AutoExpert
Reklama
Reklama

Zawieszenie pneumatyczne – porady i triki dla instalatorów

Preview
Arnott
15.9.2021
Reklama
Reklama

Jako lider w dziedzinie systemów zawieszenia pneumatycznego, Arnott dąży do tego, aby mechanicy zajmujący się naprawą zawieszenia tego typu byli dobrze poinformowani oraz mieli pewność, że to co robią jest zgodne ze sztuką.

W niniejszym artykule zawarte są porady i wskazówki dotyczące pracy z zawieszeniami pneumatycznymi.

Miechy pneumatyczne

Reklama

Po montażu miecha, należy zawsze sprawdzić czy dolne mocowanie i pin ustalający zostały prawidłowo osadzone i zablokowane. Zyskamy wówczas pewność, że miech nie skrzywił się podczas montażu, co doprowadziłoby do jego złamania lub wyłamania z mocowań.

Upewnij się, że przewód powietrza jest prawidłowo zablokowany i poprowadzony właściwie. W przypadku niektórych miechów np. do BMW F07, F11 jeśli podczas instalacji nie poprowadzimy przewodu powietrznego przez odpowiednie wycięcie, następuje jego zakleszczenie nad górnym mocowaniem. Nie ma wówczas możliwości spuszczenia powietrza z miecha przez przewód.

Preview
Uszkodzenie podstawy miecha spowodowane nieprawidłowym osadzeniem pinu centrującego. Źródło: Arnott

Po wymianie miecha nie wolno natychmiast opuszczać pojazdu bez wsparcia podnośnika. Winno się najpierw opuścić go do poziomu, na jakim znajdowałby się podczas normalnej eksploatacji, a następnie uruchomić silnik i/lub zainicjować pompowanie miechów. Umożliwi to prawidłowe napompowanie i ułożenie się miechów. Dopiero po wstępnym napompowaniu i sprawdzeniu miechów, możemy opuścić pojazd całkowicie.

Przy okazji wymiany miecha lub miechów, dobrze jest sprawdzić stan amortyzatorów. To właśnie amortyzator jest odpowiedzialny za tłumienie drgań, nie sprężyna. Jeśli siła tłumiąca amortyzatora nie będzie wystarczająca, jego zadanie będzie musiał częściowo przejąć miech pneumatyczny. Ze względu na swoją budowę nie jest on przystosowany do takiej roli i bardzo często dochodzi wówczas do wyłamania jego dolnego mocowania.

Kolumny pneumatyczne

Przy podłączaniu przewodu powietrza do kolumny marki Arnott prawie nigdy nie zachodzi potrzeba odkręcenia czy dokręcenia złączki. Jeśli jednak będzie to konieczne, należy pamiętać, że maksymalny moment dokręcania złącza Voss wynosi 2 Nm. W przypadku przyłożenia większej siły, zachodzi ryzyko uszkodzenia (przekręcenia) gwintu w obudowie oraz nieszczelności takiego połączenia.

Preview
Uszkodzenie gwintu złączki pneumatycznej spowodowane zbyt dużym momentem dokręcania. Źródło: Arnott

Po montażu kolumny lub innego podzespołu pneumatyki, który posiada połączenia elektryczne należy sprawdzić stan połączeń i styków. Luźne złącza lub przetarte przewody często generują kody błędów.

Powiązane firmy

Reklama

Górne nakrętki mocujące kolumny należy zawsze dokręcać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Co do zasady, nie zaleca się tu stosowania narzędzi pneumatycznych. W przypadku zbyt mocnego dokręcania, może dojść do uszkodzenia gwintu lub nawet zerwania śrub.

Preview
Nie zaleca się używania klucza pneumatycznego do dokręcania miechów. Jego użycie może spowodować uszkodzenia, lub zerwanie śrub mocujących. Źródło: Arnott

Arnott zawsze dostarcza kolumny pneumatyczne z nowymi śrubami i nakrętkami mocującymi. Należy ich użyć, aby zapewnić odpowiednie i łatwe zamocowanie podzespołów.

Kompresory

Uszkodzenie lub spalenie kompresora jest prawie zawsze skutkiem, a nie przyczyną innych uszkodzeń w układzie. Podczas wymiany sprężarki należy zawsze sprawdzić cały układ pod kątem nieszczelności i uszkodzeń. Zwykle łatwo jest ustalić czy kompresor uległ spaleniu. Unosi się wówczas charakterystyczny zapach spalenizny, odbarwia się naklejka na obudowie, a przewody powietrzne są często nadtopione.

Ważne jest wówczas, aby nie tylko wymienić sprężarkę na nową, ale znaleźć przyczynę uszkodzenia starej. Jeśli tego nie zrobimy, może w krótkim czasie dojść do uszkodzenia wymienionego podzespołu.

Preview
Spalenie kompresora prawie zawsze jest skutkiem a nie przyczyną uszkodzenia układu. Ważne jest znalezienie uszkodzenia powodującego nieprawidłowości w jego pracy. Źródło: Arnott

Przy wymianie sprężarki należy zawsze wymienić przekaźnik i sprawdzić filtr. Przekaźnik służy do włączania i wyłączania kompresora po otrzymaniu sygnału ze sterownika zawieszenia. Stary przekaźnik może „sklejać się” w pozycji włączonej co doprowadzi do przegrzania i spalenia nowego kompresora.
Kompresor zasysa powietrze z otoczenia przez filtr powietrza. Jeśli dojdzie do awarii sprężarki na skutek działania wody lub innych zanieczyszczeń, bardzo możliwe że filtr jest brudny. Jeśli taki filtr nie zostanie wymieniony, nowy kompresor będzie dalej zasysał zanieczyszczone powietrze.

Po wymianie kompresora należy sprawdzić stan przewodów dolotowych. Przewody te często parcieją i odłamują się ze sprężarki. Może wówczas dojść do zasysania wody i brudu, a w konsekwencji awarii sprężarki.

Preview
Zły stan przewodów powoduje zasysanie do układu zanieczyszczonego powietrza, co z kolei skutkuje zniszczeniem zaworów i sprężarki. Źródło: Arnott

Pamiętajmy też o wiązce elektrycznej kompresora, która może ulec uszkodzeniu na skutek wibracji.

Autorem powyższych informacji jest firma Arnott – Air Suspension Products. Arnott to ponad 30 lat doświadczenia w projektowaniu i produkcji wysokiej jakości podzespołów zawieszenia pneumatycznego na niezależny rynek części zamiennych. Produkty Arnott są wytwarzane z wykorzystaniem najwyższej jakości komponentów OE zapewniających odpowiednie dopasowanie i funkcjonalność. Każdy produkt jest dokładnie testowany w zakładach w USA i Europie, a jego parametry dostrajane w taki sposób, aby spełniały wymagania konkretnych modeli pojazdów.

Źródło: Arnott – Air Suspension Products

Reklama

O Autorze

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama