Zgrzewanie blach

13.1.2011
Karoserie samochodów osobowych podczas procesu produkcji łączone są w 90% przez spawanie. Największą część tego procesu stanowi zgrzewanie oporowe. Technika ta stosowana jest oprócz spawania w osłonie gazów także przy okazji napraw karoserii.

Zgrzewanie oporowe elektryczne polega na wykorzystaniu ciepła wydzielonego podczas przepływu prądu przez łączone elementy. Zgrzewane blachy włączone są w obwód wtórny transformatora zgrzewarki, dlatego w czasie przepływu prądu miejsca zetknięcia elektrod z materiałem oraz łączone elementy ulegają silnemu, miejscowemu rozgrzewaniu wskutek działania prądów wirowych i stapiania się łączonych elementów. Istotne jest, aby powierzchnia przejścia prądu była możliwie mała, więc używa się do tego elektrod z kuliście uformowanymi końcówkami.

Generacja nowych punktowych urządzeń spawalniczych

Większość znajdujących się na rynku urządzeń do zgrzewania oporowego ma sterowanie prądowo-czasowe. Ten rodzaj urządzeń był dotychczas zupełnie wystarczający w przypadku większości blach stalowych w karoseriach samochodów osobowych. Inaczej sprawa wygląda przy stali wysoko wytrzymałej, która do procesu spawania wymaga zachowania w wąskich granicach dokładnego ustalonej charakterystyki prądowej. Jest to szczególnie ważne, gdy w kołnierzu spawania pojawia się mieszanka stali wysoko, wyżej i najwyżej wytrzymałej, powierzchnia jest pokryta dodatkową warstwą i gdy ewentualnie mamy jeszcze do czynienia z różnymi grubościami blachy. W przypadku współczesnych materiałów stalowych, stosowanych w nowoczesnych pojazdach, dotychczasowe sterowane procesowo spawanie nie wystarcza.

Więcej na ten temat znajdziecie Państwo w autoExpert nr 01/2011

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę