Brak ręcznego w Passacie

Volkswagen

Zapewne każdy mechanik już wie, że w nowych samochodach wykonanie czasem nawet najprostszych operacji wymaga użycia odpowiednich narzędzi. Jednakże narzędzia to nie tylko klucze, śrubokręty szczypce do segerów itp., ale również sprzęt wraz z oprogramowaniem, za pomocą którego trzeba będzie później system odpowiednio ustawić do pracy w nowych warunkach.

Do niedawna samochody osobowe posiadały zazwyczaj jedną jednostkę sterującą silnikiem a z czasem zaczęły pojawiać się nowe technologie. Wdrożona została komunikacja CAN, LIN, która znacznie uprościła sytuację, jeśli chodzi o ilość okablowania w obecnych samochodach, jednakże bez odpowiedniego przygotowania, wiedzy oraz właściwego sprzętu, ogólnie nazwanego diagnostycznym, nie ma mowy o fachowej, rzetelnej naprawie.

Innowacje dotyczą wszystkich obszarów w motoryzacji, pojawiają się również i tam, gdzie można byłoby się tego najmniej spodziewać. Takim obszarem jest układ hamulcowy. Oczywiście sama „elektronika” w układzie hamulcowym pokazała się już dawno, ponieważ pierwszy system ABS firmy Jensen (model Jensen FF) pojawił się już 1966 roku. Był to system działający tylko na oś tylną. Pierwszy system na dwie osie został wprowadzony w 1971 r. przez Chryslera. Od tego czasu wiele się zmieniło, ewolucja systemów przyniosła wiele korzyści kierowcom poprzez zoptymalizowanie procesu hamowania, jak również pojawienie się systemów ASR (ESP). Do niedawna nikt nie myślał o tym, że można zastosować silnik elektryczny jako element sterujący hamulcem parkingowym. Obecnie stało się to faktem.

Istnieją różne systemy hamulca ręcznego. Jednym z nich jest rozwiązanie, jakie zastosowało Renault, gdzie silnik elektryczny jest niejako elementem, który „zaciąga” hamulec poprzez skrócenie linki, podobnie jak to jest w przypadku normalnego zaciągnięcia hamulca ręcznego. Inny typ hamulca został zamontowany w samochodach marki Volkswagen. W samym zacisku umieszczony został silnik elektryczny, który jest sprzęgnięty z tłoczkiem hamulcowym. Podobnie jak w przypadku Renault, aktywacja hamulca ręcznego odbywa się poprzez naciśnięcie przycisku, jednak – jak widać – zasada działania jest nieco inna.

Posłużymy się przykładem popularnego w Polsce samochodu – Volkswagena Passata 2.0 16v TDI wyposażonego w elektryczny hamulec parkingowy EPB. Aby zapełnić właściwą obsługę hamulca tylnego w tym samochodzie, należy posiadać odpowiedni sprzęt diagnostyczny, np. Navigator TXTs TEXA. Dlaczego użycie sprzętu diagnostycznego jest konieczne? Jeżeli wymiana klocków hamulcowych została przeprowadzona w nieprawidłowy sposób lub też miała miejsce inna ingerencja w system, może to spowodować pojawienie się dwóch błędów związanych z nieprawidłową pozycją tłoczka hamulcowego. Kody tych błędów to 02426 dla zacisku lewego tylnego oraz 02427 dla zacisku prawego tylnego. Powoduje to brak działania hamulca parkingowego oraz zapalenie się kontrolki. W tej sytuacji powinny zostać wykonane wszystkie czynności przewidziane podczas standardowej wymiany klocków, bez względu na to, czy rzeczywiście są montowane nowe klocki czy też nie.
Wykorzystując oprogramowanie IDC5 v 62 Plus dla samochodów osobowych, wybieramy odpowiednią markę i model (ilustracja 1).

Procedura wymiany klocków hamulcowych w tym przypadku przebiega w trzech zasadniczych etapach (pamiętamy, że musi zostać zastosowany sprzęt diagnostyczny):
1. Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać, jest otwarcie zacisków hamulcowych. Pamiętać należy, że zaciski hamulcowe w tym konkretnym przypadku są sterowane elektrycznie, dlatego też NIE WOLNO otwierać zacisków „na siłę”, może to doprowadzić do ich uszkodzenia i w konsekwencji narazić na spore koszty. Aby umożliwić wymianę klocków, należy wykonać stosowną procedurę odblokowania zacisków hamulcowych.
2. Po otwarciu „elektrycznym” zacisków hamulcowych należy je w sposób mechaniczny cofnąć do pozycji wyjściowej, a następnie należy założyć nowe klocki hamulcowe.
3. Po montażu nowych klocków hamulcowych, należy „zamknąć zaciski” (dostępna procedura w obsłudze hamulca ręcznego) i uruchomić kolejną opcję „dostosowanie klocków hamulcowych”, wprowadzając tym samym odpowiednią konfigurację do ECU. W tym przypadku bez wykonania stosownych ustawień, natychmiast pojawią się błędy.

Jak widać na ilustracji 3, wszystkie stosowne aktywacje, które umożliwiają przeprowadzenie pełnej procedury wymiany klocków hamulcowych, są dostępne. Po prawidłowo przeprowadzonej operacji wymiany klocków (czy też rekonfiguracji) wykonać należy kasowanie kodów usterek.

UWAGA! Po otwarciu klocków hamulcowych tłoczki zacisków zostaną wycofane, ale w bardzo ograniczonym zakresie. Umożliwia to jedynie wyjęcie klocków, natomiast tłoczki hamulcowe muszą zostać wycofane do zacisku ręcznie. Zaniechanie tej czynności skutkuje pojawieniem się błędów oraz brakiem działania hamulca parkingowego.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę