Zdaniem EXPERTa: Łukasz Cholewa, Manager Technical Services w Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions
Raven MediaPoznaj zdanie EXPERTa: Łukasz Cholewa, Manager Technical Services w Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions odpowiada na pytania dotyczące układu zawieszenia w pojazdach elektrycznych.
Jakie dodatkowe obciążenia działają na elementy układu zawieszenia w samochodach elektrycznych w porównaniu z autami spalinowymi? Na jakie wyzwania serwisowe są szczególnie narażone łożyska i półosie w pojazdach EV?
W pojazdach elektrycznych łożyska piast i półosie napędowe pracują w warunkach odmiennych, niż w autach spalinowych. Choć ich konstrukcja pozostaje zbliżona, większa masa EV i natychmiastowo dostępny moment obrotowy generują wyższe obciążenia dynamiczne. W łożyskach częściej stosuje się układy wielorzędowe, które lepiej przenoszą siły osiowe oraz promieniowe, ograniczając tarcie i wpływ na zasięg.
Półosie muszą sprostać przenoszeniu znacznie większych momentów, a także obciążeniom wynikającym z rekuperacji. Kluczowe znaczenie mają również smary i uszczelnienia, które gwarantują niskie opory ruchu i trwałość. Ostatecznie to styl jazdy oraz warunki eksploatacji w największym stopniu decydują o żywotności tych komponentów.










