Zgrzewanie blach

Zgrzewanie oporowe elektryczne polega na wykorzystaniu ciepła wydzielonego podczas przepływu prądu przez łączone elementy. Zgrzewane blachy włączone są w obwód wtórny transformatora zgrzewarki, dlatego w czasie przepływu prądu miejsca zetknięcia elektrod z materiałem oraz łączone elementy ulegają silnemu, miejscowemu rozgrzewaniu wskutek działania prądów wirowych i stapiania się łączonych elementów. Istotne jest, aby powierzchnia przejścia prądu była możliwie mała, więc używa się do tego elektrod z kuliście uformowanymi końcówkami.
Generacja nowych punktowych urządzeń spawalniczych
Większość znajdujących się na rynku urządzeń do zgrzewania oporowego ma sterowanie prądowo-czasowe. Ten rodzaj urządzeń był dotychczas zupełnie wystarczający w przypadku większości blach stalowych w karoseriach samochodów osobowych. Inaczej sprawa wygląda przy stali wysoko wytrzymałej, która do procesu spawania wymaga zachowania w wąskich granicach dokładnego ustalonej charakterystyki prądowej. Jest to szczególnie ważne, gdy w kołnierzu spawania pojawia się mieszanka stali wysoko, wyżej i najwyżej wytrzymałej, powierzchnia jest pokryta dodatkową warstwą i gdy ewentualnie mamy jeszcze do czynienia z różnymi grubościami blachy. W przypadku współczesnych materiałów stalowych, stosowanych w nowoczesnych pojazdach, dotychczasowe sterowane procesowo spawanie nie wystarcza.
Więcej na ten temat znajdziecie Państwo w autoExpert nr 01/2011


