CATL prezentuje Shenxing Pro – nowe baterie LFP dla europejskiego rynku EV
CATLChiński producent baterii CATL zaprezentował na targach IAA Mobility 2025 w Monachium Shenxing Pro – nową generację akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) z technologią NP 3.0, stworzoną z myślą o potrzebach europejskiego rynku pojazdów elektrycznych. Innowacje mają dotyczyć przede wszystkim bezpieczeństwa, zasięgu oraz możliwości bardzo szybkiego ładowania.
Europejski rynek pojazdów elektrycznych rośnie szybko. Według SNE i MarkLines udział aut elektrycznych wzrósł z 23% do 26% w pierwszej połowie 2025 r., a prognozy zakładają osiągnięcie 29% do końca roku. Międzynarodowa Agencja Energetyczna szacuje sprzedaż na 4 mln pojazdów EV w Europie w 2025 r., wobec 3,2 mln w 2024 r.
Pomimo pozytywnych trendów, konsumenci wskazują też bariery:
- wysoki koszt,
- ograniczenia zasięgu,
- obawy o trwałość baterii,
- niedostateczna infrastruktura
- oraz zagadnienia bezpieczeństwa ogniw.
Akumulator Shenxing Pro ma stanowić odpowiedź na te wyzwania.
Dwa warianty, specyfikacje i obietnice
CATL oferuje dwie wersje Shenxing Pro, każda dostosowana do innych potrzeb użytkowników EV w Europie: wersję Long Life & Long Range oraz Super-Fast Charging.
- Long Life & Long Range – deklarowany zasięg WLTP to 758 km, żywotność – 12 lat lub 1 000 000 km. Po przejechaniu 200 000 km degradacja ogniw ma wynosić około 9%.
- Super-Fast Charging – możliwe jest doładowanie 478 km zasięgu w zaledwie 10 minut. Wersja rozwija moc 830 kW oraz umożliwia przyspieszenie 0-100 km/h w 2,5 sekundy nawet przy stanie naładowania na poziomie 20%. W warunkach ekstremalnego zimna (–20oC) po 20 minutach ładowania możliwy jest zasięg ok. 410 km. Gwarancja wynosi do 10 lat lub 240 000 km.
Bezpieczeństwo – technologia NP 3.0
Kluczową innowacją Shenxing Pro jest platforma NP 3.0 („No Propagation 3.0”), nad którą CATL pracuje od około siedmiu lat. Technologia ma na celu zminimalizowanie ryzyka rozprzestrzeniania się awarii termicznej między ogniwami.
Elementy NP 3.0 obejmują m.in.:
- ognio- i dymochronne materiały separujące oraz elektrolity odporne na działanie płomieni,
- struktury chłodzące i izolacyjne, systemy kontrolujące obwody i chłodzenie aktywne,
- projekt ogniw typu Wave i konstrukcję „Cell-to-Body”, co pozwala na lepszą efektywność zestawu (montaż chłodzenia i mocowanie możliwe z „każdej strony”) oraz zwiększoną sztywność i trwałość pakietu. System osiąga sprawność zestawu na poziomie 76%.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
CATL podkreśla, że nawet w przypadku awarii termicznej akumulator utrzymuje zasilanie wysokim napięciem przez ponad godzinę, co daje kierowcy czas na bezpieczne opuszczenie strefy zagrożenia. Według producenta konstrukcja zapobiega powstawaniu ognia i zadymienia.
Strategia w Europie dla Europy
CATL kontynuuje politykę „In Europe, for Europe” – czyli nie tylko eksportowania baterii do Europy, lecz coraz większej produkcji i partnerstw lokalnych. Obecnie firma ma zakłady w Niemczech i na Węgrzech, a trzeci, we współpracy z firmą Stellantis w Hiszpanii, ma rozpocząć produkcję w 2026 r.
Firma inwestuje miliardy euro w swoje europejskie operacje, angażuje lokalnych dostawców i współpracuje z producentami samochodów oraz z instytucjami badawczymi, aby rozwijać cały łańcuch – od materiałów, przez produkcję, aż po recykling.
Źródło: CATL









