Strefy czystego transportu bez autogazu?

Walczymy o LPG! Strefy czystego transportu bez autogazu? ALEX Sp. z o.o.
20.1.2021

Po euforii, jaka ogarnęła nas 20.11.2020 r., gdy poznaliśmy pierwotny projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, który zakładał, iż pojazdy zasilane LPG będą mogły wjechać do stref czystego transportu, właśnie poinformowano o bardzo niepokojącej zmianie.

Po poprawkach zapisy dotyczące samochodów zasilanych LPG, zostaną całkowicie wykreślone. Podpisz petycję i walcz o LPG!

Projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 20.11.2020 r.

Listopadowy projekt zakładał wprowadzenie obowiązkowych stref czystego transportu (SCT) we wszystkich gminach powyżej 100 tys. mieszkańców (w Polsce jest ich 37). Do SCT miały wjechać wyłącznie auta niskoemisyjne, tj.:

  • auta elektryczne,
  • autobusy zeroemisyjne,
  • pojazdy wodorowe
  • auta z instalacją LPG.

Do takiej strefy nie wjadą auta z silnikami spalinowymi lub Diesla oraz hybrydy (klasyczne i plug-in). Kluczowym argumentem przemawiającym za wprowadzeniem specjalnych stref jest zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska, a więc szeroko rozumiana ekologia, a ponadto zachęcenie (czy może perswazja?) do zakupu aut elektrycznych, które – póki co – do tanich nie należą. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać w 2021 roku, ale konkretnego terminu jeszcze brak.

Pojazdy dopuszczone do wjazdu do SCT mają być oznakowane specjalną naklejką. – Pojazdy uprawnione do wjazdu do Stref Czystego Transportu powinny mieć specjalne oznaczenia, zróżnicowane ze względu na sposób napędu danego pojazdu, tak aby niewątpliwie było wiadomo, czy dany pojazd jest uprawniony do poruszania się po strefie – tłumaczy Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Naklejkę będzie można dostać od diagnosty podczas badania technicznego, a koszt jej zakupu wyniesie 5 zł.
 
LPG a ekologia

Dopisanie do ekologicznej listy paliwa LPG nierzadko budzi zdziwienie. Mało kto pamięta, że auta napędzane autogazem są bardzo popularne, a ich wpływ na środowisko jest dużo bezpieczniejszy, niż w przypadku aut zasilanymi benzyną i dieslem. Nowoczesne instalacje samochodowe są zaawansowanymi technologicznie układami, które dostosowane są do restrykcyjnych norm emisji spalin. Badania wykazują, że przy spalaniu paliwa LPG w porównaniu do benzyny i oleju napędowego, redukcja zanieczyszczeń wynosi od 15% (dwutlenek węgla) do nawet 60% (węglowodory). Ponadto, emisja związków azotu jest niższa niż w wypadku oleju napędowego czy benzyny, również pod względem wydzielania aerozoli powietrznych (PM). LPG jest czysto spalającym się paliwem, którego zużycie nie generuje cząsteczek stałych i sadzy.

Wartość paliwa LPG, jako źródła czystszej energii, docenił premier polskiego rządu, Mateusz Morawiecki. W wygłoszonym expose z 19.11.2020 r. stwierdził –  W wielu obszarach jesteśmy bardziej ekologiczni, niż się wydaje. Około 3 milionów Polaków jeździ samochodami na gaz. Rozwijamy program elektromobilności. To procesy, które wymagają wsparcia. Dlatego będziemy proponować kolejne ulgi dla osób, które korzystają z przyjaznych dla środowiska środków transportu. Czysty transport ma być dobry dla przyrody i dobry dla naszych portfeli.

Niepokojące zmiany projektu (styczeń 2021 r.)

Pierwotny – dość ogólny – zapis dopuszczał do wjazdu do SCT wszystkie pojazdy jeżdżące na LPG, które zostaną zawężone do segmentu spełniającego odpowiednie kryteria, np. ograniczenia według wieku lub normy emisji spalin. Tak się nie stało.

Po konsultacjach projektu, które miały miejsce z udziałem wybranych podmiotów, portal gazeo.pl dowiedział się, że w kolejnej wersji zapisy dotyczące samochodów zasilanych LPG zostaną całkowicie wykreślone.

Dlaczego? Czy zechciano oszczędzić sobie dodatkowych analiz? Czy ma to związek z lobbowaniem aut elektrycznych i wodorowych?

LPG, jako paliwo alternatywne na całym świecie (ale nie w Polsce)

Należy podkreślić, że LPG w wielu państwach i dokumentach unijnych, oficjalnie uznane jest jako paliwo alternatywne, obniżające poziom emisji oraz zanieczyszczeń. Takimi przykładami chwalą się:

  • Paryż, który od 2016 r. posiada naprzemienny zakaz poruszania się samochodów w mieście (w parzyste dni miesiąca, poruszać się mogą auta z parzystą ostatnią cyfrą numeru rejestracyjnego, analogicznie w dni nieparzyste). Ten zakaz nie dotyczy jednak aut z instalacją LPG,
  • Rząd Wielkiej Brytanii, który w 2016 r. ustanowił Strefy Czystego Powietrza (w Birmingham,  Leeds, Nottingham, Derby i Southampton), w których to wszystkie taksówki, muszą być zasilane na LPG. Od 2017 r. na te rozwiązanie przechodzi również Londyn,
  • Hongkong, gdzie 100% taksówek zasilane jest autogazem,
  • USA, gdzie od 2016 r. wszystkie federalne floty samochodów, zakupują pojazdy napędzane wyłącznie paliwami alternatywnymi.

To tylko kilka przykładów, które potwierdzają, że czystsze paliwa samochodowe odgrywają kluczową rolę w rozwiązywaniu problemów środowiskowych.

Podpisz petycję – LPG jako paliwo alternatywne

Unia Europejska, biorąc pod uwagę bardzo niską emisyjność pyłów zawieszonych PM10 oraz PM2,5, zalicza gaz płynny do katalogu paliw alternatywnych, na równi z energią elektryczną, wodorem czy sprężonym gazem ziemnym CNG. Dlaczego takie podejście nie znajduje uznania w polskim rządzie?

Żaden z obowiązujących w naszym kraju aktów prawnych dotyczących paliw alternatywnych, czyli: Planu Rozwoju Elektromobilności, Krajowej ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, Fundusz Niskoemisyjnego Transportu oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, nie zawiera przepisów odnośnie wspierania rozwoju LPG.

Może warto zastanowić się, by najnowocześniejsze rozwiązania związane z różnymi zastosowaniami paliwa LPG, miały szansę rozwinąć się i upowszechnić właśnie w Polsce? Porównując wysokość akcyzy na paliwo LPG w stosunku do benzyny, w innych europejskich krajach, w których zużycie LPG jest relatywnie wysokie (Niemcy, Holandia, Włochy), stawka w Polsce jest najwyższa. Polscy producenci gazu to ścisła światowa czołówka. Dopisanie LPG do listy paliw alternatywnych pozwoliłoby na wiele projektów badawczo-rozwojowych.

PETYCJA: www.petycjeonline.com/lpg_jako_paliwo_alternatywne_w_polsce

Zobacz też:

    Pismo wystosowane przez portal gazeo.pl do Ministerstwa Klimatu i Środowiska:
    Dotyczy Projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 20.11.2020.pdf

 Źródło: ALEX Sp. z o.o.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę