w momencie ich uszkodzenia. To poważny błąd. Bo zanim nastąpi ich trwałe zniszczenie, problem jest sygnalizowany wcześniej. Co warto wiedzieć o przewodach?

Przewód hamulcowy firmy o sporej renomie na rynku potrafi kosztować zaledwie 50 do 80 zł. Cena nie świadczy jednak o jego wartości. Bo ma on realny i bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Kierowca zawsze powinien zdawać sobie z tego sprawę.

Od pedału do hamulca. Jak działają przewody hamulcowe?

Układ hamulcowy w uproszczeniu można porównać do układu krwionośnego. Poszczególne jego elementy tworzą obwód zamknięty, w którym krąży ciecz. W efekcie to właśnie za sprawą przewodów hamulcowych udaje się przenieść ciśnienie wytworzone przez pompę na zaciski hamulcowe. To zatem za ich sprawą możliwe jest zatrzymanie pojazdu po naciśnięciu przez kierowcę pedału hamulca.

Co ile wymieniać przewody hamulcowe?

W przypadku przewodów elastycznych czasami producenci określają ich trwałość na jakieś 3 lata. To okres starzenia się gumowego materiału. W praktyce montaż nowych produktów na ogół odbywa się wtedy, gdy wystąpi taka konieczność. Mowa zatem o sytuacji, w której na połączeniu pojawi się nieszczelność. Dużo prostsza jest sytuacja w przypadku przewodów sztywnych. Te nie mają określonego interwału wymiany – tę należy wykonać wyłącznie w przypadku zużycia lub uszkodzenia.

Wysoka trwałość przewodów sztywnych stanowi dobrą informację dla kierowcy. Szczególnie że często firma motoryzacyjna umieszcza je głęboko pod podwoziem. W razie ich wymiany warto też pamiętać o montażu nowych śrub drożnych.

Co to są przewody hamulcowe sztywne?

Aktualnie elementem oryginalnego wyposażenia oferowanego przez producenta pojazdu są przewody sztywne. Zachowują podstawową elastyczność i odporność. Mogą zagwarantować bezawaryjną pracę przez lata. To jednak nadal komponent układu hamowania. Ma zatem kontakt z wodą, solą czy zabrudzeniami wydobywającymi się spod kół. Całe szczęście przewody hamulcowe spełniają wymogi odporności korozyjnej – dba się o to już na etapie produkcji. Nie boją się zatem eksploatacyjnych czynników atmosferycznych. To raz. Część z serii OE czasami mają powłokę wykonaną np. z aluminium. To poprawia ich wytrzymałość.

Jeszcze kilka lat temu oferta obejmowała przewody miedziane. Producenci powoli odchodzą jednak od ich produkowania. Powód? Nie śniedziały, ale okazywały się wyjątkowo podatne na uszkodzenia mechaniczne.

Co dają przewody hamulcowe w stalowym oplocie?

Przewody w stalowym oplocie to gama produktów, która weszła do szerokiego asortymentu wprost z motosportu. To tym rozwiązaniem można zastąpić przewody elastyczne. Kierowca ma oczywiście taką możliwość wyboru, a nie przymus. Co to daje? To forma zapewnienia trwałości przewodu i jednoczesnego zachowania jego elastyczności. Elastyczność właśnie gwarantuje stalowy oplot.

Co ile wymiana płynu hamulcowego?

Sprawne przewody hamulcowe nie wystarczą do tego, aby samochód mógł sprawnie hamować. Wydajność układu hydraulicznego zależy w dużej mierze od płynu. Co ile należy go wymieniać? Przyjmuje się, że interwał bezpieczny dla twojego samochodu to maksymalnie 60 tys. km ograniczone dwuletnią eksploatacją. Na takim dystansie lub przez taki czas marka stojąca za płynem na ogół gwarantuje jego trwałość. Podczas zakupu nowego płynu najlepiej wybierać ciecze wysokie jakości. Tym bardziej że ich ceny nie okazują się dużo wyższe. Poza tym kluczowe jest spełnienie wymaganej przez producenta samochodu normy.

Na rynku spotykane są płyny w trzech specyfikacjach. Ich nazwy to DOT 3, DOT 4 i DOT 5. Parametry powinny być zatem dostosowane do konstrukcji układu hamulcowego zastosowanego przez producenta i jego wymagań.

  • Czemu należy wymieniać płyn hamulcowy w przewodach? Tu zbiegają się dwa czynniki. Pierwszym jest silna higroskopijność. Płyn chętnie pochłania wilgoć z otoczenia. Drugim naturalny proces zużycia wynikający m.in. z obecności wysokich temperatur. Hamulce „grzeją się” bowiem w czasie intensywnej jazdy.
  • Co oznacza jazda na przepracowanym płynie hamulcowym? Kierujący w takim przypadku zaobserwuje efekt wpadającego w podłogę pedału hamulca. Poza tym powinien zwrócić uwagę na niską efektywność hamowania, która dodatkowo spadnie po rozgrzaniu układu.

Źródło: Q Service Castrol

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę