Co powinniśmy wiedzieć przed zakupem opon?
Nokian TyresCzy wiesz, że nieużywane kilkuletnie opony są tak samo dobre jak te wyprodukowane wczoraj? Że symbol M+S na ogumieniu wcale nie oznacza homologacji zimowej? Że dzięki dobrym oponom możesz zużywać mniej paliwa? Odpowiednie opony to także jeden z najprostszych sposób na zwiększenie bezpieczeństwa na drodze.
Właściwości opon mają duże znaczenie w codziennej jeździe oraz w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach na drodze. Przed decyzją o ich kupnie warto wiedzieć, co jest dostępne na rynku, prześledzić testy, ale przede wszystkim warto znać podstawowe parametry ogumienia – pomoże to nam w podjęciu właściwego wyboru. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego zachęca też do zapoznania się z oznaczeniami najważniejszych parametrów opon.
ROZMIAR: Opony dostosowane są rozmiarami do wymogów producentów samochodów oraz osiągów i parametrów poszczególnych typów aut. Na oznaczenia opony np.: 195/65R16 91T składa się:
- 195 – Szerokość mierzona pomiędzy bokami opony i podana w milimetrach.
- 65 – Wysokość profilu to wartość procentowa wyrażająca wysokości boku opony w stosunku do jej szerokości. W tym przypadku jest to 65% czyli ok. 127 mm.
- R15 – R oznacza typ opony, w tym przypadku radialna. 15 – To średnica osadzenia na feldze podawana w calach.
- 91 – Indeks nośności przedstawia wartość maksymalnego obciążenia jednej opony przy zachowaniu prędkości dopuszczonej przez producenta pojazdu.
- T – Indeks prędkości informuje nas o maksymalnej prędkości z jaką pojazd może się bezpiecznie poruszać, gdy ma zamontowaną daną oponę.
To, na jakich oponach producent homologował swój pojazd w UE znajdziemy w instrukcji obsługi. Są tam wszelkie podstawowe dane, które pozwolą nam znaleźć odpowiedni rozmiar i typ opony.
– Wobec szerokiej oferty opon na rynku, dobór prawidłowego ogumienia może przyprawić kierowców o ból głowy. Na rynku są także opony bardzo niskiej jakości od egzotycznych marek. Łatwo jest wtedy podjąć złą decyzję, a następnie żałować jej przez kilka lat. Tak samo, gdy kupimy opony używane, bo są z nieznaną historią. W swoim samochodzie nie ulepszymy układu ABS czy ESP oraz innych systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Z kolei wymiana układu hamulcowego jest bardzo kosztowna. Montaż dobrych nieużywanych opon to najprostszy sposób na zwiększenie swojego bezpieczeństwa na drodze – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Z boku opony znaleźć może jeszcze kilka oznaczeń. Najważniejsze spośród nich to:
- Symbol E.C.E – oznacza homologację europejską, która dopuszcza ogumienie do użytku na drogach UE. Opony dostosowane do wymogów unijnych gwarantują bezpieczną jazdę.
- Numer DOT – zakodowane oznaczenie producenta, fabryki oraz daty produkcji.
- Symbol alpejski – znak opony zimowej. Tylko ogumienie z widocznym płatkiem śniegu na tle góry posiada homologację zimową.
– Dopasowanie opon do zimowych miesięcy jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa na drodze w trudnych warunkach pogodowych. Opony z homologacją zimową różnią się od letnich składem mieszanki gumowej i dzięki temu zachowują lepszą przyczepność w niższych temperaturach. Takie opony oznaczone są symbolem alpejskim – i tylko one gwarantują nam lepszą przyczepność zimą. Często występujący samodzielnie symbol M+S (błoto i śnieg), oznacza tylko, że opona posiada zimowy bieżnik, ale już nie mieszankę odpowiednią do niskich temperatur – dodaje Piotr Sarnecki.
ETYKIETA: Nowe opony posiadają również etykiety, które informują o 3 istotnych parametrach:
- Efektywność paliwowa – określana przez współczynnik oporów toczenia opony. Jest wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną oponę.
- Przyczepność na mokrej nawierzchni – informuje o długości drogi hamowania auta na mokrej nawierzchni. Klasa A oznacza, że dany model opon posiada najkrótszą drogę hamowania.
- Zewnętrzny hałas toczenia – wyrażona w decybelach wartość emitowana przez daną oponę.
W przypadku efektywności paliwowej oraz przyczepności na mokrej nawierzchni różnice między poszczególnymi klasami danej kategorii są znaczące. Różnica między oponami klasy A i G w przypadku drogi hamowania na mokrej nawierzchni przy 80 km/h to nawet 18 m. Przy efektywności paliwowej różnica między klasą G i klasą A to nawet 7,5% mniejsze zużycie paliwa. Dla samochodu zużywającego 8 litrów paliwa na 100 km oznacza oszczędnos blisko 2 zbiorników paliwa w ciągu roku.
Poza rozmiarem opon i danymi na etykietach zwracajmy uwagę także na inne parametry opon – hamowanie na suchej nawierzchni, właściwości jezdne, kierowalność na suchych i mokrych nawierzchniach, odporność na aquaplaning, trwałość i wytrzymałość oraz w przypadku opon zimowych, również na właściwości jezdne w warunkach zimowych.
Kiedy już wiemy jakimi parametrami się kierować, porozmawialiśmy w serwisie i sklepie z fachowcami i nadchodzi czas decyzji to pamiętajmy o jeszcze jednym - nieużywane opony wyprodukowane nawet kilka lat temu, o ile były prawidłowo przechowywane, posiadają takie same właściwości jak ogumienie, które wyjechało z fabryki przed kilkoma dniami. Dla kierowcy będą mieć wszystkie walory opony fabrycznie nowej. Głównym wpływ na stan opon ma ich eksploatacja, a nie czas magazynowania.
Źródło: PZPO







