ZF prezentuje system zarządzania temperaturą dla pojazdów elektrycznych

ZF prezentuje system zarządzania temperaturą dla pojazdów EV ZF

Firma technologiczna ZF zaprezentowała opracowany przez siebie system zarządzania temperaturą dla pojazdów elektrycznych podczas Global Technology Day. Nowy system oferuje bardziej kompaktową konstrukcję napędu, ale może również zwiększyć zasięg pojazdów zimą nawet o jedną trzecią.

W połączeniu ze zoptymalizowanym elektrycznym układem napędowym składającym się z elektroniki mocy, silnika i przekładni redukcyjnej opartej na 800-woltowym węgliku krzemu, system wyznacza nowe standardy w zakresie kompaktowości i wagi. Nowo opracowane oprogramowanie układu napędowego również znacząco przyczynia się do zwiększenia wydajności.

  • ZF po raz pierwszy prezentuje własny system sterowania temperaturą dla pojazdów elektrycznych;
  • Firma technologiczna łączy kompetencje w zakresie podwozi w ramach dywizji Chassis Solutions;
  • Nowa dywizja łączy wiedzę specjalistyczną w zakresie rozwoju i produkcji układów kierowniczych, hamulcowych i amortyzacyjnych;
  • ZF wykorzystuje innowacje technologiczne we wszystkich jednostkach biznesowych.

Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu ZF potwierdza swoją kompetencję systemową w zakresie elektromobilności i zapewnia e-samochodom większy zasięg – powiedział dr Holger Klein, CEO ZF.

Nowy układ napędowy nie zawiera ciężkich pierwiastków ziem rzadkich i może być elastycznie wykorzystywany przez producentów samochodów dzięki modułowej konstrukcji. Po zaprezentowaniu koncepcji w listopadzie ubiegłego roku firma ZF stworzyła nową generację napędu elektrycznego z zarządzaniem temperaturą w pojeździe demonstracyjnym, który firma zaprezentowała dziennikarzom z całego świata w swojej siedzibie we Friedrichshafen.

W pojeździe komponenty elektrycznego układu napędowego zostały zoptymalizowane i połączone w holistyczny system. Pakiet napędowy ma o 30% niższą masę całkowitą i w ten sposób, wraz z zarządzaniem termicznym, umożliwia gęstość momentu obrotowego na poziomie 70 niutonometrów na kilogram masy napędu. Jest to szczytowa wartość dla dopuszczonych do ruchu drogowego samochodów osobowych dostępnych obecnie na rynku.

ZF_prototyp_elektromobilnosc_uklad_napedowy_zarzadzanie_temperatura ZF

Zaledwie kilka miesięcy temu była to tylko wizja, teraz nasz napęd ma zastosowanie w samochodach sportowych. Nie tylko konsekwentnie realizujemy naszą strategię zrównoważonej i wydajnej mobilności przyszłości, ale także dostosowujemy nasze procesy rozwojowe do nowego tempa rozwoju naszej branży – powiedział Klein.

W związku z rosnącym tempem i dynamicznym środowiskiem zmian zachodzących w sektorze motoryzacyjnym ZF od miesięcy optymalizuje również swoją organizację: ścieżki decyzyjne zostaną skrócone, a procesy staną się bardziej sprawne, aby umożliwić firmie szybsze reagowanie. Globalna strategia firmy ZF już się sprawdza: jednym z przykładów jest w pełni elektryczny układ kierowniczy Steer-by-Wire, na który firma ZF otrzymała już zamówienia od klientów ze wszystkich głównych rynków świata. Oprogramowanie podwozia cubiX lub napęd elektryczny pierwszej generacji 800V będą również wykorzystywane przez producentów samochodów z Azji, Europy i Ameryki w ich pojazdach w nadchodzących miesiącach.

ZF łączy kompetencje z zakresu technologii podwozi, tworząc dywizję Chassis Solutions

Oprócz elektromobilności, produkty ZF typu by-wire, takie jak połączone sieciowo i sterowane elektronicznie układy hamulcowe, kierownicze i amortyzujące są przykładami drugiego ważnego tematu przyszłości: technologii podwozi. Dzięki swojemu doświadczeniu i kompetencjom firma ZF opanowała sterowanie wzdłużne, boczne i pionowe pojazdu. Widzi też ogromny potencjał na przyszłość w połączonych sieciowo komponentach podwozia. W tym kontekście ZF łączy działy technologii podwozi samochodów osobowych i technologii aktywnego bezpieczeństwa, tworząc nową i wyjątkowo kompleksową dywizję Chassis Solutions.

Dywizja Chassis Solution oferuje wszystkie komponenty sprzętowe potrzebne do sterowania pionową, wzdłużną i boczną dynamiką pojazdu, a także systemy umożliwiające połączenie ich w sieć w postaci sprzętu i oprogramowania. Jednostka ta już teraz osiąga roczny obrót w wysokości ponad 14 miliardów euro i będzie niezawodnym i kompetentnym partnerem dla naszych klientów we wszystkich regionach świata – wyjaśnił Klein.

Uruchomienie nowej dywizji planowane jest na styczeń 2024 roku. W przyszłości wszystkie segmenty mobilności będą korzystać z rozwoju i know-how nowej dywizji ZF, również sektor pojazdów użytkowych, a także przemysł.

Źródło: ZF

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę