Auto Partner osiągnął rekordowe przychody w 2022 roku
Grupa Auto Partner, jeden z największych na rynku polskim dystrybutorów części samochodowych, osiągnąła rekordowy poziom przychodów ze sprzedaży wynoszący 2,83 mld zł, co oznacza wzrost o 25,3% rok do roku. Dwucyfrowy wzrost Grupa wypracowała także w przypadku zysku netto – zwiększył się on o 11,4% do blisko 207,3 mln zł, co również jest najlepszym wynikiem w historii.
Po raz kolejny Auto Partner mocno zwiększył także eksport (+36,3% r/r), dzięki czemu w 2022 r. osiągnął blisko połowę swoich przychodów ze sprzedaży zagranicznej.
W 2022 r. Auto Partner istotnie umocnił swoją pozycję zarówno na rynku krajowym, jak i poza Polską, gdzie Grupa realizuje sprzedaż łącznie na 30 rynkach. W Polsce osiągnięte przychody Grupy zwiększyły się o ponad 16% r/r do blisko 1,43 mld zł (ok. 50,3% całości przychodów). Z kolei eksport wzrósł o 36,3% r/r, co pozwoliło na przekroczenie po raz pierwszy w historii granicy 1,4 mld zł (ok. 49,7% całości przychodów).
– Po rekordowym 2021 r. postanowiliśmy zawiesić poprzeczkę jeszcze wyżej. W efekcie dziś możemy zaprezentować wyniki znacznie poprawiające ubiegłoroczne dokonania. Prowadzonemu przez Auto Partner biznesowi nadal sprzyjają warunki zewnętrzne, m.in. ciągle duży popyt na części samochodowe – zarówno w Polsce, jak i poza granicami naszego kraju. Spodziewając się utrzymania dobrej koniunktury, postanowiliśmy zintensyfikować nasze działania w 2022 r. i podjęliśmy kilka kluczowych dla naszej działalności decyzji. Przede wszystkim mocno zwiększyliśmy nasze zaangażowanie na zagranicznych rynkach, które w 2022 r. stanowiły blisko 50% naszych przychodów. Nadal widzimy spore możliwości wzrostu na nowych rynkach, dlatego nie planujemy schodzić z obranego kursu i w kolejnych latach zamierzamy rosnąć poza granicami kraju. Dodatkowo rozszerzyliśmy asortyment oraz lepiej go dopasowaliśmy do potrzeb klientów z różnych segmentów cenowych – mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner S.A.
Grupa nadal trzymuje relatywnie niskie zadłużenie – wskaźnik dług netto/EBITDA znajduje się na poziomie 1,4.
Zwiększenie sieci dystrybucji i powierzchni
Auto Partner nadal rozwija sieci dystrybucji w Polsce. W 2022 r. Grupa otworzyła 8 nowych filii w Polsce, tak więc łączna ich liczba wynosi 114. Grupa rośnie także w obszarze powierzchni magazynowej, która obecnie przekracza 139 tys. mkw. Pod koniec 2022 r. uruchomione zostało również trzecie centrum dystrybucyjne – po centrali w Bieruniu oraz centrum dystrybucyjnym w Pruszkowie, swoją działalność rozpoczął HUB Poznań.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– To duży krok w rozwoju Grupy. Nasza inwestycja w Poznaniu ma przede wszystkim usprawnić procesy logistyczne związane z zaopatrywaniem filii z północno-zachodniej części kraju. HUB Poznań ma blisko 14 tys. m2 powierzchni magazynowej i docelowo będzie stanowić miejsce pracy dla 250 osób. W kwestii rozwoju i zwiększania powierzchni należy także dodać, że na początku 2023 r. podpisaliśmy umowę mającą na celu wynajęcie kolejnych 30 tys. m2 powierzchni komercyjnej, tym razem w Zgorzelcu. Obecność tuż przy granicy z Niemcami i bliskiej odległości od Czech ma nam ułatwić zintensyfikowanie działalności poza granicami Polski – podkreśla Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner S.A.
Wybrane dane finansowe po 2022 roku:
Dobry początek 2023 roku
Grupa Auto Partner w kwietniu 2023 r. zaraportowała, że szacunkowe przychody ze sprzedaży za pierwsze trzy miesiące bieżącego roku wyniosły 836,3 mln zł, co w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku stanowi ich wzrost o 30,8%.
Źródło: Auto Partner SA