Właściwa filtracja
Przy wymianie filtra oleju istotną rolę odgrywa dokładność, która gwarantuje prawidłowe osadzenie i pracę filtra. Błędy mogą prowadzić do powstawania nieszczelności, zwiększonego zużycia, a nawet trwałych uszkodzeń silnika. Dlatego należy oczyścić powierzchnie uszczelnień, dociągnąć filtr właściwym momentem obrotowym, umieścić go we właściwej pozycji, a także instalować wyłącznie odpowiednie i nieuszkodzone filtry. Firma MANN-FILTER przygotowała zestawienie najważniejszych wskazówek dotyczących montażu filtrów oleju.
Wskazówka: wybór
Należy koniecznie zwrócić uwagę na to, aby filtr pasował do danego zastosowania. Pracownik warsztatu pozbędzie się wszelkich wątpliwości, sprawdzając dane w katalogu producenta. Odpowiedni filtr zapobiega nieprawidłowemu działaniu, zapewnia wystarczające zasilanie olejem i przyczynia się do szybkiego powstania ciśnienia po uruchomieniu silnika. Chroni to silnik przed zwiększonym zużyciem, prowadzącym nawet do jego uszkodzenia, a także przed nieszczelnościami powodowanymi przez różną geometrię uszczelnień.
Wskazówka: kontrola
Zaleca się sprawdzenie przed montażem, czy filtr nie jest uszkodzony. Jeśli został uszkodzony podczas transportu, może to skutkować nieszczelnością, niewystarczającą skutecznością filtra, nieprawidłowym działaniem silnika lub jego zwiększonym zużyciem. W
Wskazówka: czystość
Przy wymianie filtra istotna jest czystość jego otoczenia. Czystość zapobiega przenikaniu cząstek brudu do układu filtracyjnego i jego nieprawidłowemu działaniu, które może powodować nawet całkowitą awarię silnika.
Wskazówki dotyczące filtrów wymiennych
Czyszczenie. Przed montażem nowego filtra wymiennego konieczne jest wyczyszczenie powierzchni uszczelnień na bloku silnika oraz głowicy filtra. Zapobiega to pojawieniu się nieszczelności na powierzchni uszczelnień oraz stratom oleju. Smarowanie. Ważne jest również, aby przed montażem nasmarować olejem uszczelkę nowego filtra wymiennego. W przeciwnym razie zdjęcie go podczas następnej wymiany będzie wiązało się z trudnościami i dużym nakładem pracy. Ponadto zbyt niski moment dociągnięcia wskutek „suchości" uszczelki i dużego tarcia prowadzi do powstawania nieszczelności. Dokręcanie. Należy zachować ostrożność przy dokręcaniu filtra wymiennego. Jeśli mechanik skorzysta z klucza taśmowego, może to prowadzić do uszkodzenia obudowy filtra, np. poprzez wgniecenia, które mogą powodować pęknięcia obudowy wskutek pulsacji środka smarującego. By tego uniknąć, bardzo ważne jest wykonanie wszystkich kroków opisanych w instrukcji montażu umieszczonej na filtrze wymiennym. Zgodnie z nią filtry wymienne należy dociągać ręcznie
Wskazówki dotyczące wkładów filtracyjnych
Montaż. Naczelna zasada obowiązująca przy montażu wkładów filtracyjnych to bycie uważnym. To gwarantuje, że wkład zostanie poprawnie osadzony w górnej części obudowy. Przestrzeganie przez mechanika oznaczeń „oben/top" (góra) widocznych na płytkach zewnętrznych gwarantuje, że ciśnienie oleju wzrośnie natychmiast po uruchomieniu silnika. W przeciwnym razie po wyłączeniu silnika olej spłynie z górnych kanalików i obudowy filtra z powrotem do miski olejowej. Oznacza to także zwiększone zużycie. Ponadto w takim przypadku strona czysta i brudna nie są od siebie szczelnie oddzielone.
Opracowano na podstawie materiałów dostarczonych przez MANN+HUMMEL