Blue.ion – jonizacja i polaryzacja w jednym filtrze kabinowym
W dniach 13–17 września firma Hengst Filtration brała udział w targach Automechanika we Frankfurcie nad Menem. Stoisko specjalisty z dziedziny filtracji opatrzone było znanym już hasłem The SMART Alternative., które od lat wyznacza kierunek inżynierom projektującym nowoczesne i innowacyjne rozwiązania z zakresu filtracji w pojazdach i silnikach.
Jedną z prezentowanych nowości były kompaktowe filtry kabinowe Blue.ion, które zapewniają niezmiennie wysoką, a zarazem energooszczędną wydajność filtracji, osiągniętą dzięki połączeniu dwóch technologii: jonizacji cząstek w strumieniu powietrza dla lepszej separacji i polaryzacji materiału filtrującego, która utrzymuje ładunek w filtrze, zapewniając niezmiennie wysoką separację.
W ciągu godziny system wentylacji w samochodzie zasysa do wnętrza pojazdu 300 000 litrów powietrza – a wraz z nim zanieczyszczenia, alergeny i zapachy z najbliższego otoczenia. Choć może to dziwić, udowodniono, że poziom zanieczyszczeń wdychanych przez pasażerów pojazdu może być nawet pięciokrotnie wyższy, niż u przechodniów na poboczu drogi. Jakość powietrza w kabinie jest niezwykle ważna zarówno dla zdrowia, jak i dla bezpieczeństwa podróży. Filtry kabinowe znacznie zmniejszają poziom zanieczyszczeń nawet w przypadku bardzo drobnych cząstek (PM1 i mniejszych), przyczyniając się tym samym do zdrowego i higienicznego klimatu w kabinie pojazdu.
Konstruktorzy filtrów kabinowych mają nie lada wyzwanie – z jednej strony muszą stworzyć kompaktową konstrukcję, z drugiej połączyć ją z najniższym możliwym oporem przepływu oraz filtracją najdrobniejszych cząstek.
To wszystko udało się osiągnąć inżynierom Hengst, którzy zaprojektowali innowacyjny filtr kabinowy Blue.ion. Filtr ten zapewnia:
- wysoką ochronę przed zanieczyszczeniami i alergenami,
- maksymalna wydajność filtracji na poziomie FFP2 przy zachowaniu kompaktowej konstrukcji,
- efektywność energetyczną ze względu na niski opór przepływu,
- wydłużoną żywotność w całym okresie między wymianami serwisowymi.
Umieszczony bezpośrednio przed filtrem jonizator zapewnia elektryczne naładowanie cząstek. Poprawia to separację cząstek w filtrze, który również posiada warstwę elektrycznie naładowaną. Cząstki naładowane elektrycznie można lepiej oddzielić za pomocą specjalnie dobranego medium filtracyjnego. Ponadto naładowane cząstki tworzą częściowo aglomeraty, które dzięki swojej wielkości są lepiej oddzielane w filtrze. Ze względu na opisane powyżej efekty jonizacji można osiągnąć wydajność filtracji, którą w innym przypadku można osiągnąć tylko przez filtry o znacznie wyższych oporach przepływu. Dzięki separacji na poziomie FFP2 filtr zapobiega przedostawaniu się do kabiny pojazdu bardzo drobnych pyłków i bakterii.
Pomimo jonizacji, ładunek elektryczny zmniejsza się w okresie eksploatacji filtra, co skutkuje spadkiem wydajności przy mniejszej separacji cząstek. Dlatego w drugiej warstwie filtra umieszczono powłokę polaryzującą. Zastosowanie pola elektrostatycznego trwale utrzymuje ładunek w medium filtracyjnym, a połączony system zapewnia niezmiennie wysoką separację zanieczyszczeń przez cały okres pomiędzy wymianami serwisowymi. Niska różnica ciśnień oznacza mniejsze zużycie energii przez wentylator i niższą emisję hałasu. Również pod tym względem Blue.ion przewyższa konwencjonalne filtry, które aby osiągnąć wydajność znamionową przy tej samej różnicy ciśnień, potrzebują około pięć razy więcej miejsca na instalację.
– Nasza codzienna praca skoncentrowana jest wokół zapewniania innowacyjności i wydajności oferowanych produktów, dlatego wciąż badamy nowe technologie w dziedzinie filtracji powietrza. W trakcie działań rozwojowych odkryliśmy, że połączenie technologii jonizacji i polaryzacji daje decydującą wartość dodaną. Nie znamy żadnego innego energooszczędnego produktu na rynku, który oferuje porównywalną wydajność filtracji przy tak kompaktowej konstrukcji – komentuje Julian Niehoff, manager produktu w Hengst Filtration.
Filtr ten został opracowany z myślą o samochodach osobowych, ale w przyszłości może też być dostosowany do użytku w pojazdach użytkowych, a także maszynach rolniczych i budowlanych. Blue.ion jest projektem dedykowanym producentom pojazdów – filtry wyprodukowane z użyciem tej technologii nie są obecnie dostępne na niezależnym rynku części zamiennych. W najbliższych latach z pewnością zobaczymy wiele innowacji w zakresie filtracji powietrza kabinowego. Hengst Filtration już dziś oddaje w ręce konstruktorów pojazdów nowoczesny filtr o niespotykanej dotąd wydajności.
Świat nieskończonej filtracji Hengst
Hengst to firma rodzinna, zatrudniająca 3 500 pracowników w 21 lokalizacjach na całym świecie, która stawia na innowacyjne rozwiązania w zakresie filtracji i zarządzania płynami.
Produkty Hengst mają miliony aplikacji i czynią świat czystszym miejscem. Firmę Hengst napędza myśl, że można zrobić jeszcze więcej, dlatego firma myśli o filtracji – we wszystkim, co robi. Dostarcza oparte na najnowocześniejszej technologii systemy filtracji dla fabryk i inżynierii maszynowej, filtracji przemysłowej, hydrauliki, nauk przyrodniczych i ochrony zdrowia. Uszyte na miarę rozwiązania znajdują zastosowanie w pomieszczeniach medycznych, klimatyzatorach, sprzęcie czyszczącym, instalacjach przemysłowych, elektronarzędziach i robotach.
Hengst Filtration jest również dostawcą OEM dla międzynarodowego przemysłu motoryzacyjnego i silnikowego oraz partnerem w zakresie rozwoju zrównoważonych koncepcji napędów i mobilności.
Hengst Filtration czyni naszą planetę czystszym miejscem
Mobilność, zdrowie, ekonomia, ochrona środowiska i zrównoważony rozwój. Codzienna działalność Hengst skoncentrowana jest wokół głównych problemów współczesnych czasów – a wszystko po to, aby Ziemia stała się czystszym miejscem. Dzięki tak szerokiej wiedzy Hengst Filtration tworzy technologie przyszłości dla wszystkich branż na całym świecie.
Źródło: Hengst Filtration