Barwa ma znaczenie

Podczas dopasowywania kolorów wzorników do polakierowanego elementu nadwozia bardzo ważna jest jakość światła, którym oświetlany jest obszar pracy. W zależności od temperatury barwowej ten sam kolor może bowiem różnić się w odbiorze.
Jeśli na oświetlany przedmiot pada światło białe, to na ogół część długości fali jest pochłaniana przez ten przedmiot, natomiast część jest odbijana a dokładniej – rozpraszana. Światło bowiem, padając na przedmiot, odbija się pod różnymi kątami ze względu na nierówność powierzchni oraz różne kąty odbicia odpowiadające poszczególnym składowym światła białego. Jeśli oświetlany przedmiot nie absorbuje światła, którym jest oświetlany (teoretycznie, ponieważ praktycznie zawsze występuje pochłanianie światła), to całkowicie je odbija, przez co do oczu obserwatora dociera pełne spektrum światła, którym jest oświetlany. W przypadku oświetlania białego przedmiotu światłem białym, odbiorca widzi biały kolor przedmiotu.
Co się z tym wiąże? Otóż światło docierające do naszego otoczenia nie zawsze ma taką samą barwę. Należy pamiętać o tym, że oprócz światła słonecznego dysponujemy innymi źródłami światła, które nawet na pierwszy rzut oka mają inny kolor. Mimo że najczęściej ogląda się kolory w świetle słonecznym (naturalnym), to podczas dopasowywania warto sprawdzić ich barwę w oświetleniu sztucznym. Okazać się może, że niezauważalna w pewnym świetle domieszka jednego z pigmentów może się ujawnić przy oświetlaniu światłem o innym spektrum barwowym.
Za te zjawiska odpowiedzialna jest temperatura barwowa, która zależy przede wszystkim od temperatury źródła światła. Źródła światła o wysokiej temperaturze, takie jak łuk reflektorów ksenonowych czy łuk spawarki elektrycznej, emitują bardzo dużą ilość promieniowania ultrafioletowego, a samo światło ma przesunięcie barwowe w stronę niebieskiego. Oświetlony nim biały przedmiot będzie miał kolor wpadający w niebieski. Po przeciwnej stronie znajduje się światło żarówkowe, które ma widmo zbliżone do żółtego, co oznacza, że emituje większą ilość promieniowania podczerwonego, a całe jego spektrum przesunięte jest w stronę żółci i czerwieni.

Ilustracja. Temperatura barwowa. Światło białe w zależności od emitującego je źródła może być zbliżone w stronę żółtego (oświetlenie żarowe) lub niebieskiego (oświetlenie jarzeniowe).
Zjawiska temperatury barwowej mają niebagatelne znaczenie w lakiernictwie, a w szczególności podczas porównywania lakierów efektowych. Przy oświetlaniu takich pigmentów światłem o różnych temperaturach barwowych można otrzymać skrajnie rozbieżne wyniki ze względu na odmienne odbijanie różnych długości fal światła. Dzieje się tak dlatego, że w strukturze samego lakieru znajdują się mika, opiłki aluminium lub dwutlenek tytanu. Pierwszy i ostatni mają strukturę krystaliczną, dzięki czemu działają jak pryzmat, rozszczepiając światło.
Podczas pracy z kolorami samochodowymi warto korzystać z oświetlenia zbliżonego jak najbardziej do oświetlenia naturalnego. W tym celu lakiernik często korzysta z padającego światła naturalnego lub ze specjalnych lamp o ściśle określonej temperaturze barwowej. Do pracy przy samochodzie stosuje się lampy przenośne, natomiast do dopasowywania fiszek do elementów mniejszych stosuje się stanowiska oświetleniowe, w których można ustawić różne temperatury barwowe. Stanowiska te są najczęściej wyposażone w pochylny stół, który umożliwia obserwację barwy lakieru oraz efektów pod różnymi kątami padania światła. Kąt ten ma niebagatelne znacznie nie tylko podczas dopasowywania kolorów, ale także przy ocenie stanu lakierowanej powierzchni. Przy oświetleniu pod małym kątem doskonale widoczne są zafalowania oraz nierówności powierzchni. Do oświetlania paneli nadwozia w celu kontroli równości korzysta się z lamp przenośnych mocowanych na statywach (stojakach) lub z niewielkich lamp magnetycznych przytwierdzanych bezpośrednio do kontrolowanej powierzchni.