ZF forsuje wprowadzenie na rynek technologii by-wire

ZF forsuje wprowadzenie na rynek technologii by-wire ZF

Na targach IAA Mobility 2023 w Monachium grupa technologiczna ZF skupi się na swojej ofercie technologii by-wire. ZF posiada jedno z najbardziej wszechstronnych portfolio elektronicznie sterowanych układów kierowniczych, hamulcowych i zawieszenia dla pojazdów definiowanych programowo. Te systemy podwozia nie wymagają już połączeń mechanicznych ani płynów układowych.

Nasze systemy by-wire otwierają drzwi do nowej ery sterowania pojazdami. Połączone systemy podwozia mogą poprawić dynamikę jazdy, a ZF ma wyjątkową pozycję na rynku dzięki swojej gamie siłowników i funkcji, które umożliwiają również połączenie wszystkich trzech wymiarów dynamiki pojazdu. Czysto elektronicznie sterowane i połączone w sieć systemy przewodowe oferują lepszą kontrolę nad pojazdem, krótszą drogę hamowania, większą elastyczność kierowania, większą stabilność jazdy przy dużych prędkościach oraz zwiększony zasięg i wydajność.

dr Peter Holdmann, szef działu technologii podwozi samochodowych ZF

ZF jest wiodącym projektantem i producentem systemów by-wire, które nie wymagają bezpośredniego połączenia mechanicznego:

  • Steer-by-wire, w tym układ kierowniczy tylnej osi;
  • Brake-by-wire ze zintegrowanym układem sterowania hamulcami;
  • Elektronicznie sterowane, aktywne tłumienie.

Połączenie tych technologii umożliwia stworzenie sieciowych systemów podwozia, które mogą być całościowo koordynowane za pomocą oprogramowania cubiX.

Kompaktowy i lekki napęd 800 V

Już pod koniec czerwca firma ZF zaprezentowała przyszły napęd 800 V EVSys800 na zapowiedź targów IAA Mobility. EVSys800 to modułowy napęd 800 V składający się z układu elektronicznego z węglika krzemu, silnika elektrycznego i przekładni redukcyjnej.

Pomimo wyjątkowo kompaktowej konstrukcji i niewielkiej masy, EVbeat nie skąpi na osiągach – pojazd koncepcyjny dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 5200 Nm dostępnym na tylnej osi i to przy wyjątkowo wysokiej gęstości momentu obrotowego dla samochodów osobowych dopuszczonych do ruchu drogowego, wynoszącej 70 niutonometrów na kilogram.

Moc ciągła i szczytowa silnika elektrycznego wynosi odpowiednio 206 i 275 kilowatów – ZF osiąga w ten sposób moc ciągłą wynoszącą około 75% mocy szczytowej.

Źródło: ZF

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę