Wybieramy odpowiedni pistolet lakierniczy do napraw samochodów

SATA / FAMA

W zależności od obiektu, który musi być polakierowany, wielkości naprawianych elementów, warunków danego warsztatu, warunków pogodowych wybieramy najodpowiedniejszy materiał. Producenci na swoich stronach internetowych udostępniają karty techniczne, z których dowiemy się jak stosować dany produkt. Uwzględniają one lepkość, czas schnięcia, liczbę warstw, gradację papieru do szlifowania, rozmiar dyszy w pistolecie oraz ciśnienie robocze.

Dane odnośnie do doboru dyszy i pistoletu są ogólne, a tym samym nieprecyzyjne. Często wymienia się wiele dostępnych dysz i technologii powlekania (np. HVLP niskociśnieniowe lub RP ze redukowanym ciśnieniem). W arkuszach danych na stronie SATA w zakładce DOWNLOADS można znaleźć producentów lakierów wraz z ich zaleceniami, co do doboru pistoletu i wielkościami dysz. Wśród producentów są: PPG, R-M, LESONAL, MIPA, NEXA, CROMAX, GLASURIT, NOVOL, SHERWIN WILLIAMS, STANDOX, SIKKENS, SPIES HECKER i inni. Firma SATA ściśle współpracuje z tymi firmami, testując ich materiały na swoich pistoletach, następnie po próbach u ww. producentów uzyskuje aprobatę, które pistolety z jaką dyszą mogą być stosowane. W ten sposób powstają arkusze. 

Konkludując, sprawdzamy u siebie w warsztacie, z jakich materiałów najczęściej korzystamy (co to za producent), a następnie patrzymy w tabelę doboru pistoletu i dopasowujemy do własnych potrzeb. Pamiętajmy przy tym, że w większości przypadków do tego samego materiału mamy do wyboru pistolet HVLP lub RP.

W warsztatach, w których mamy małą wydajność kompresora (tzn. poniżej 500 l/min) wybieramy pistolet RP, który potrzebuje około 275–290 l/min, natomiast HVLP w granicach 430 l/min. Dużą rolę odgrywają przyzwyczajenia co do szybkości lakierowania, precyzji ustawień pistoletu (tzn. ciśnienia na wejściu), odległości od lakierowanego obiektu.

Pistolet HVLP jest bardziej wymagający co do ustawień i sposobu lakierowania. Ciśnienie na wejściu powinno wynosić ok. 2 barów, a odległość od obiektu powinna oscylować w granicach 10–15 cm. Kiedy chcemy szybciej lakierować, zmniejszamy odstęp nawet do 10 cm. Dlaczego nie powinniśmy przekraczać odstępu 15 cm? Pistolet HVLP uzyskuje pełną szerokość natrysku już w odległości 5–7 cm, zapewniając tym samym najlepsze rozpylenie. W odległości powyżej 15 cm cząsteczki materiału zaczynają się sklejać, powodując efekt kropienia z możliwością pojawiania się chmurek. Pamiętajmy, że w systemie HVLP ciśnienie na wąsach pistoletu nie może przekroczyć 0,7 bara i musi przenosić na obiekt powyżej 65% materiału według dyrektywy o LZO. Pistolety w systemie HVLP są minimalnie oszczędniejsze jeśli chodzi o zużycie materiału, ale potrzebują dużo więcej powietrza. A to przekłada się na koszty.

Natomiast w systemie RP odległość od obiektu to 17–21 cm. Właśnie wtedy uzyskujemy pełną szerokość natrysku i najlepszą atomizację (rozpylenie). Pistolet RP potrzebuje około 290 l/min, również spełnia normy LZO, przenosząc na obiekt powyżej 65% materiału.

Lakierując samochody starsze (nie mówię tu o samochodach kultowych), będziemy używać szpachli natryskowej. Do tego potrzebujemy specjalnego pistoletu. Jedyny taki pistolet przeznaczony do szpachli ma w ofercie SATA – jest to jet 100 B P 2,5 ze ściętymi rogami dyszy powietrza. Taki kształt zapobiega osadzaniu materiału podczas natrysku szpachli.

Pamiętajmy, każdy w każdym pistolecie części, które stykają się z materiałem, powinny być ze stali nierdzewnej. Obecnie bardzo dużo materiałów jest na bazie wody, również podkłady. Pistolety podróbki nie są odporne na korodowanie, nie mówiąc, że nie spełniają żadnych norm. To nie są narzędzia dla profesjonalistów.

Jak wyregulować pistolet natryskowy przed malowaniem?

Pistolety lakiernicze SATA są gotowe do natychmiastowego użycia zaraz po wyjęciu z pudełka. Zalecane wejściowe ciśnienie przepływu dla stosowanego materiału można znaleźć w karcie danych technicznych producenta farby (producenta materiału). W zależności od konkretnych wymagań, ciśnienie przepływu wejściowego, kształt strumienia natryskowego i ilość materiału można regulować na pistolecie natryskowym. Należy to zrobić w następującej kolejności:

  1. Regulacja kształtu strumienia poprzez regulację okrągłego i szerokiego strumienia.
  2. Ustawianie ilości materiału poprzez regulację ilości materiału.
  3. Regulacja wejściowego ciśnienia przepływu za pomocą mikrometru powietrza.

Dlaczego SATA dostarcza tylko zestawy dysz zamiast pojedynczych części?

W zależności od użytych materiałów, czasu trwania lakierowania i częstotliwości użytkowania oraz konserwacji zestawu dysz, zużycie następuje małymi krokami. Gołym okiem nie można odróżnić, który z komponentów jest tym najbardziej dotknięty. Dlatego nie ma sensu wymieniać tylko jednego elementu dyszy, ponieważ prawdopodobnie spowodowałoby to jedynie inny, słaby wzór natrysku. W dłuższej perspektywie oznacza to, że dysza lakiernicza, igła lakiernicza i dysza powietrzna są na ogół w różnym stanie zużycia, co oznacza, że ​​oczekująca zmiana nie zostanie wykryta. Nie byłoby zatem możliwe uzyskanie wzoru natryskiwania identycznego z tym, który zapewniał pistolet natryskowy w początkowym etapie użytkowania.

SATAjet X 5500 to najnowszy pistolet natryskowy SATA, który spełnia najwyższe wymagania. Dzięki systemowi dysz X malarze mogą poradzić sobie ze wszystkimi systemami malowania i zaleceniami dotyczącymi obróbki. Ponadto dysza szeptana zauważalnie zmniejsza głośność i zapewnia lakiernikom bardziej miękkie, przyjemniejsze uczucie podczas malowania. A wszystko to przy zmniejszonym zużyciu materiału.

HVLP: wyjątkowo ekonomiczny – pistolety natryskowe HVLP osiągają szczególnie wysokie szybkości transferu dzięki technologii niskociśnieniowej.

RP: Extra Fas – pistolety natryskowe RP zapewniają maksymalną prędkość roboczą dzięki zoptymalizowanej technologii wysokiego ciśnienia i niskiemu rozpyleniu.

Oba warianty mogą być stosowane bardzo elastycznie. Spełniają najwyższe wymagania dotyczące wyniku malowania i wyraźnie przekraczają współczynniki transmisji 65% wymagane przez dyrektywę VOC.

Tagi artykułu

autoExpert 06 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę