Bosch Atomotive Dvision - oprogramowanie to przyszłość
Wraz z postępem technologicznym i rozwojem motoryzacji oprogramowanie staje się coraz bardziej istotnym elementem samochodu. Coraz częściej rozbudowane systemy związane z bezpieczeństwem, komunikacją, nawigacją i wsparciem kierowcy wymagają zaawansowanego oprogramowania.
Firma Bosch Automotive Division zwiększa swoje zaangażowanie w dziedzinie informatyki, aby sprostać wymaganiom rynku oraz zapewnić innowacyjne rozwiązania dla przyszłych pojazdów. Dział mobilności Bosch coraz bardziej angażuje się w rynek oprogramowania motoryzacyjnego, który zyskuje na znaczeniu wraz z postępem technologicznym i rozwojem motoryzacji. Spodziewa się, że już za kilka lat na rynku pojawią się pierwsze pojazdy definiowane programowo, a wolumen rynku wzrośnie do 2030 r. do 1,2 biliona euro w porównaniu z 200 miliardami euro w 2020 r. W związku z tym firma Bosch planuje dostosowanie swojej organizacji poprzez wzmocnienie nadrzędnej współpracy pomiędzy poszczególnymi jednostkami biznesowymi oraz rozwój nowego rodzaju rozwoju motoryzacji. Na dorocznej konferencji prasowej firma ogłosiła, że już obecnie ponad połowa pracowników działu badań i rozwoju w Bosch Mobility to programiści, a udział wydatków na rozwój powinien wzrosnąć do 30%.
Wysokowydajne komputery
Głównym celem rozwoju przyszłych pojazdów definiowanych programowo jest zmniejszenie złożoności systemów elektronicznych oraz ich ułatwienie w zarządzaniu. Bosch zamierza dokonać wprowadzenia wysokowydajnych komputerów do różnych elementów pojazdu, takich jak kokpit, funkcje łączności, systemy wspomagania kierowcy i zautomatyzowana jazda, a także układy napędowe. W ten sposób firma zamierza znaczne zredukować liczbę jednostek sterujących w pojazdach, co przełoży się na zmniejszenie złożoności systemów, ale także zwiększenie niezawodności pojazdów. Ponadto Bosch opracowuje kompleksową architekturę IT dla całego pojazdu, która obejmuje zarówno chmurę, jak i centralne komputery samochodowe oraz indywidualne sterowniki silników ECU (Electronic Control Unit). Grupa zamierza dokonać zamian oprogramowaniu, jak i sprzęcie, i chce być w stanie zaoferować kluczowe komponenty nowoczesnych pojazdów pod jednym dachem.
Pierwsze pojazdy definiowane programowo od połowy dekady
Pojazdy definiowane programowo mają dwie wyjątkowe zalety. Pierwszą jest szybkość rozwoju – zamiast lat, wprowadzenie nowych funkcji w istniejących systemach zajmie tylko kilka dni. Drugą zaletą jest oddzielenie rozwoju oprogramowania od rozwoju sprzętu, co oznacza, że samochody będą dłużej zachowywać wrażenie nowości dzięki aktualizacjom oprogramowania. Firma Bosch planuje, że od 2025 roku pojazdy definiowane programowo będą wprowadzane na szeroką skalę.
– Kierowcy na całym świecie chcą bezproblemowo zintegrować swoje pojazdy z cyfrowym światem. W końcu przyzwyczailiśmy się do ciągłych aktualizacji i nowych funkcji na naszych smartfonach. Teraz stosujemy to również w samochodach – powiedział Marcus Heyn, członek zarządu Bosch i przyszły przewodniczący pięcioosobowego zarządu sektora Bosch Mobility.
Nowe systemy kontroli i sterowania
Przykład zarządzania ruchem pojazdów pokazuje, w jaki sposób reorganizacja Bosch Mobility i zintensyfikowana współpraca między działami sprzyjają temu nowemu trendowi w inżynierii motoryzacyjnej. Zawiera nową koncepcję sterowania, która jeszcze szybciej i dokładniej stabilizuje pojazdy. Może interweniować nie tylko w układzie hamulcowym, ale także w elektrycznym układzie napędowym i elektrycznym układzie kierowniczym. Pomaga to skrócić drogę hamowania, a kierowca musi podjąć znacznie mniej działań korygujących. Wszystko to zwiększa bezpieczeństwo na drogach. Podstawą techniczną jest ESP10, najnowsza generacja systemu kontroli hamowania Bosch oraz funkcja oprogramowania Vehicle Dynamics Control 2.0. Pomysłowe jest to, że nowy system sterowania nie musi stanowić części jednostki sterującej ESP, ale może być alternatywnie zintegrowany z centralnym komputerem pojazdu – a w przyszłości będzie również dostępny jako samodzielny pakiet oprogramowania. Firma Bosch przewiduje trzykrotny wzrost liczby aplikacji programowych, a nawet dziesięciokrotny wzrost liczby aplikacji uzyskujących dostęp do chmury.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Scentralizowana architektura E/E i jednolita architektura IT w pojazdach
Pojazdy programowo definiowane to nowa architektura elektryczna i elektroniczna (E/E), która umożliwia zredukowanie liczby jednostek sterujących w pojeździe. Bosch opracowuje jednolitą architekturę IT dla całego pojazdu – od chmury, przez centralny komputer, po jednostki sterujące – co pozwala na kontrolowanie złożoności systemów elektronicznych i poprawę niezawodności. Bosch produkuje kluczowe komponenty pojazdów, takie jak jednostki sterujące, a jego specjalizacja w integracji oprogramowania z różnych źródeł umożliwia lepszą współpracę między branżą motoryzacyjną a IT. Redukcja Liczby jednostek sterujących w pojazdach programowo definiowanych może przynieść wiele korzyści, takich jak niższy koszt produkcji, mniejsze ryzyko awarii i ułatwienie napraw i serwisowania. Ponadto, jednolita architektura IT dla całego pojazdu pozwali na bardziej spójne i skuteczne zarządzanie różnymi systemami elektronicznymi w pojeździe, co może zwiększyć jego efektywność i bezpieczeństwo.
Źródło: Bosch