Za gorąco lub za zimno

Nissens
15.3.2017

Jedną z prostych metod diagnozowania układu klimatyzacji jest pomiar temperatur w różnych miejscach układu. Dzięki umiejętności diagnozowania układu na podstawie temperatur, mechanik może niskim kosztem i stosunkowo szybko odkryć problemy, jakie pojawiły się w aucie. 

Przykładową metodą diagnostyki temperaturowej układu klimatyzacji jest sprawdzenie różnic temperatur pomiędzy temperaturą rurki na wejściu do skraplacza (chłodnicy klimatyzacji) a temperaturą rurki na wyjściu ze skraplacza oraz porównanie tej różnicy z diagramem temperatur pracy układu wg producenta auta.

Michael Ingvardsen, Menedżer ds. szkoleń Nissens i specjalista w zakresie klimatyzacji, stwierdza – Gdy klienci zostawiają auta w serwisie, często nie wiedzą, jaka jest konkretna przyczyna problemu. Wiedzą, że układ klimatyzacji nie działa poprawnie, lecz nie wiedzą, dlaczego. Nissens szkoli mechaników w zakresie diagnostyki układów klimatyzacji, w tym skutecznej diagnostyki temperaturowej, aby serwis mógł szybko i stosunkowo niskim kosztem odkryć awarię oraz naprawić układ klimatyzacji. Szybko i sprawnie obsłużony klient to klient zadowolony, powracający do warsztatu.

Typowe problemy

Rozbieżności w temperaturach w różnych punktach układu klimatyzacji w uszkodzonym aucie w stosunku do temperatur w poprawnie pracującym układzie mogą wynikać z bardzo wielu przyczyn. Przykładowymi przyczynami wywołującymi odchylenia w temperaturach pracy układu są:

  • ograniczony przepływ powietrza przez skraplacz lub parownik,
  • skorodowany skraplacz,
  • powypadane lamele,
  • niedziałający lub niepoprawnie działający wentylator chłodnic,
  • niesprawne zawory,
  • wyciek w układzie klimatyzacji i ubytek czynnika,
  • brak smarowania,
  • zablokowany lub ograniczony przepływ czynnika w układzie.

Przykładem diagnostyki temperaturowej jest pomiar temperatury parownika. Temperatury niższe od zera oraz szronienie parownika wskazują na problem z układem, tj. powietrze, wilgoć lub zanieczyszczony czynnik w układzie AC. Sprawdzenie temperatury parownika przeprowadzone jako jedna z pierwszych czynności może zaoszczędzić serwisowi dużo cennego czasu.

Warto badać temperatury układu klimatyzacji

Klienci są pierwszymi osobami, które zauważają problem w układzie AC i opisują go mechanikowi, przekazując auto do serwisu. Klienci zauważają spadek lub brak chłodzenia wewnątrz kabiny pojazdu, a także zauważają podwyższone zużycie paliwa. Mechanicy powinni wykonać najpierw pomiary temperatury obwodu AC, by określić, w którym miejscu układu może być zlokalizowany problem.

Jak zauważa Michael Ingvardsen – Tym, co sygnalizuje problem w obwodzie klimatyzacji, zarówno dla kierowców, jak i dla mechaników, jest temperatura: dla kierowcy objawia się to zmniejszeniem lub brakiem chłodzenia z układu klimatyzacji, natomiast mechanik zauważa, że wartości temperatur w różnych punktach układu są poza sugerowanymi przez producenta zakresami. Rozbieżności w temperaturach mogą oznaczać różnego rodzaju problemy – w zależności od lokalizacji miejsc pomiaru, może to być awaria skraplacza lub sprężarki, niesprawne zawory, nadmiar lub ubytek czynnika chłodzącego itp. Nadmiar czynnika chłodzącego może prowadzić do nadmiernego wzrostu temperatur elementów układu. Niesamowite jest, jak wiele informacji na temat układu może dać mechanikowi pomiar temperatur.

Wskazówki dla mechaników

Gdy mechanik ma przed sobą samochód z problemem z klimatyzacją, pomiar temperatur w poszczególnych punktach układu jest szybką i oszczędną metodą diagnostyki różnych problemów, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie systemu klimatyzacji. Na podstawie pomiarów temperatur i dalszej ich oceny, można szybko zawęzić zakres możliwych przyczyn, a następnie poprzez dalsze czynności diagnostyczne oraz serwisowe naprawić uszkodzenie. W każdym przypadku ingerencji i naprawy układu klimatyzacji Nissens zaleca wykonanie dokładnego płukania układu w celu usunięcia chociażby starego oleju oraz nadmiaru kontrastu, jaki mógł się pojawić w układzie, nie mówiąc już o usunięciu zanieczyszczeń stałych z układu.

Aby ułatwić mechanikom diagnostykę temperaturową układów klimatyzacji oraz znaleźć możliwe przyczyny występujących problemów, Nissens opracował darmowy plakat nt. diagnostyki temperaturowej, zapewniający szeroki przegląd możliwych stanów temperatur oraz przyczyn problemów i ich rozwiązań. Plakat w formacie pdf można pobrać za darmo ze strony www.nissens.com/climate.

Więcej informacji można uzyskać w lokalnym oddziale Nissens w Polsce lub na stronie www.nissens.com.pl.

 Źródło: Nissens

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę