Dlaczego warto zaproponować kierowcom wymianę filtra kabinowego
Lato to czas, w którym warto w warsztacie samochodowym zwrócić szczególną uwagę na wydajność klimatyzacji. PZL Sędziszów przypomina o tym, jak ważną rolę w jej działaniu odgrywa filtr kabinowy i wyjaśnia czym różnią się trzy najpopularniejsze rodzaje filtrów dostępne na rynku.
Nawet najlepsza klimatyzacja będzie funkcjonować nieprawidłowo, jeśli w układzie pozostawimy zużyty filtr. Nawet najgorsza – zacznie działać skuteczniej, jeśli filtr będzie prawidłowo dobrany i systematycznie wymieniany. Warto przypomnieć kierowcy, że zapchany filtr kabinowy to nie tylko gorsza wentylacja, ale także większe obciążenie dla dmuchawy powietrza, co przekłada się na jej szybsze zużycie.
Filtr kabinowy filtruje powietrze z układu klimatyzacji i w związku z tym stawia jakiś opór. Im ten opór jest mniejszy, tym lepiej. A to zależy od dwóch czynników – konstrukcji filtra oraz jego zapełnienia.
W pierwszym przypadku najlepsze parametry zapewniają po prostu dobrej jakości filtry. Chodzi tu o takie cechy jak precyzyjne dopasowanie do kasety filtra, najwyższej jakości materiał filtrujący, wysoką chłonność uzyskiwaną m.in. przez dużą liczbę plis.
W drugim przypadku – trzeba po prostu regularnie wymieniać filtr – najlepiej dwa razy w roku, lub według innego schematu dopasowanego do tempa zapełniania się filtra (co jakiś czas warto go wyciągać i sprawdzać – o ile oczywiście nie stanowi to jakiegoś technicznego wyzwania).
Wiele kierowców zadaje sobie pytanie, który rodzaj filtra jest najlepszy. Wiodący producenci filtrów kabinowych w tym także PZL Sędziszów oferują aż trzy typy.
Filtr włókninowy zwany potocznie filtrem papierowym
Spełnia on swoje zadanie w zakresie wyłapywania zanieczyszczeń, jednak należy go często wymieniać, ponieważ nie zapobiega on rozwojowi bakterii i grzybów na swojej powierzchni. Z jednej strony nie ma on technicznej możliwości filtracji przykrych zapachów, z drugiej sam będzie generował takie zapachy, jeśli nie będziemy go wymieniać przynajmniej dwa razy w roku.
Trzeba jednak zaznaczyć, że mimo swojego budżetowego charakteru realizuje on swoje główne zadanie, którym jest zatrzymanie zanieczyszczeń (np. pyły, suche liście). Dzięki temu w sposób wystarczający chroni on zaawansowany układ wentylacji i płuca pasażerów. Nawet najtańszy, ale dobry jakościowo filtr kabinowy z oferty PZL Sędziszów wydłuży życie wentylatora dmuchawy, klap sterujących przepływem powietrza czy ograniczy tempo gromadzenia się kurzu w kratkach wentylacyjnych. Każdy filtr kabinowy – również ten podstawowy - jest także barierą dla pyłków roślin, mających czasami działanie alergenne.
Filtr z warstwą węgla aktywowanego
To najlepiej sprzedający się typ filtrów na rynku, ponieważ oprócz skutecznego filtrowania powietrza (ma wszystkie zalety filtra włókninowego) ogranicza on przedostawanie się do kabiny przykrych zapachów z zewnątrz, a także ma pewne właściwości hamujące rozwój pleśni i bakterii na swojej powierzchni. Filtr z warstwą węgla aktywnego będzie idealnym sprzymierzeńcem pasażerów, kiedy przez dłuższy odcinek jedzie się np. za starą, kopcącą ciężarówką. Wciąż pozostaje on także propozycją korzystną cenowo.
Filtr z cząstkami nano-srebra i nano-miedzi
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Ostatnia, trzecia propozycja w gamie PZL Sędziszów to filtr z cząstkami nano-srebra i nano-miedzi. Tego typu filtry oferują jedynie wybrani producenci. Jest to typowa oferta premium.
Filtry kabinowe z warstwą koloidalnych roztworów srebra i miedzi, które wykazują się zaskakująco wysoką skutecznością w walce z bakteriami, alergenami i pleśnią – przewyższają pod tym względem filtry z wkładem węglowym. W filtrach PZL Sędziszów z linii Silver Nano Protect zastosowano dodatkową przeciwdrobnoustrojową powłokę, na którą naniesiono dwukompozytowy roztwór z cząstkami nano-srebra i nano-miedzi. Takie rozwiązanie charakteryzuje się unikalnymi właściwościami antybakteryjnymi. W połączeniu z kilkuwarstwową powierzchnią filtracyjną produktu, filtr PZL Sędziszów Silver Nano Protect stanowi jeszcze bardziej skuteczną barierę przed bakteriami, alergenami, pleśnią i drobnym pyłem. Badania laboratoryjne wykazały, że powstrzymuje dokuczliwe grzyby, takie jak Aspergillus brasiliensis (niger) i pleśń Bacillus subtilis. Minimalny okres aktywności antybakteryjnej wynosi 12 miesięcy. Roztwór nano-srebra i nano-miedzi stosowany w filtrach jest chroniony patentem.
– Nawet podstawowy filtr kabinowy wymieniany systematycznie spełnia swoje podstawowe zadanie i zatrzymuje zanieczyszczenia stałe niszczące układ klimatyzacji i nasze płuca. Droższe wersje – z wkładem węglowym lub cząstkami nano-srebra i nano-miedzi gwarantują wyższy komfort jazdy (dzięki filtracji przykrych zapachów z zewnątrz) a także zdrowsze powietrze (dzięki redukcji bakterii i grzybów). Te ostatnie – z cząstkami nano-srebra i nano-miedzi – wydają się również idealnym rozwiązaniem dla osób, które serwisują samochody w trybie long life i wymieniają filtr tylko raz w roku. Ich działanie przeciwbakteryjne jest wynikiem tworzenia kompleksu biochemicznego i katalitycznego działania srebra i miedzi, enzymów bakteryjnych i wirusowych, a także zjawiska metabolizmu tlenu – mówi Dominik Zwierzyk, PZL Sędziszów
Źródło: PZL Sędziszów