BMW Group pierwszym producentem w Niemczech z homologacją DCAS dla systemów wspomagania

BMW pierwsze w Niemczech z homologacją DCAS poziomu 2 BMW Group

Wygodnie połóż ręce na kolanach i wykonaj manewr wyprzedzania, spoglądając w lusterko boczne – klienci BMW już wkrótce będą mogli doświadczyć tej funkcjonalności Asystenta autostradowego w kolejnych krajach europejskich*. BMW Group jako pierwszy producent samochodów w Niemczech uzyskał homologację dla systemów wspomagania kierowcy (DCAS) dla nowego BMW iX3 zgodnie z regulacją nr 171.

Rozporządzenie DCAS stanowi międzynarodowe ramy prawne dla innowacyjnych systemów wspomagania kierowcy w zakresie funkcji poziomu 2, ze szczególnym naciskiem na bezpieczeństwo klienta. Homologacja umożliwi BMW Group zaoferowanie Asystenta autostradowego* poziomu 2 w wielu innych modelach i krajach, także z rozszerzonym zakresem funkcji. Kolejne innowacyjne rozwiązania wspomagające jazdę, są również przewidziane, by wspierać poruszanie się po mieście. 

Aktualna generacja Asystenta autostradowego właśnie zdobyła nagrodę Tech Award w kategorii „Systemy wspierania komfortu” przyznaną przez niemieckie pismo motoryzacyjne „Auto Motor und Sport”.

Dr Mihiar Ayoubi, Senior Vice President ds. rozwoju Driving Experience: – Rozporządzenie DCAS, które jest zorientowane na zapewnienie bezpieczeństwa podróży, daje nam możliwość wprowadzenia Asystenta autostradowego, umożliwiającego zdjęcie rąk z kierownicy, w znacznie większej liczbie krajów. Wkrótce pojawią się kolejne innowacyjne systemy wspomagające, oparte na naszym podejściu do symbiotycznego połączenia kierowcy z pojazdem. Tworzymy ramy do idealnej współpracy algorytmów ze sztuczną inteligencją. Kierowca pozostaje przy tym zaangażowany, a nasze systemy są pod stałą kontrolą, a ich działanie jest powtarzalne.

Kiedy Asystent autostradowy jest aktywowany, kierowca może zdjąć ręce z kierownicy na stałe przy prędkościach do 130 km/h, pod warunkiem, że nadal będzie uważnie obserwował ruch drogowy i będzie gotowy w każdej chwili przejąć prowadzenie. System wspomaga prowadzenie pojazdu w obrębie własnego pasa i może automatycznie zmienić pas, jeśli to konieczne – wystarczy, że kierowca zatwierdzi manewr spojrzeniem w lusterko boczne. Homologacja DCAS umożliwia wprowadzenie jeszcze bardziej rozbudowanych rozwiązań.

Dzięki aktywnej funkcji prowadzenia trasy BMW Maps system sugeruje zmianę pasa ruchu w dogodnym momencie na skrzyżowaniach i zjazdach z autostrady, co można potwierdzić spojrzeniem w lusterko boczne. Asystent autostradowy pozostaje aktywny podczas przejazdu przez skrzyżowania i do końca zjazdów z autostrady. Oznacza to, że kierowcy BMW iX3 mogą korzystać z funkcjonalności poziomu 2 w znacznie większej liczbie sytuacji, nie dotykając kierownicy.

Nowy Asystent jazdy po autostradzie i w mieście* w modelu BMW iX3 oferuje również innowacyjne funkcje dla obszarów miejskich. W chwili wprowadzenia ich na rynek w Niemczech obejmują one automatyczne zatrzymanie na czerwonym świetle i automatyczne ruszenie. Kolejne funkcje wspomagania kierowcy dla złożonych sytuacji drogowych w strefach miejskich zostaną udostępnione w późniejszym terminie za pośrednictwem zdalnych aktualizacji oprogramowania.

Asystent autostradowy poprzedniej generacji miał premierę w aktualnym modelu BMW serii 5 Limuzyna w 2023 roku. BMW Group otrzymało wówczas ograniczone zwolnienie od niemieckiego urzędu ds. transportu drogowego na homologację systemu. Dzięki homologacji DCAS zwolnienia nie są już konieczne, a systemy mogą być oferowane w całej Europie oraz w innych krajach ECE.

BMW Symbiotic Drive: kolejna generacja symbiotycznego wspomagania kierowcy

Obok nowych możliwości, których wprowadzenie umożliwia rozporządzenie DCAS dla systemów wspomagania kierowcy, BMW Group nadal konsekwentnie projektuje swoje systemy w taki sposób, by kierowca i system wspomagania działały symbiotycznie. BMW Symbiotic Drive tworzy płynne przejście pomiędzy wspomaganiem a ingerencją kierowcy i osiąga nowy poziom w pojazdach „Neue Klasse”. Oprócz symbiotycznego wspomagania kierownicy, BMW iX3 jest pierwszym na świecie pojazdem z symbiotycznymi hamulcami.

Dzięki aktywnemu wspomaganiu kierowcy, kierowca może w każdej chwili indywidualnie ingerować w jazdę poprzez lekką interwencję w kierownicę i hamulce, bez wyłączania systemu wspomagania. System pozostaje aktywny, by zapewnić dalsze wsparcie. Innowacyjność symbiotycznych hamulców jest potwierdzona przez ponad dwadzieścia zgłoszeń patentowych BMW Group wynikających z rozwoju tych technologii.

*Asystent jazdy po autostradzie i mieście będzie dostępny w Niemczech przy wprowadzeniu modelu BMW iX3 na rynek. Inne kraje i funkcje zostaną udostępnione później. Zakres dostępności, funkcji oraz granice systemu mogą się różnić w zależności od kraju.

Źródło: BMW

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę