Dlaczego wtryskiwacze Common Rail ulegają zużyciu?

Dlaczego wtryskiwacze Common Rail ulegają zużyciu Delphi Technologies
10.6.2021

Dzisiejszy wtryskiwacz Common Rail może wykonywać wielokrotne wtryski paliwa podczas jednego cyklu spalania i wtryskiwać je do komory spalania przy znacznie wyższych ciśnieniach – nawet do ponad 2500 barów. Wszystko to możliwe jest dzięki bardzo małym tolerancjom wykonania na poziomie 1 mikrometra. Chociaż przynosi to znaczne korzyści, np. niższą emisję spalin, większą oszczędność paliwa i lepsze odczucia za kierownicą, równocześnie takie wtryskiwacze są znacznie bardziej podatne na zużycie.

Powiązane firmy

  • Jednym z najczęstszych przyczyn uszkodzenia wtryskiwacza są zanieczyszczenia do niego się dostające.
  • Uszkodzony wtryskiwacz paliwa prawie na pewno zakłóci rozpylanie paliwa do komory spalania.
  • Po zidentyfikowaniu wadliwego wtryskiwacza przeprowadź wymianę zgodnie z procedurami.
  • Jednym ze sposobów na zwiększenie zadowolenia klientów jest udzielenie prostych porad konserwacyjnych. 

Wsród najczęstszych przyczyn szybkiego zużywania się wtryskiwwczy Common Rail znajdują się zanieczyszczenia i osady, a także nieprawidłowa instalacja.

Co może negatywnie wpływać na wtryskiwacze?

Zanieczyszczenie niepożądanymi cząsteczkami

Przy tolerancjach na poziomie ułamka średnicy ludzkiego włosa nawet najmniejsze zanieczyszczenia mogą spowodować znaczne uszkodzenia. Konsekwencją nieskutecznej filtracji są często wspomniane drobne cząstki, które mogą spowodować erozję zaworu sterującego, co wpływa na jego szczelność. Z czasem może to zmienić kształt strugi rozpylanego paliwa, a co za tym idzie – ilość, czas i sposób dystrybucji wtryskiwanego paliwa.

Zanieczyszczenie wodne

Inną częstą przyczyną awarii wtryskiwaczy Common Rail jest zanieczyszczenie nadmiarem wody w paliwie. W przypadku niewłaściwego magazynowania paliwa woda może dostać się do niego i reagować z zawartymi w nim substancjami chemicznymi, powodując korozję powierzchni metalowych i pogarszając smarowanie między ruchomymi częściami. W konsekwencji może to skutkować przedwczesnym zużyciem zarówno wtryskiwaczy, jak i wysokociśnieniowej pompy paliwa.

Gromadzenie się osadów

Każde paliwo, które pozostało we wtryskiwaczu po wyłączeniu silnika, będzie skutecznie „gotowane” przez ciepło resztkowe, tworząc osady węglowe. Zjawisko to znane jest również jako „koksowanie”. Pozostawione osady gromadzą się wokół końcówki dyszy i wewnętrznych części wtryskiwacza, powodując przywieranie igły w jednej pozycji. To również może zaburzyć zarówno proporcje, jak i czas wtrysku paliwa.

Nieprawidłowa instalacja

Złe praktyki montażowe mogą przyczynić się do przedwczesnej awarii. Na przykład brakująca podkładka dyszy lub jej nieprawidłowe osadzenie mogą spowodować wyciek pozostałości procesu spalania przez podkładkę dyszy. Podobnie pierścienie uszczelniające mogą wysunąć się z rowków. Choć kwestie te wydają się błahe, mogą powodować znacznie większe problemy, w tym słabą wydajność wtryskiwacza, trudniejszy rozruch i zwiększone zużycie paliwa.

Objawy wadliwego wtryskiwacza Common Rail

Uszkodzony wtryskiwacz paliwa prawie na pewno zakłóci rozpylanie paliwa do komory spalania, a w najgorszym przypadku nie będzie wykonywał tej pracy wcale. Tak czy inaczej, wpłynie to na osiągi pojazdu, powodując wiele typowych objawów.

Kontrolka silnika (check engine): jeśli silnik nie działa tak, jak powinien, może aktywować się lampka kontrolna silnika. Do potwierdzenia kodu usterki potrzebny będzie tester diagnostyczny.
Nierówna praca silnika na biegu jałowym: jeśli dostarczanie paliwa jest ograniczone, prędkość obrotowa na biegu jałowym spadnie, co spowoduje nierówną pracę silnika. Jeśli zbytnio się obniży, samochód ostatecznie „zgaśnie”.
Spalanie stukowe: gdy paliwo nie jest prawidłowo spalane, na przykład z powodu niewłaściwej mieszanki paliwowo-
-powietrznej, może to spowodować przedwczesne detonacje – słyszalne jako pukanie lub stukanie pochodzące z wnętrza silnika.
Falowanie obrotów: wadliwy wtryskiwacz może również dostarczać zbyt dużo paliwa do cylindra, powodując nagły wzrost mocy silnika. W takim przypadku obroty silnika będą się zmieniać przy stałym obciążeniu i stałej pozycji przepustnicy.
Wypadanie zapłonu: w przypadku zakłóceń w dopływie paliwa cylindry mogą nie być w stanie zapewnić silnikowi wystarczającej mocy.
Wyciek paliwa: jeśli olej napędowy jest obecny na zewnątrz wtryskiwacza lub w jego pobliżu, wtryskiwacz może być uszkodzony. Istnieje również możliwość, że zużyła się uszczelka wtryskiwacza.
Podwyższony pobór paliwa: ECU rekompensuje wadliwe działanie wtryskiwacza przez nadmierne zasilanie paliwem. Powoduje to, że silnik pracuje na bogatej mieszance, zużywając więcej paliwa.
Zwiększona emisja spalin: zepsuty wtryskiwacz może również spowodować niepełne spalanie oleju napędowego, a co za tym idzie – zwiększenie emisji spalin.

Jak zdiagnozować wadliwy wtryskiwacz Common Rail?

Jeśli klient doświadczył któregokolwiek z powyższych problemów i podejrzewasz, że wtryskiwacz Common Rail jest uszkodzony, ważne jest, aby przeprowadzić dokładną diagnozę w celu precyzyjnego określenia usterki.

Zidentyfikuj kod błędu: pierwszym etapem identyfikacji błędów Common Rail jest weryfikacja błędów z użyciem gniazda diagnostycznego OBD. Używając wysokiej jakości narzędzia diagnostycznego możesz szybko zidentyfikować kody błędów i zawęzić diagnozę.
Sprawdź wtryskiwacze: Jeśli weryfikacja z użyciem gniazda OBD pokazała kod błędu układu wtrysku paliwa, sprawdź funkcjonalność wtryskiwacza. Na rynku są dostępne urządzenia diagnostyczne, które można podłączyć do wtryskiwacza bez konieczności całkowitego demontażu układu wtryskowego. Zbierają one informacje oraz mierzą przepływ przelewu powrotnego z wtryskiwaczy i wskazują, który z nich może być wadliwy i wymaga wymiany. Zastępując pojedyncze wtryskiwacze, a nie cały zestaw, warsztaty mogą zaoszczędzić czas i pieniądze.
Sprawdź działanie pompy Common Rail: kolejnym krokiem jest zamontowanie zestawu Sealed Rail bezpośrednio na przyłączu wysokociśnieniowym pompy wysokiego ciśnienia. Po jego podłączeniu należy uruchomić silnik, aby zarejestrować ciśnienie w układzie. Zestaw Sealed Rail wyświetla wyniki cyfrowo. Jeśli wartość różni się od podanego pomiaru ciśnienia dla danego pojazdu, pompa może być uszkodzona.
Potwierdź, czy usterka pompy jest mechaniczna czy elektryczna: jeśli podejrzewasz, że pompa Common Rail jest wadliwa, użyj zestawu np. YDT410 Delphi w połączeniu z zestawem YDT860. Pierwszy z nich tymczasowo zastępuje IMV (zawór dozujący), aby umożliwić pompie wytwarzanie pełnego wydatku w układzie. Jeśli pompa nie wytwarza odpowiednio wysokiego wydatku przy użyciu YDT410, wówczas zawór IMV prawdopodobnie jest uszkodzony i należy go wymienić. Jeśli jednak wydatek pompy jest dalej poniżej wymaganego poziomu, pompa Common Rail może mieć usterkę mechaniczną i powinna zostać naprawiona lub wymieniona.
Sprawdź zgodność elektryczną wtryskiwaczy: korzystając z elektronicznego zestawu testowego wtryskiwaczy Delphi Technologies YDT720 Buzz Tool, możesz przetestować obwód otwartej cewki i wewnętrzne zwarcie cewki, sprawdzić izolację cewki na korpusie wtryskiwacza i zmierzyć rezystancję oraz induktancję cewki za pomocą jednego narzędzia. Pozwoli to szybko i łatwo zidentyfikować wszelkie awarie elektroniczne, zarówno w pojeździe, jak i poza nim. Uwaga: jeśli wtryskiwacz elektromagnetyczny Common Rail ma usterkę elektroniczną, nie można go naprawić!
Diagnozuj i eliminuj osadzone produkty spalania na wczesnym etapie: jeśli podczas powyższych testów nie zostaną wykryte żadne usterki, jest to znak, że zawór nie ma na powierzchni niepożądanych produktów pochodzących z procesu spalania. Wykonując test za pomocą elektronicznego zestawu testowego wtryskiwaczy możesz sprawdzić, czy wtryskiwacz porusza się swobodnie. Jeśli nie, po prostu użyj jednocześnie Buzz Tool razem z Injector Solvent Cleaning Kit.

Jak wymienić wtryskiwacz Common Rail?

Po zidentyfikowaniu wadliwego wtryskiwacza przeprowadź wymianę zgodnie z procedurami, wykonując następujące czynności:

  • przed rozpoczęciem prac, sprawdź za pomocą narzędzia diagnostycznego, czy w systemie nie ma ciśnienia resztkowego;
  • następnie zdejmij rurę wtryskiwacza – pamiętaj o zabezpieczeniu wszystkich odsłoniętych otworów, aby uniknąć zanieczyszczenia;
  • usuń zawór zwrotny. Konieczne może być również odłączenie złącza świec żarowych;
  • następnie zdejmij złącze elektryczne, przytrzymaj zacisk i wyjmij wtryskiwacz z gniazda;
  • przed zamontowaniem nowego wtryskiwacza zwróć uwagę na nowy kod korekcyjny;
  • zdejmij nasadkę ochronną z rozpylacza i ostrożnie wsuń nowy wtryskiwacz na miejsce;
  • zamontuj zacisk mocujący i użyj właściwego momentu dokręcenia zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu;
  • zamontuj nową rurę wysokociśnieniową i ponownie użyj właściwego momentu dokręcenia zgodnie z zaleceniami producenta, używając do tego odpowiedniego oprzyrządowania;
  • następnie zastosuj procedurę odpowietrzenia układu paliwowego zgodnie z zaleceniami producenta. Po odpowietrzeniu podłącz złącze elektryczne;
  • na koniec zaprogramuj wtryskiwacze w ECU za pomocą narzędzia diagnostycznego, używając nowo nadanych kodów. Zapewni to dostosowanie czasów impulsów i utrzymanie prawidłowej dawki paliwa.

Jak dbać o wtryskiwacze Common Rail?

Kolejnym sposobem na zwiększenie zadowolenia klientów jest udzielenie prostych porad konserwacyjnych. Podobnie jak w przypadku wielu innych części, regularny serwis pomoże utrzymać wtryskiwacze w dobrym stanie przez dłuższy czas.

  • Regularnie sprawdzaj wtryskiwacze – zgodnie z ogólnie przyjętą zasadą powinno robić się to co 30 000–35 000 km, ale może być częściej, jeśli samochód jeździ jedynie na krótkich dystansach.
  • Używaj paliwa najwyższej jakości z dodatkiem odpowiednich detergentów, aby utrzymać wnętrze silnika w czystości.
  • Okresowo dodawaj do zbiornika środek czyszczący do układu paliwowego, aby utrzymać stan układu wtryskowego w czystości.
  • Regularnie wymieniaj olej silnikowy, aby utrzymać jego odpowiednie właściwości. Nieterminowa wymiana może spowodować, że olej będzie stopniowo tracił zdolność czyszczenia, chłodzenia i smarowania silnika.
  • Regularnie wymieniaj filtry powietrza, oleju i paliwa. Brudne lub zatkane filtry pozwolą na przedostawanie się zanieczyszczeń do silnika, co spowoduje uszkodzenie kluczowych jego elementów oraz wpłynie na osiągi silnika i zużycie paliwa.
  • Zastanów się nad swoim stylem jazdy. Krótkie podróże, częste działanie systemu start-stop i agresywna jazda zwiększają obciążenie, a tym samym zużycie układu wtrysku paliwa.

Postępując zgodnie ze wskazówkami zawartymi w artykule, będziesz w stanie wskazać możliwe przyczyny, usprawnić proces diagnozowania i wykonać usługę wymiany wtryskiwaczy na najwyższym poziomie.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę