Woda zamiast benzyny
Czy wiesz, że nawet zaawansowane silniki benzynowe tracą mniej więcej jedną piątą paliwa pobieranego ze zbiornika? Zwłaszcza przy dużych prędkościach obrotowych, część benzyny służy do chłodzenia zamiast do napędzania.
Dzięki nowemu rozwiązaniu z wtryskiem wody, Bosch pokazuje, że nie musi tak być. Dodatkowe wstrzyknięcie wody pozwala zredukować zużycie paliwa nawet o 13 procent, szczególnie podczas przyspieszania lub przy szybkiej jeździe na autostradzie. – Wprowadzając wtrysk wody pokazujemy, że silnik spalinowy kryje w zanadrzu jeszcze kilka możliwości – mówi dr Rolf Bulander, szef działu Bosch Mobility Solutions, członek zarządu Robert Bosch GmbH. Oszczędność jest widoczna zwłaszcza w przypadku silników trzy– i czterocylindrowych, budowanych według zasad downsizingu (tego rodzaju silniki znajdują się pod maską współczesnych samochodów klasy średniej).
Dodatkowa moc dla silnika z turbodoładowaniem
Innowacyjne rozwiązanie Boscha czyni silnik nie tylko bardziej oszczędnym, ale również mocniejszym. „Wtrysk wody może dostarczyć dodatkowej mocy każdemu silnikowi z turbodoładowaniem" – mówi Stefan Seiberth, prezes działu branżowego Gasoline Systems w spółce Robert Bosch GmbH. Wcześniejszy punkt zapłonu oznacza, że silnik pracuje bardziej efektywnie. Dzięki temu możliwe jest, aby silniki nawet w potężnych samochodach sportowych mogły rozwijać dodatkową moc.
Podstawą tej innowacyjnej techniki silnikowej jest prosty fakt – nie wolno dopuścić do przegrzania silnika. Aby tego uniknąć niemal w każdym silniku benzynowym jest wtryskiwane dodatkowe paliwo. Paliwo odparowuje i chłodzi w ten sposób elementy silnika. Tę zasadę fizyki wykorzystali inżynierowie Boscha wprowadzając wtrysk wody. Rozpylona woda jest wtryskiwana do przewodu dolotowego jeszcze przed zapłonem mieszanki paliwa. Duże ciepło parowania wody zapewnia skuteczne chłodzenie. W związku z tym potrzebna jest tylko niewielka dodatkowa ilość wody. Na każde sto przejechanych kilometrów zużywa się zaledwie kilkaset mililitrów. W efekcie niewielki zbiornik wody, który dostarcza wodę destylowaną do układu wtryskowego, musi być uzupełniany najwyżej co kilka tysięcy kilometrów. A jeśli zbiornik znów będzie pusty, silnik będzie nadal pracować bez problemu – choć bez wyższego momentu obrotowego i niższego zużycia paliwa uzyskiwanych przez wtryśnięcie wody.
Dodatkowe pytania i odpowiedzi
Czy to rozwiązanie weszło już do produkcji seryjnej?
Pierwszym pojazdem wyposażonym seryjnie w innowacyjny i przełomowy system wtrysku wody jest model BMW M4 GTS. Pojazd z turbodoładowanym silnikiem sześciocylindrowym oferuje zwiększoną moc i optymalne zużycie paliwa nawet przy pełnym obciążeniu. Bosch dostarcza części do system wtrysku wody montowanego w BMW M4 GTS.
Jak wysokie jest zużycie paliwa w cyklu jazdy?
Według testu zużycia (WLTC), który będzie obowiązywał w przyszłości, wtrysk wody pozwala zaoszczędzić nawet do 4 procent paliwa. W rzeczywistych warunkach jazdy można osiągnąć więcej; zużycie paliwa można zmniejszyć nawet o 13 procent podczas energicznego przyspieszania lub jazdy na autostradzie.
Czy wtrysk wody powoduje rdzewienie silnika?
Nie. Woda nie pozostaje w komorze spalania; paruje przed spalaniem mieszanki w silniku i zostaje w całości usunięta wraz ze spalinami do otoczenia.
Jak często należy uzupełniać zbiornik wodą?
System wtrysku wody wymaga jedynie niewielkiej jej ilości. Zbiornik trzeba uzupełniać średnio tylko co 3000 kilometrów. Osobny zbiornik na wodę musi być napełniany wodą destylowaną.
Czy woda w zbiorniku może zamarznąć?
Po zatrzymaniu silnika woda spływa z powrotem do swojego zbiornika, gdzie może zamarznąć. Po ponownym uruchomieniu silnika woda rozmraża się.
Czy istnieje coś takiego jak bezpośredni wtrysk wody?
Bosch wykorzystuje system wtrysku pośredniego, do kolektora dolotowego, ponieważ ma wyraźne zalety techniczne i jest tańszy. To sprawia, że ta koncepcja wtrysku wody nadaje się do produkcji na dużą skalę, a także dla wielu segmentów pojazdów.
Źródło: Bosch