Warsztatowi pomocnicy

Narzędzia uniwersalne
Narzędzia uniwersalne to takie, za pomocą których można wykonywać podobne prace przy różnych elementach i w różnych pojazdach. Najprostszym przykładem jest popularny śrubokręt, zwany poprawnie wkrętakiem.
Wkrętaki
Służą do przykręcania i odkręcania śrub niezależnie od ich położenia i zastosowania. Jedynym warunkiem jest zastosowanie wkrętaka pasującego do odpowiedniego rodzaju łba śruby. Jeśli śruba ma pojedyncze przecięcie, to należy użyć wkrętaka z płaską końcówką (płaskiego). Odmiennym rodzajem jest wkrętak krzyżowy, który służy do obracania śrub z łbem krzyżowym. W tym przypadku mamy jednak do czynienia ze zróżnicowanymi rodzajami końcówek. Wkrętaki z krzyżowymi grotami są przystosowane do śrub z łbem Philipsa (oznaczenie PH) oraz Pozidriv (oznaczenie PZ). Łby śrub ewoluowały wraz z potrzebą maszynowego montażu tych elementów oraz koniecznością zabezpieczenia przed ich niepowołanym demontażem lub naprawą. Przykładem tego typu części mogą być wprowadzone przez firmę BMW śruby typu Torx do łączenia silnika ze skrzynią biegów.
Klucz płaski
Kolejnym rodzajem narzędzia uniwersalnego jest klucz płaski. Występuje we wszystkich rozmiarach przystosowanych do odkręcania śrub z łbami sześciokątnymi. Według norm każdy rodzaj śruby ma przypisaną konkretną wielkość łba. Dla przykładu, śruby wykonane według normy DIN 933 oraz nakrętki według normy DIN 934 dla gwintu M8 mają łeb przystosowany do klucza płaskiego o rozwarciu 13 mm. Przykładowo śruba o tym samym gwincie, ale wykonana według standardu JIS B1180 ma łeb przystosowany do klucza o rozwarciu 12 mm. Jest to dość ciekawa różnica między normami wykonawczymi śrub dla rynków europejskich i azjatyckich. Śruby w samochodach azjatyckich - przy tych samych rodzajach gwintów, co w samochodach europejskich - mają bowiem rożne rozmiary łbów.
Więcej w najnowszym „autoEXPERCIE" 6/2013.


