75 lat produkcji Porsche w Zuffenhausen

Trzy czwarte wieku Porsche w fabryce w Zuffenhausen Porsche

6 kwietnia 1950 roku wyprodukowano pierwszy egzemplarz Porsche 356, rozpoczynając historię fabryki w Zuffenhausen. Przez 75 lat zakład stał się centrum produkcji sportowych aut marki, wytwarzając również silniki i napędy elektryczne.

Od skromnych początków do centrum produkcji

Porsche rozpoczęło działalność w Zuffenhausen w 1938 roku jako biuro konstrukcyjne. Produkcja samochodów pod marką Porsche ruszyła dopiero po II wojnie światowej. Pierwsze 52 egzemplarze modelu 356 powstały ręcznie w Austrii w latach 1948-1950, z aluminiowymi nadwoziami.

Po powrocie do Stuttgartu firma wynajmowała powierzchnię w fabryce Reutter do produkcji i montażu silników, podczas gdy nadwozia powstawały w zakładzie Reutter I. Pierwszego Porsche 356 z niemieckiej produkcji ukończono 6 kwietnia 1950 roku. Do końca tego roku zbudowano 317 pojazdów.

75 lat produkcji Porsche w Zuffenhausen_2 Porsche

Z powodu rosnącego popytu Porsche zleciło architektowi Rolfowi Gutbrodowi zaprojektowanie hali montażowej Werk 2, uruchomionej w 1952 roku. W 1955 roku firma wróciła do budynku Werk 1, gdzie umieszczono dział designu, sprzedaż, warsztat naprawczy oraz dział testowy. W 1960 roku rozpoczęto budowę silników w Werk 3, a w 1963 roku Porsche przejęło nadwoziownię firmy Reutter wraz z jej wiedzą techniczną i około tysiącem pracowników.

Rozwój i ekspansja produkcji

W latach 60. model 356 zastąpiło 911. Zwiększono produkcję i powstały nowe obiekty. W 1969 roku otwarto wielopiętrowy budynek produkcyjny, gdzie odbywał się montaż końcowy. W 1973 roku firma zatrudniała około 4 tysięcy osób, a pod koniec lat 80. – ponad dwa razy więcej.

W 1988 roku otwarto zakład Werk 5 z elastyczną nadwoziownią. Charakterystycznym elementem nowej logiki produkcji stał się przenośnik taśmowy transportujący nadwozia na wysokości 35 metrów nad Schwieberdinger Strasse.

75 lat produkcji Porsche w Zuffenhausen_3 Porsche

Kolejną znaczącą zmianą było przygotowanie do produkcji elektrycznego Taycana w 2019 roku. Porsche stworzyło wtedy nowe obszary produkcyjne: nadwoziownię w Werk 5 i nowoczesną lakiernię w Werk 1, dostosowane do wymagań elektromobilności. W Werk 2 powstał nowoczesny budynek montażowy, a nad ulicą zbudowano drugi przenośnik taśmowy.

Nowoczesna produkcja zachowująca tradycje

Zuffenhausen łączy tradycję z zaawansowanymi technologiami produkcji. Zakład wykorzystuje systemy automatycznego transportu, centralną chmurę i sztuczną inteligencję w produkcji. Na obszarze około kilometra kwadratowego znajduje się centrum produkcyjne 911 i serii Taycan, dwie fabryki silników oraz trzy specjalistyczne działy: Porsche Exclusive Manufaktur do personalizacji samochodów, dział życzeń specjalnych Sonderwunsch oraz CFRP Manufaktur do ręcznego montażu części karoserii w wyjątkowych modelach.

75 lat produkcji Porsche w Zuffenhausen_4 Porsche

Oprócz Zuffenhausen ważną rolę w produkcji Porsche odgrywa zakład w Lipsku, gdzie od 2009 roku powstaje Panamera, a od 2014 roku – Macan.

Jak podkreśla Albrecht Reimold, członek zarządu Porsche AG ds. produkcji i logistyki: – Zuffenhausen jest i pozostaje domem naszych sportowych aut. To ucieleśnienie pionierskiego ducha oraz najnowocześniejszej technologii i jakości produkcji.

Świętując 75-lecie, Porsche nie tylko celebruje swoją przeszłość, ale również patrzy w przyszłość, kontynuując dążenie do doskonalenia samochodów sportowych.

Źródło: Porsche
 

autoExpert 04 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę