Asystent jazdy na autostradzie. Porównanie różnych systemów wspomagania w 2021 roku.

Porównanie różnych systemów wspomagania w 2021 roku. Pixabay – PublicDomainPictures

Organizacja Euro NCAP przeprowadziła testy sprawdzające zakres wspomagania prowadzenia samochodów przy użyciu asystenta jazdy na autostradzie. W ten sposób przetestowano 7 aut: BMW iX3, Ford Mustang Mach-E, Cupra Formentor, Polestar 2, Hyundai Ioniq 5, Toyota Yaris i Opel Mokka-e. Najlepiej wypadł ten pierwszy.

Systemy, które wspomagają kierowcę podczas jady po autostradzie to: adaptacyjny tempomat (Adaptive Cruise Control, ACC) oraz układ utrzymujący pojazd na środku pasa ruchu (Lane Centering, LC). Ułatwia on kierowcy zachować stałą prędkość na drodze, znajdować się pośrodku pasa ruchu oraz utrzymać bezpieczną odległość od innych kierowców. Należy jednak pamiętać, że zadania te mają charakter wspomagający, a nie przejmujący kontrolę nad pojazdem. Z tego też powodu kierujący powinien mieć cały czas ręce na kierownicy i zachować czujność oraz kontrolę nad tym, co się dzieje na drodze.

Asystent jazdy oraz czujność kierowcy powinny być zrównoważone, aby jazda była bezpieczna i płynna. Dlatego też Euro NCAP bada nie tylko, w jaki sposób samochód został technicznie wyposażony pod względem systemów wspomagania, ale również w jakim stopniu angażuje kierowcę i jakie wsparcie zapewnia w sytuacji zagrożenia.

Wcześniej tego typu rozwiązania dostępne były jedynie dla aut typu premium. Dziś są one znacznie powszechniejsze i dostępne dla samochodów z różnych segmentów. Natomiast cena oraz poziom zaawansowania pozostają różne. W niektórych przypadkach producenci zawyżają rzeczywiste możliwości swoich samochodów, twierdząc, że zastosowana automatyzacja wskazuje na wysoki poziom systemów wspomagania. Dlatego też ważne jest badanie i testowanie samochodów z takimi rozwiązaniami. Ostatni przeprowadzony test miał za zadanie zmierzyć, w jakim stopniu zachowana jest równowaga pomiędzy wspomaganiem  kierowcy i poziomem jego zaangażowania – koniecznością zachowania czujności i rzeczywistej kontroli nad pojazdem.

Badania przeprowadzanie na rynku amerykańskim jasno pokazują, że samochody nie są jeszcze przygotowane do jazdy w pełni autonomicznej. Prowadząc auto, nie można całkowicie polegać na zastosowanych systemach. Czasem są sytuacje, w których powinny one bardziej skłaniać kierowcę do przejęcia kontroli nad pojazdem. Prowadzący mają tendencję do posiadania zbyt dużych oczekiwań w stosunku do asystentów jazdy. Dlatego też dobrą wiadomością jest to, że wśród testowanych samochodów producenci dokładnie określili zapewniony poziom wsparcia.

Oto wyniki z przeprowadzonych badań:

BMW iX3

BMW iX3, źródło: BMW

Kompetencje asystenta: 83 proc.
Zaangażowanie kierowcy: 85,0 proc.

  • informacje dla użytkownika: 25 /25 pkt.
  • status systemu: 25 /25 pkt.
  • monitorowanie kierowcy: 10 /25 pkt.
  • współpraca przy prowadzeniu: 25 /25 pkt.

Wspomaganie ze strony auta: 83,8 proc.

  • wspomaganie prędkości: 21,5/25 pkt.
  • efektywność tempomatu adaptacyjnego: 34,8/40 pkt.
  • wspomaganie kierowania: 27,5/35 pkt.

Wsparcie bezpieczeństwa: 86 proc.

  • awaria systemu: 25 /25 pkt.
  • brak reakcji ze strony kierowcy: 20 /25 pkt.
  • uniknięcie kolizji: 41,3 /50 pkt.

Cupra Formentor

Cupra Formentor, źródło: SEAT/Cupra

Kompetencje asystenta: 70 proc.
Zaangażowanie kierowcy: 70,3 proc.

  • informacje dla użytkownika: 20 /25 pkt.
  • status systemu: 15,3 /25 pkt.
  • monitorowanie kierowcy: 10 /25 pkt.
  • współpraca przy prowadzeniu: 25 /25 pkt.

Wspomaganie ze strony auta: 79,0 proc.

  • wspomaganie prędkości: 29,1 /25 pkt.
  • efektywność tempomatu adaptacyjnego: 34,8 /40 pkt.
  • wspomaganie kierowania: 30 /35 pkt.

Wsparcie bezpieczeństwa: 74 proc.

  • awaria systemu: 25 /25 pkt.
  • brak reakcji ze strony kierowcy: 20 /25 pkt.
  • uniknięcie kolizji: 29,8 /50 pkt.

Ford Mustang Mach-e

Ford Mustang Mach-e, źródło: Ford

Kompetencje asystenta: 69 proc.
Zaangażowanie kierowcy: 69,1 proc.

  • informacje dla użytkownika: 15 /25 pkt.
  • status systemu: 19,1 /25 pkt.
  • monitorowanie kierowcy: 10 /25 pkt.
  • współpraca przy prowadzeniu: 25 /25 pkt.

Wspomaganie ze strony auta: 71,8 proc.

  • wspomaganie prędkości: 15,8 /25 pkt.
  • efektywność tempomatu adaptacyjnego: 28,5 /40 pkt.
  • wspomaganie kierowania: 27,5 /35 pkt.

Wsparcie bezpieczeństwa: 83 proc.

  • awaria systemu: 24 /25 pkt.
  • brak reakcji ze strony kierowcy: 20 /25 pkt.
  • uniknięcie kolizji: 39,8 /50 pkt.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5, źródło: Hyundai

Kompetencje asystenta: 77 proc.

Zaangażowanie kierowcy: 80,0 proc.

  • informacje dla użytkownika: 20 /25 pkt.
  • status systemu: 25 /25 pkt.
  • monitorowanie kierowcy: 10 /25 pkt.
  • współpraca przy prowadzeniu: 25 /25 pkt.

Wspomaganie ze strony auta: 77,4 proc.

  • wspomaganie prędkości: 13 /25 pkt.
  • efektywność tempomatu adaptacyjnego: 29,4 /40 pkt.
  • wspomaganie kierowania: 35 /35 pkt.

Wsparcie bezpieczeństwa: 50 proc.

  • awaria systemu: 14 /25 pkt.
  • brak reakcji ze strony kierowcy: 0 /25 pkt.
  • uniknięcie kolizji: 36,3 /50 pkt.

Polestar 2

Polestar 2, źródło: Volvo/Polestar

Kompetencje asystenta: 50 proc.

Zaangażowanie kierowcy: 70,0 proc.

  • informacje dla użytkownika: 20 /25 pkt.
  • status systemu: 15 /25 pkt.
  • monitorowanie kierowcy: 10 /25 pkt.
  • współpraca przy prowadzeniu: 25 /25 pkt.

Wspomaganie ze strony auta: 50,3 proc.

  • wspomaganie prędkości: 2,5 /25 pkt.
  • efektywność tempomatu adaptacyjnego: 20,3 /40 pkt.
  • wspomaganie kierowania: 27,5 /35 pkt.

Wsparcie bezpieczeństwa: 85 proc.

  • awaria systemu: 25 /25 pkt.
  • brak reakcji ze strony kierowcy: 20 /25 pkt.
  • uniknięcie kolizji: 40,7 /50 pkt.

Opel Mokka-e

Opel Mokka-e, źródło: Opel

Kompetencje asystenta: 57 proc.

Zaangażowanie kierowcy: 67,9 proc.

  • informacje dla użytkownika: 20 /25 pkt.
  • status systemu: 14,9 /25 pkt.
  • monitorowanie kierowcy: 10 /25 pkt.
  • współpraca przy prowadzeniu: 23 /25 pkt.

Wspomaganie ze strony auta: 57,5 proc.

  • wspomaganie prędkości: 10,0/25 pkt.
  • efektywność tempomatu adaptacyjnego: 22,5/40 pkt.
  • wspomaganie kierowania: 25,0/35 pkt.

Wsparcie bezpieczeństwa: 44 proc.

  • awaria systemu: 18,5/25 pkt.
  • brak reakcji ze strony kierowcy: 0,0/25 pkt.
  • uniknięcie kolizji: 25,9/50 pkt.

Toyota Yaris

Toyota Yaris, źródło: Toyota

Kompetencje asystenta: 56 proc.

Zaangażowanie kierowcy: 79,3 proc.

  • informacje dla użytkownika: 20 /25 pkt.
  • status systemu: 24,3 /25 pkt.
  • monitorowanie kierowcy: 10 /25 pkt.
  • współpraca przy prowadzeniu: 25 /25 pkt.

Wspomaganie ze strony auta: 56,0 proc.

  • wspomaganie prędkości: 10,2 /25 pkt.
  • efektywność tempomatu adaptacyjnego: 23,3 /40 pkt.
  • wspomaganie kierowania: 22,5 /35 pkt.

Wsparcie bezpieczeństwa: 53 proc.

  • awaria systemu: 25 /25 pkt.
  • brak reakcji ze strony kierowcy: 0 /25 pkt.
  • uniknięcie kolizji: 28 /50 pkt.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę