BMW rozpoczyna produkcję nowej serii z silnikiem wodorowym
BMW Group rozpoczyna produkcję swojego samochodu z napędem wodorowym – BMW iX5 Hydrogen. Powstaje ono w małej serii w zakładzie pilotażowym Centrum Badań i Innowacji w Monachium (FIZ). Pierwszy Sports Activity Vehicle (SAV) z technologią wodorowych ogniw paliwowych już w fazie rozwoju przeszedł intensywny program testowy w trudnych warunkach. Od wiosny 2023 r. będzie wykorzystywany w wybranych regionach jako demonstracja technologii w zakresie mobilności bez lokalnej emisji CO2.
- Mała seria BMW iX5 Hydrogen powstaje w zakładzie pilotażowym Centrum Badań i Innowacji w Monachium;
- Wprowadzenie na całym świecie od wiosny 2023 roku.
– Wodór jako wszechstronny nośnik energii odgrywa kluczową rolę na drodze do neutralności klimatycznej. Jesteśmy przekonani, że bardzo zyska on na znaczeniu także w mobilności indywidualnej, dlatego uważamy, że w dłuższej perspektywie mieszanka napędów elektrycznych zasilanych z akumulatorów i ogniw paliwowych ma sens. Ponadto ogniwo paliwowe nie wymaga żadnych krytycznych surowców, takich jak kobalt, lit czy nikiel, dzięki czemu nasza inwestycja w ten rodzaj napędu wzmacnia również odporność geopolityczną BMW Group. Dzięki naszej flocie testowej BMW iX5 Hydrogen zyskamy nowe i ważne doświadczenia. Dzięki temu będziemy mogli zaoferować naszym klientom atrakcyjną gamę produktów, gdy gospodarka wodorowa upowszechni się – mówi Frank Weber, członek zarządu BMW AG ds. rozwoju.
Zakład BMW w Monachium, czyli miejsce innowacji
Produkcja BMW iX5 Hydrogen odbywa się w pilotażowym zakładzie BMW Group w Centrum Badań i Innowacji w Monachium. Tam, na styku rozwoju i produkcji, każdy nowy model marki BMW Group jest budowany po raz pierwszy. Około 900 osób pracuje tam w obszarze budowy karoserii, montażu, techniki modelowania, budowy pojazdów koncepcyjnych i produkcji addytywnej. Pracują oni nad maksymalnie sześcioma projektami pojazdów jednocześnie i dbają o to, aby zarówno produkt, jak i proces produkcyjny były wystarczająco dopracowane, żeby rozpocząć produkcję seryjną. W przypadku BMW iX5 Hydrogen specjaliści od technologii wodorowej, rozwoju pojazdów i wstępnej budowy nowych modeli ściśle współpracują ze sobą, aby zintegrować tę innowacyjną technologię napędu i magazynowania energii.
– Produkując BMW iX5 Hydrogen oraz systemy ogniw paliwowych opracowane we własnym zakresie przez BMW, demonstrujemy również najwyższą elastyczność i unikalne doświadczenie w produkcji małych serii. Oznacza to, że już dziś dysponujemy niezbędną fachową wiedzą, aby móc zintegrować kolejny rodzaj napędu, czyli technologię wodorową, z systemem produkcyjnym BMW iFACTORY – stwierdza Milan Nedeljkovic, członek zarządu BMW AG ds. produkcji.
BMW iX5 Hydrogen – ergonomiczna konstrukcja
Pojazdy bazowe modelu wodorowego opracowanego na podstawie BMW X5 pochodzą z amerykańskiej fabryki BMW Group w Spartanburgu. W dziale konstrukcji karoserii zakładu pilotażowego otrzymują one nowy zespół podłogowy, który pozwala zmieścić dwa zbiorniki wodoru w tunelu centralnym i pod tylną kanapą. W dziale montażu oprócz komponentów seryjnych montowana jest specyficzna dla danego modelu 12- i 400-woltowa instalacja elektryczna, wysokowydajny akumulator oraz silnik elektryczny i ogniwo paliwowe.
Silnik elektryczny, umieszczony wraz z wysokowydajnym akumulatorem w okolicy tylnej osi, pochodzi z obecnej, piątej generacji technologii BMW eDrive stosowanej również w modelach elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Umieszczone pod maską BMW iX5 Hydrogen systemy ogniw paliwowych produkowane są od sierpnia tego roku we własnym Centrum Kompetencji Wodorowych BMW w Garching na północ od Monachium. Liczne komponenty produkowane są wyłącznie do wodorowego SAV-a, między innymi w Kampusie Produkcji Addytywnej – centrum kompetencyjnym BMW Group w zakresie druku 3D, które również wchodzi w skład zakładu pilotażowego. BMW iX5 Hydrogen przechodzi przez wszystkie zwykłe etapy produkcji, od budowy karoserii poprzez lakierowanie i montaż aż po indywidualny odbiór końcowy. Następnie każdy pojazd przechodzi szczegółową kontrolę działania w ośrodku testowym BMW Group w Aschheim.
BMW iX5 Hydrogen łączy zalety jazdy bez lokalnej emisji spalin z wyjątkową przydatnością na co dzień i na długie trasy. Jego technologia wodorowych ogniw paliwowych stanowi więc atrakcyjne uzupełnienie i alternatywę dla akumulatorowego napędu elektrycznego. Dotyczy to zwłaszcza klientów, dla których niezbędne są krótkie przerwy na tankowanie i duże zasięgi, a także regionów, w których brakuje jeszcze wystarczającej infrastruktury do ładowania. Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP.
Źródło: BMW Group