ALEX IDEA – system LPG, którego potrzebuje wtrysk bezpośredni

ALEX IDEA – system LPG dla wtrysku bezpośredniego ALEX Sp. z o.o.
26.4.2021

Instalacja LPG do silników z wtryskiem bezpośrednim jest dziś powszechnie stosowanym rozwiązaniem, lecz nadal obawia się jej wielu kierowców, rozważających montaż autogazu. Kluczem do niezawodnej i bezpiecznej pracy auta jest wybór odpowiedniego systemu LPG oraz fachowy montaż.

Adaptacja silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, jeszcze do niedawna była problematyczna. Dlaczego?

Główną barierę stanowi umiejscowienie wtryskiwaczy benzynowych. Wkręcone bezpośrednio w komory spalania, wtryskiwacze narażone są na wysokie temperatury oraz ciśnienie. Podczas normalnej pracy, dzięki przepływającej przez nie benzynie, chłodzą się i oczyszczają. W związku z tym ich całkowite wyłączenie (jak ma to miejsce przy instalacjach do wtrysku pośredniego) nie wchodzi w grę.

Producenci autogazu pracowali nad dwoma rozwiązaniami. Pierwsze polega na zastąpieniu benzyny autogazem w stanie ciekłym, z wykorzystaniem wtryskiwaczy benzynowych, wraz z ich magistralą zasilania. Wiąże się to jednak z poważną modyfikacją oryginalnej, wysokociśnieniowej pompy paliwa, co jest procesem trudnym i kosztownym. Ponadto ingerencja w oryginalną pompę paliwa jest nie zgodna z jej homologacją.

Drugie rozwiązanie polega na podawaniu paliwa gazowego w fazie lotnej, poprzez kolektor dolotowy oraz ograniczeniu pracy wtryskiwaczy benzynowych, jedynie do chłodzenia i samoczyszczenia. W tym wypadku kluczowa jest właściwa synchronizacja pracy dwóch rodzajów zasilania: wysokociśnieniowych wtryskiwaczy benzynowych i precyzyjnych wtryskiwaczy gazowych. Ten wariant okazał się znacznie lepszym rozwiązaniem, zarówno pod względem praktycznym, jak i ekonomicznym.

Jak działa tzw. dotryskowa instalacja LPG do wtrysku bezpośredniego?

Działa na tej samej zasadzie, co instalacja IV generacji do silników z wtryskiem pośrednim, jednak znacznie różni się sterowaniem zasilania LPG/Pb. W przypadku silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa do komór spalania, założenie instalacji nie wiąże się z żadnymi zagrożeniami dla trwałości i kultury pracy jednostki napędowej. Wymaga jednak specjalnej instalacji dostosowanej do danego modelu silnika lub grupy silników.

W przypadku silników z wtryskiem bezpośrednim (takich jak: TSI, FSI, TFSI, GDI, T-GDI, EcoBoost, SkyActiv, DISI, JTS, TBI, SIDI, DIG, DIG-T, TCE), możliwe jest założenie specjalnej instalacji autogazu ALEX IDEA, która podaje gaz w sposób pośredni, czyli do kolektora dolotowego. Wtryskiwacze benzynowe potrzebują przepływu benzyny, by mogły się oczyszczać, a przepływające przez nie pod wysokim ciśnieniem paliwo, mogło je chłodzić. Dlatego też instalacja LPG do silników z wtryskiem bezpośrednim nie powinna na stałe wyłączać wtryskiwaczy benzynowych.

IDEA minimalnego zużycia benzyny

System ALEX IDEA wyróżnia się ponadprzeciętną oszczędnością dotryskiwanego paliwa. Specjalnie opracowany algorytm sterujący zużywa tylko od 5% do 15% benzyny, podczas gdy inne instalacje tego typu dostępne na rynku, wymagają udziału benzyny na poziomie 15-30%.

Jest to obecnie najlepszy wynik na tle konkurencyjnych rozwiązań.

W praktyce oznacza to, że użycie benzyny w czasie jazdy na LPG nie przekracza 1 l na każde 100 km, a w mniejszych silnikach często jego wartość oscyluje nawet poniżej 0,5 l na 100 km.

Jako przykład możemy podać udział benzyny na rewelacyjnym poziomie 4% (dokładnie 3,78%). Taki wynik instalacja ALEX IDEA uzyskała w Fordzie Focusie z 2019 r. z silnikiem 1.5 Ecoboost 110 kW (kod silnika YZDA). Na trasie Białystok - Katowice (dystans: 487,5km) samochód zużył 39,66 l LPG i 1,57 l benzyny. W przeliczeniu na 100 km zużycie paliwa wyniosło 8,14 l LPG i 0,32 l benzyny. Przy cenach paliw (podczas tankowania auta 4,97 zł/l dla benzyny i 2,48 zł/l dla LPG) koszty przejechania 100 km wyniosły 21,68 zł. Co najważniejsze, udział Pb w tym samochodzie osiągnął rekordowo niską wartość - 3,78%. Pozostałą cześć zużytego paliwa - 96,22% stanowiło LPG.

Sebastian Kowalczyk, ALEX Sp. z o.o.

Zużycie benzyny instalacji dotryskowej ALEX IDEA do silników z bezpośrednim wtryskiem, jest porównywalne ze zużyciem w tradycyjnych systemach sekwencyjnych, w których benzyna jest używana jedynie w czasie rozruchu. Minimalny udział benzyny jaki udało się uzyskać w instalacji ALEX IDEA to 3,78%. Źródło: ALEX

System ALEX IDEA to:

  • obsługa większości silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa i elektromagnetycznymi wtryskiwaczami benzynowymi,
  • zasilanie silników od 4 do 6 cylindrów,
  • dostępne gotowe pliki konfiguracyjne do blisko 450 najpopularniejszych modeli aut z bezpośrednim wtryskiem,
  • autorski algorytm sterownika z najniższym udziałem benzyny na rynku,
  • możliwość jednoczesnego sterowania wtryskiem DI i MPI,
  • nowoczesny design przełącznika benzyna/gaz,
  • montaż możliwy w jednym 30 warsztatów w Polsce.

Podobnie jak przy systemach do wtrysku pośredniego IV generacji, komputer sterujący dba o prawidłowe i precyzyjne dawkowanie benzyny oraz gazu oraz gwarantuje stabilną pracę silnika w pełnym zakresie obrotów. Użytkownik z pewnością doceni bezobsługowość systemu – przy prawidłowo skalibrowanej instalacji, serwis odwiedza się jedynie przy okazji okresowych przeglądów.

alex idea

Gwarancja

Od 12 kwietnia 2021 r. gwarancja producenta na sterowniki IDEA została wydłużona z 2 do 5 lat. W ten sposób okres gwarancyjny został zrównany z 60-miesięcznym okresem gwarancji na instalacje OPTIMA nano i OPTIMA EXPERT.

Wydłużony okres gwarancji dla sterowników ALEX IDEA, zamontowanych po 12 kwietnia 2021 r. wynosi 60 miesięcy od daty montażu instalacji przez uprawniony warsztat.

Rozszerzona 60-miesięczna gwarancja obejmuje sterowniki ALEX IDEA, OPTIMA nano i OPTIMA EXPERT sprzedane i montowane wyłącznie na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Wybierz sprawdzony warsztat

Bardzo istotne jest jednak nie tylko dobranie odpowiedniego typu instalacji, lecz również jej w pełni profesjonalny montaż i kalibracja. Montaż autogazu do wtrysku bezpośredniego, wymaga większego doświadczenia i fachowej wiedzy od montera. Jest po prostu trudniejszy od standardowej procedury, przy popularnych silnikach z wtryskiem pośrednim. Dlatego niektórzy mechanicy odradzają montaż autogazu do wtrysku bezpośredniego, twierdząc, że takie silniki nie nadają się do montażu instalacji LPG. W rzeczywistości zazwyczaj brakuje im fachowych umiejętności, wiedzy lub chęci do nauki nowej technologii. Na szczęście, ze względu na rosnącą popularność tego typu systemów, takie montaże stają się codziennością wielu warsztatów LPG.

Sprawdź, gdzie zamontujesz instalację LPG ALEX IDEA: https://optimagas.com/znajdz-najblizszy-warsztat

Zadbany samochód, to zadbana instalacja LPG

Warto pamiętać, że efektywne spalanie gazu wymaga bardzo dobrych warunków. Oznacza to, że silnik pracujący na gazie musi być w bardzo dobrym stanie technicznym. Przy eksploatacji takiego pojazdu trzeba więc pamiętać o regularnej wymianie oleju i filtrów, kontroli luzów zaworów oraz koniecznych przeglądach całej instalacji i ewentualnych korektach jej ustawień. W pojazdach jeżdżących na LPG nie można zapominać o regularnej wymianie świec zapłonowych oraz dbaniu o stan kabli i cewek.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę