Akcje Tesli spadają. Powód? Brak szczegółów na Dniu Inwestora
Branżowi rywale, czyli chiński gigant BYD oraz Mercedes, szybko doganiają Teslę dzięki nowym technologiom i rosnącemu udziałowi na rynku. Świat spodziewał się, że na Dniu Inwestora zorganizowanym przez Teslę dowie się, w jaki sposób marka poprawi swoją sytuację w branży. Elon Musk jednak nie podołał zadaniu i nie przekonał inwestorów, że zrobi znaczący krok naprzód, aby zwiększyć swoją przewagę nad przyspieszającą konkurencją. Skutkiem jest widoczny spadek akcji.
- Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, wyszedł na scenę, aby zaprezentować swój „Master Plan Part 3” dla firmy podczas Dnia Inwestora 2023 w Austin;
- Lider produkcji firmy, Tom Zhu, ujawnił, że Tesla wyprodukowała 4 miliony samochodów od zeszłej środy;
- Prezentacja była długa, ale zawierała niewiele szczegółów na temat nowych produktów lub usług Tesli.
Tesla była topowym producentem pojazdów elektrycznych na świecie w 2022 r., ale chińskie przedsiębiorstwo BYD oraz inne firmy szybko nadrabiają zaległości – tak wynika z analizy Reutersa dotyczącej globalnych i regionalnych danych dotyczących sprzedaży pojazdów elektrycznych. W rzeczywistości BYD wyprzedził Teslę w sprzedaży samochodów elektrycznych w zeszłym roku w regionie Azji i Pacyfiku, podczas gdy Grupa Volkswagen jest liderem pojazdów elektrycznych w Europie od 2020 roku.
W ciągu prawie siedmiu lat, odkąd Musk opublikował swój Master Plan Part 2 w lipcu 2016 roku, Tesla wyprzedziła uznanych producentów samochodów i startupy EV w większości ważnych obszarów projektowania EV, funkcji cyfrowych i produkcji. Pojazdy Tesli oferowały innowacyjne funkcje, takie jak chociażby automatyczne parkowanie. Nowatorska wówczas, pionowo zintegrowana maszyna do produkcji akumulatorów i pojazdów pozwoliła Tesli osiągnąć wyższe marże zysku niż większość uznanych producentów samochodów. Teraz rywale kopiują technologię produkcji firmy, kupując niektóre z tych samych urządzeń, których używa Tesla.
Musk powiedział inwestorom, że Tesla może utrzymać swoją przewagę w kosztach produkcji EV. Firma obiecała inwestorom, że 1 marca będą mogli zobaczyć ich najbardziej zaawansowaną linię produkcyjną w Austin w Teksasie.
Przyszedł więc dzień sądu – 1 marca Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, wszedł na scenę, aby podzielić się swoim „Master Planem 3" i omówić, w jaki sposób Tesla planuje zwiększyć swoją skalę w obliczu rosnącej konkurencji. Prezentacja trwała aż 3 godziny. Zawierała długi przegląd wcześniejszych osiągnięć, ale była dość krótka, widząc efekty – zbyt krótka, jeśli chodzi o konkrety dotyczące jakichkolwiek nowych produktów lub usług Tesli. Interesującym fragmentem prezentacji było to, co Musk powiedział na początku, mianowicie:
– Istnieje jasna droga do zrównoważonej energetycznie Ziemi. Nie wymaga ona niszczenia naturalnych siedlisk. Nie wymaga, abyśmy byli surowi i przestali korzystać z elektryczności, i przebywali w zimnie lub cokolwiek. W rzeczywistości można wspierać cywilizację znacznie większą niż ziemska, znacznie większą niż 8 miliardów ludzi i to w sposób zrównoważony na Ziemi.
Celem Tesli jest produkcja 20 milionów pojazdów elektrycznych rocznie do 2030 roku, podkreślili członkowie zarządu. Firma poinformowała o całorocznych dostawach około 1,31 mln pojazdów w 2022 roku. Podczas sesji pytań i odpowiedzi po 3-godzinnej prezentacji, kierownictwo odpowiedziało na pytanie, w jaki sposób Tesla może zwiększyć swój udział w rynku chińskim. Elon Musk przekazał to pytanie Tomowi Zhu, który kieruje globalną produkcją i od lat kieruje biznesem Tesli w Chinach i regionie APAC.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– Dopóki oferujesz wartościowy produkt w przystępnej cenie, nie musisz się martwić o popyt. Próbujemy wszystkiego, aby obniżyć koszty i przekazujemy tę wartość naszym klientom – powiedział Zhu.
– Popyt jest funkcją przystępności cenowej, a nie pożądania. Nawet niewielkie zmiany w cenie mają duży wpływ na popyt – dodał Elon Musk.
Zhu ogłosił również, że od środy Tesla wyprodukowała łącznie 4 miliony samochodów – Zbudowanie pierwszego miliona zajęło nam 12 lat, a drugiego miliona około 18 miesięcy. Trzeci milion, 11 miesięcy. Następnie mniej niż 7 miesięcy na zbudowanie 4-milionowego – powiedział Zhu, zachwalając poprawę wydajności operacyjnej firmy.
Lider projektu Tesli Franz von Holzhausen i wiceprezes ds. inżynierii pojazdów Lars Moravy weszli na scenę, aby pochwalić się szeregiem planowanych zmian produkcyjnych, których celem jest poprawa wydajności produkcji pojazdów Tesli. Ale, co istotne, von Holzhausen powiedział, że Tesla nie ujawni jeszcze swojego pojazdu „następnej generacji”.
Tak w skrócie wyglądał Master Plan 3 od Tesli. Długoterminowe plany na przyszłość firmy nie zadowoliły inwestorów. W szczególności rozczarował brak informacji o autach nowej generacji, co spowodowało spadek wartości akcji w handlu międzysesyjnym.
Źródło: Automotive News Europe, CNBC