Wodór w kuchni: Toyota rewolucjonizuje gastronomię

Wodór w kuchni: Toyota rewolucjonizuje gastronomię Toyota

Zgodnie ze swoją wielotorową strategią dekarbonizacji Toyota testuje szereg rozwiązań, które pozwolą na wykorzystywanie czystej energii nie tylko w motoryzacji. We Francji i Japonii koncern zaprezentował, jak korzystać z wodorowych rozwiązań opracowanych na bazie doświadczeń z modelu Mirai w gastronomii.

Toyota jest jednym z globalnych pionierów technologii wodorowych. Od 2014 roku ma w swojej ofercie produkowany seryjnie model Mirai, którego druga generacja jest dostępna na polskim rynku. Marka opracowała prototyp legendarnego pick-upa Hilux z tym rodzajem napędu, a moduły wodorowych ogniw paliwowych są wykorzystywane w autobusach miejskich, ciężarówkach oraz w generatorach prądu. Koncern testuje również zastosowanie najlżejszego pierwiastka do zasilania silników spalinowych.

Wodorowe kartridże Toyoty

Toyota

Toyota dąży do upowszechnienia wodoru nie tylko w motoryzacji, ale także w innych obszarach gospodarki oraz ułatwienia każdemu dostępu do czystej energii. Jeśli gaz ten jest produkowany przy użyciu odnawialnych źródeł energii, takich jak wiatr, energia słoneczna, geotermalna czy odpady z biomasy, stanowi przyjazne dla środowiska paliwo o zerowej emisyjności w całym cyklu życia.

Opracowane na bazie doświadczeń m.in. z produkcji Toyoty Mirai wymienne kartridże wodorowe są rozwiązaniem, które ułatwi korzystanie z energii wodorowej w wielu różnych codziennych zastosowaniach w domu i poza nim. Połączenie ich z modułem ogniw paliwowych zapewnia energię elektryczną. Możliwe jest też wykorzystanie energii powstałej ze spalania wodoru.

Toyota

Wymienne zbiorniki mają cylindryczny kształt, 200 mm średnicy oraz 580 mm wysokości. Jeden pojemnik jest w stanie przechować do 4,7 l wodoru i waży 8 kg. Wersja na rynek europejski dysponuje mocą 1,8 kWh, co pozwala m.in. korzystać z domowej kuchenki mikrofalowej przez 3-4 godziny.

Wodorowy rower cargo z lodami i piec do pizzy

Przy okazji igrzysk w Paryżu oraz podczas Japan Mobility Show 2024 Bizweek Toyota zaprezentowała potencjalne zastosowania dla wodorowych kartridży w gastronomii. Dla Toyoty była to okazja, by pokazać, jak działa energia wodorowa i na jak wiele sposobów można z niej korzystać w codziennym życiu.

Toyota

Na ulicach stolicy Francji inżynierowie Toyoty częstowali przechodniów lodami z rowerowego wózka cargo, w którym chłodziarki pracowały na prąd wytwarzany z wodorowego kartridża. Zaprezentowano, jak szybko i bezpiecznie wymienić zbiorniki z wodorem, które zostały przywiezione w specjalnym pokrowcu-plecaku przez naukowców. Sam ważący 200 kg rower cargo z lodami także miał wodorowy napęd wspomagający jadącego.

Toyota

Zaprezentowany w Japonii kamienny piec wodorowy to wspólne dzieło Toyoty i firmy Rinnai Corporation, który może służyć do wypiekania pizzy. Wodór ma wysoką temperaturę spalania, a podczas tego procesu w połączeniu z tlenem wytwarzana jest para wodna, dzięki której np. warzywa czy grzyby zachowują najwyższe walory smakowe, co nie zawsze jest osiągalne w piecach opalanych drewnem. W trakcie prac nad urządzeniem wykorzystano technologie Toyoty pochodzące z różnych etapów produkcji samochodów jak piece do suszenia lakieru czy rozwiązania dotyczące bezpiecznego zasilania wodorem oraz jego monitorowania znane z modelu Mirai.

Źródło: Toyota

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę