BMW Group zbuduje centrum logistyczne akumulatorów wysokonapięciowych w północnej części Lipska
BMW Group kontynuuje inwestycje w rozwój produkcji komponentów elektrycznych w Lipsku, zabezpieczając tym samym przyszłość tych zakładów. Poza terenem zakładu zawarto z miastem Lipsk umowę dzierżawy na plac budowy w Industriepark Nord, gdzie znajdują się również zakłady BMW. Obszar, z którego BMW będzie w przyszłości korzystać, ma powierzchnię 12 ha – w pierwszej fazie budowy zabudowanych zostanie 8 ha. Powstanie tam hala logistyczna akumulatorów wysokonapięciowych obecnej 5. generacji oraz budynek administracyjny. Ukończenie budowy zaplanowano na połowę 2024 r.
Aby uczcić rozpoczęcie budowy, dyrektorka zakładów Petra Peterhänsel i przewodniczący rady zakładowej Jens Köhler oraz Frank Hager, dyrektor produkcji akumulatorów wysokonapięciowych Clemens Schülke, burmistrz i radny ds. gospodarki, pracy i cyfryzacji miasta Lipska, Anja Hähle-Posselt, kierowniczka biura rozwoju gospodarczego miasta Lipska oraz Karsten Dickerboom jako przedstawiciel firmy budowlanej Max Bögl Stiftung & Co. KG, dokonali symbolicznego wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Centrum Zaopatrzenia Północ.
Kreowanie przyszłości
Produkcja samochodów, tak jak targi, jest częścią gospodarczego DNA Lipska. Cieszymy się, że ten mocny klaster rośnie – i opiera się na ekologicznym śladzie węglowym. Poprzez tę rozbudowę BMW podkreśla znaczenie tej lokalizacji i elektromobilności. Z przyjemnością pomożemy, wspierając ten pozytywny rozwój poprzez nowe tereny – podkreśla burmistrz Clemens Schülke.
Również dla dyrektorki zakładów Petry Peterhänsel transformacja w kierunku elektromobilności jest ważnym elementem rozwoju zakładu w Lipsku. – Lipsk pozostaje pod znakiem elektryczności. Wraz z produkcją BMW i3 staliśmy się pionierem elektromobilności w BMW Group. Razem z dalszą rozbudową produkcji komponentów elektrycznych i zbliżającym się rozpoczęciem produkcji MINI Countryman przyszłość już teraz nabiera realnych kształtów.
Inwestycje w transformację w kierunku elektromobilności
W pierwszej fazie budowy powstanie hala magazynowa, dwukondygnacyjny budynek administracyjny oraz tunel przeładunkowy o powierzchni brutto ok. 38 000 m2. W planach przewidziano też drugi etap budowy, którego realizacja wyniesie do 100 mln euro. Po ich zakończeniu, w nowych budynkach Centrum Zaopatrzenia Północ przewidziane są w obu etapach budowy miejsca pracy dla ok. 500 osób.
Celem BMW Group jest, aby do 2026 r. co najmniej 1 na 3 sprzedawane nowe samochody był w pełni elektryczny. Oznacza to większe zapotrzebowanie na akumulatory wysokonapięciowe. Zakłady w Lipsku już teraz są filarem zaopatrzenia sieci produkcyjnej w komponenty elektryczne i dostarczają co trzeci moduł akumulatorowy do samochodów elektrycznych BMW Group, takich jak BMW iX1, BMW i5 i BMW iX. Dzięki nowej hali centrum logistycznego akumulatorów wysokonapięciowych zakłady w Lipsku jeszcze bardziej umocnią swoją rolę w tym zakresie. Pod względem budowlanym nowa hala spełnia wszystkie wymagania dotyczące obsługi komponentów wysokonapięciowych.
Rygorystyczne normy środowiskowe
Planowanie hali logistycznej oparto na wysokich standardach ekologicznych wykraczających poza wymogi prawne, takich jak m.in. eksploatacja budynków bez użycia energii ze źródeł kopalnych. Na dachu hali znajdować się będą systemy fotowoltaiczne mogące generować około 3000 kW mocy szczytowej. Ponadto hala będzie ogrzewana pompą ciepła. Dach budynku administracyjnego będzie obsadzony zielenią, a drzewa rozmieszczone w odpowiednich miejscach przed elewacją, zapewnią podczas upałów niższą temperaturę w budynku. Na terenie zewnętrznym zostanie posadzonych ponad 5700 krzewów i drzew. Poprzez nasadzenia w Północnym Parku Przemysłowym miasto Lipsk oraz BMW Group uzupełniają tworzenie „zielonego pierścienia” wokół zakładów.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Oświetlenie zewnętrzne nowych terenów będzie miało źródła światła przyjazne dla owadów. Parkingi będą wyposażone w punkty ładowania elektrycznych samochodów osobowych i ciężarowych, co pozwoli na korzystanie w ruchu logistycznym między terenem zakładów a magazynem również z samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym.
Produkcja komponentów elektrycznych jako przyszła siła napędowa zakładów w Lipsku
Produkcja komponentów elektrycznych stanowi impuls do obecnej szeroko zakrojonej rozbudowy zakładów w Lipsku również na jego terenie. Rozbudowa zabezpieczy istniejące miejsca pracy i stworzy nowe. Przy produkcji komponentów elektrycznych w zakładach w Lipsku zatrudnionych jest obecnie ponad 800 osób, a do końca 2024 r. będzie ich ponad 1000. Również dostawcy usług stworzą dodatkowe miejsca pracy.
Od przyszłego roku w zakładach BMW w Lipsku będzie odbywać się cały proces produkcji akumulatorów wysokonapięciowych. Dzieli się on na 3 etapy:
- lakierowanie ogniw,
- produkcja modułów
- i montaż akumulatorów wysokonapięciowych.
Od 2021 r. produkcja komponentów elektrycznych w Lipsku stale rośnie. Obecnie wykonuje się tam malowanie ogniw akumulatorowych i montaż modułów. Już co trzeci moduł akumulatorowy do samochodów elektrycznych BMW Group pochodzi z Lipska. Linia montażu akumulatorów wysokonapięciowych jest w trakcie budowy i zostanie oddana do użytku na początku przyszłego roku.
BMW Group zainwestuje w zakładach w Lipsku nawet miliard euro w rozwój produkcji komponentów elektrycznych. Od 2024 r., po zakończeniu produkcji BMW i3, w Lipsku zostanie ponownie produkowany całkowicie elektryczny model: nowe MINI Countryman. Crossover będzie dostępny w wersji spalinowej i elektrycznej. Akumulatory wysokonapięciowe do elektrycznego MINI Countryman będą również pochodzić z własnej produkcji.
Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Dotyczą one pojazdów w Niemczech.
Podane zakresy uwzględniają różnice wynikające z wybranych rozmiarów kół i opon oraz ewentualnego wyposażenia dodatkowego. Wszystkie wartości zostały już ustalone zgodnie z nowym cyklem testowym WLTP. Podatki i inne opłaty samochodowe uwzględniające (również) emisję CO2 oraz ewentualne bonifikaty obliczane są na podstawie wartości WLTP.
Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP można znaleźć na stronie.
Więcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa oraz specyficznej emisji CO2 nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach sprzedaży.
Źródło: BMW Group