ZF wkracza w nowy wymiar po przejęciu TRW
zf trwW 2015 roku koncern ZF Friedrichshafen AG kontynuował pomyślny rozwój, generując w roku podatkowym zysk ze sprzedaży na poziomie 29,2 mld €, w tym 8,9 mld € od spółki ZF TRW, która 15 maja 2015 r. została włączona do struktur grupy jako dywizja „Aktywnych i Pasywnych Technologii Bezpieczeństwa”.
W zwiększeniu sprzedaży o 5% pomogły różnice kursowe oraz wzrost organiczny. Zysk operacyjny przed opodatkowaniem (EBIT) wyniósł 1,6 mld €, co odpowiada wzrostowi o 498 mln € i marży EBIT na poziomie 5,5 %. Kluczowy wpływ na wyniki miało przejęcie oraz sprzedaż udziałów, i jako takie, są one wyłącznie porównywalne w ograniczonym zakresie z danymi z poprzednich lat.
Rok 2015 był znakomity dla naszej firmy. Świętowaliśmy 100-lecie działalności i pomyślne zakończenie najważniejszego przejęcia w historii spółki – powiedział Dr. Stefan Sommer, dyrektor generalny ZF. – Jestem dumny, że udało nam się stworzyć podstawę do dalszego zrównoważonego rozwoju w nadchodzących latach. Intensywnie pracujemy nad integracją układów mechanicznych z jednostkami sterującymi oraz czujnikami. Dzięki temu rozwiązaniu będziemy w stanie jeszcze skuteczniej wpływać na kształtowanie trendów w zakresie bezpieczeństwa, wydajności oraz autonomicznego prowadzenia pojazdów.
Przewodniczący Rady Nadzorczej ZF, Prof. Dr. Giorgio Behr, wyraził swoje zadowolenie z pracy Zarządu oraz Dyrektora Zarządzającego. – Jesteśmy dumni, że za sterami naszej firmy mamy dyrektora zarządzającego w osobie Stefana Sommera. Jest to człowiek z wizją, który dąży do wdrażania innowacyjnych rozwiązań – stwierdził Behr. – Momentem szczególnym, w którym się wykazał się przy udziale współpracowników z Zarządu, było przejęcie TRW. Mamy ogromne zaufanie do jego zdolności i dalszego konsekwentnego działania na drodze do sukcesu firmy.
Zrównoważona, regionalna dystrybucja sprzedaży
Dzięki połączeniu z TRW, dystrybucja regionalna Grupy ZF jest bardziej zrównoważona: udział sprzedaży w Ameryce Północnej zwiększył się z 20 do 28%, podczas gdy w Europie zmniejszył się z 56 do 47%. Region Azji i Pacyfiku wygenerował 22% sprzedaży (w 2014 było to 20%).
W ciągu kilku ostatnich lat aż do 2015 roku, wyniki działalności w kluczowych regionach działalności zmieniały się. Podczas gdy rynek Ameryki Północnej oraz Azji i Pacyfiku gwałtownie wzrastał, rynek europejski odnotowywał umiarkowany wzrost. Z tymi wynikami kontrastuje region Ameryki Południowej, który w ciągu lat doświadczał ciągłego spadku.
Znaczący wzrost zysku
Na zysk Grupy wpływ miały wydarzenia nadzwyczajne. EBIT wyniósł niecałe 1,6 mld € (2014: 1,1 mld €), z marżą wynoszącą 5.5%. Po skorygowaniu o pozycje nadzwyczajne, marża EBIT w 2015 roku wyniosła 5.4%, co stanowi wzrost w porównaniu do ubiegłorocznych 4.6%. Biorąc pod uwagę wydarzenia nadzwyczajne, zysk operacyjny przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych (EBITDA), wzrósł do 3,4 mld € (2014: 2 mld €), a marża EBITDA wyniosła 11.5% (2014: 11.1%). Zysk lub strata netto po opodatkowaniu była równa 1 mld €, co odpowiada wzrostowi o 347 mln €.
Znacząca redukcja długu dzięki pokaźnym wpływom pieniężnym
Wolne przepływy pieniężne z operacji skorygowane o pozycje nadzwyczajne wyniosły blisko 1,4 mld € na koniec roku fiskalnego i o 800 mln € więcej niż w roku ubiegłym. Związane jest to między innymi z włączeniem po raz pierwszy po nabyciu ZF TRW (po 7,5 miesiącach) do skonsolidowanego sprawozdania finansowego ZF.
Koncernowi ZF udało się znacząco zmniejszyć poziom zadłużenia w 2015 roku. Kluczowymi czynnikami mającymi na to wpływ były silne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej oraz jednorazowej. – Od samego początku dążyliśmy do konserwatywnego finansowania z umiarkowanym profilem ryzyka i zapadalności – powiedział Dr. Konstantin Sauer, dyrektor finansowy ZF – Fakt, że jesteśmy już w stanie zmniejszyć nasze zobowiązania finansowe netto tak szybko o 1,4 mld €, pokazuje że jesteśmy na właściwej drodze. Zamierzamy również systematycznie pracować nad dalszą redukcję zadłużenia w roku 2016.
Nakłady inwestycyjne utrzymane
Oprócz znacznej redukcji zadłużenia, w 2015 roku ZF konsekwentnie skupiał się na inwestowaniu w rozwój. Firma zainwestowała około 1,3 mld € (2014: 1,0 mld €) rzeczowych aktywów trwałych w rozwój możliwości produkcyjnych, co odpowiada 4,4% wartości sprzedaży. Koncern osiągnął wyznaczony cel ulokowania 5% wartości sprzedaży, poprzez inwestycję pozostałej część z 1,4 mld € w badania i rozwój.
Sukces integracji ZF TRW
Po przejęciu, firma TRW została włączona do grupy ZF, jako nowa dywizja „Aktywnych i Pasywnych Technologii Bezpieczeństwa". ZF przedstawił wstępne informacje na temat tego długofalowego procesu podczas targów IAA we Frankfurcie we wrześniu 2015 roku.
– Innowacje zaprezentowane na targach IAA, takie jak pojazd koncepcyjny oraz zaprezentowany niedawno w Szwecji prototyp modelu produkcyjnego, są świadectwem dobrej współpracy pomiędzy firmami oraz zysków dla branży w zakresie nowych produktów i technologii. Dzięki nowej strukturze firmy, jesteśmy w dogodnej sytuacji, by stać się światowym dostawcą zintegrowanych rozwiązań – powiedział Sommer. – W 2016 roku będziemy konsekwentnie kontynuować dążenie do pełnej integracji ZF TRW. Będziemy koncentrować się na rozwijaniu innowacyjnych produktów, które pozwalają nam w pełni wykorzystać nasze bogate doświadczenie w dziedzinie inteligentnych systemów mechanicznych.”
Perspektywy
ZF zakłada, że rynki dla samochodów osobowych jak również do lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych będzie nadal stabilnie się rozwijały. W dywizji Technologii Przemysłowych spodziewany jest znaczący wzrost sprzedaży. Działania w tym sektorze obejmują integrację napędu i przekładni turbin wiatrowych w przemyśle. Dywizja Technologii Turbin Wiatrowych została przejęte przez ZF pod koniec 2015 roku i ma bardzo dobrą pozycję na rynku.
W 2016 roku spodziewana jest sprzedaż Grupy w regionie na poziomie 35–36 mld €. Przewidywany gwałtowny wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem 2015 opiera się zasadniczo na całorocznym włączeniu ZF TRW. W średnim okresie, ZF spodziewa się ogólnego 7% wzrostu dla całej grupy ZF, która już teraz znajduje się powyżej średniej dla rynku. Obecnie, w 2016 roku, przewiduje się skorygowaną marżę EBIT na poziomie pomiędzy 5–6%. Skorygowana marża EBITDA powinna wynieść ponad 10%.
– W 2015 roku nasze wyniki były bardzo dobre i po raz kolejny udało nam się uzyskać lepszy wynik niż w latach ubiegłych – powiedział Sommer. – By utrzymać ten stan rzeczy, w 2016 roku musimy odrobić zadaną nam pracę domową i poprawić nasze wyniki. Odnosi się to w szczególności do niemieckich placówek, które muszą stać się jeszcze bardziej konkurencyjne.
Źródło: Informacja prasowa ZF Friedrichshafen AG
![Prezentacja strategii rozwoju konceptu warsztatowego ZF [pro]Service](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/index_big%2Fmedia%2Fartykuly%2FZF%25202025.jpg)






