Zdaniem EXPERTa: Bogdan Ptak, Head of PM Automotive w FUCHS OIL CORPORATION

Zdaniem EXPERTa: Bogdan Ptak, Head of PM Automotive w FUCHS Raven Media
22.10.2025

Poznaj zdanie EXPERTa: Bogdan Ptak, Head of PM Automotive w FUCHS OIL CORPORATION opowiada o transformacji energetycznej w polskiej branży motoryzacyjnej.

Silniki zasilane gazem charakteryzują się wyższą temperaturą spalania – spalanie gazu generuje wyższe temperatury niż benzyna, co wpływa na starzenie się oleju. Wymagane są więc oleje o podwyższonej odporności na temperaturę i utlenianie.

Ponieważ obecnie takie własności są także wymagane od olejów do silników benzynowych z doładowaniem i po downsizingu, możemy zastosować podobne oleje o dużej stabilności termicznej, spełniające normy ACEA C3 i API SN/SM.

Powiązane firmy

FUCHS Oil Corporation (PL) Sp. z o.o.

Specyfika doboru olejów do silników gazowych

Czyste paliwo gazowe tworzy mniejszą ilość zanieczyszczeń, ponieważ spalanie gazu jest czystsze, co oznacza mniej sadzy i osadów. Ma to przełożenie na wymagania stawiane olejowi.

Olej może mieć mniejsze właściwości myjące – można zastosować olej niskopopiołowy LowSAPS spełniający normy ACEA C3 i API SN/SM. Jednocześnie pamiętajmy, by przy bardziej „suchym” spalaniu zastosować olej, który ma dobre właściwości przeciwzużyciowe, szczególnie chodzi o gniazda zaworowe, które w silnikach gazowych są bardziej narażone na zużycie.

Z oferty firmy Fuchs Oil Corporation na szczególną uwagę zasługują, posiadający wysoką stabilność termiczną Titan GT1 PRO C-3 5W-30, w klasie 5W-40 proponujemy Titan Supersyn C3 5W-40, natomiast w klasie SAE 10W-40 można zastosować półsyntetyczny Titan SYN MC 10W-40. Wybór odpowiedniego oleju oraz przestrzeganie zaleceń eksploatacyjnych są kluczowe dla utrzymania niezawodności i trwałości jednostki napędowej, szczególnie z instalacją gazową.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę