Uszkodzenia tarcz hamulcowych, część I

Vogel
14.4.2009
Zarówno w konwencjonalnym, jak i w zelektronizowanym układzie hamulcowym jego sprawność istotnie zależy od współpracy klocka z tarczą hamulcową. Zapraszam do poznania typowych uszkodzeń tarcz hamulcowych i ich najbardziej prawdopodobnych przyczyn.

Pęknięcie części mocującej tarczy hamulcowej wskutek nieprawidłowego dokręcania śrub mocujących koło

Opis uszkodzenia

Pęknięcie części mocującej tarczy hamulcowej.

Objawy i przyczyny powstania uszkodzenia

Do zasadniczego mocowania tarczy hamulcowej do piasty wykorzystywane są śruby mocujące koło. Jeśli podczas dokręcania koła nie jest zachowana właściwa kolejność lub moment dokręcania śrub koła jest za duży, następuje odkształcenie płaszczyzny styku tarczy hamulcowej i piasty koła. Jest to przyczyną powstawania drgań, wyczuwalnych bezpośrednio po montażu, przy naciśnięciu pedału hamulca podczas jazdy. Drgania mogą być jedynym wyczuwalnym objawem nieprawidłowego montażu. W skrajnym przypadku może nastąpić pęknięcie części mocującej tarczy hamulcowej.

Wskazówki

Należy przestrzegać kolejności dokręcania śrub mocujących koło:

a) przy 4 śrubach mocujących dokręcamy je na krzyż;

b) przy 5 śrubach mocujących dokręcamy co drugą, aż dokręcimy wszystkie 5.

Śruby mocujące koło dokręcamy przynajmniej w dwóch przejściach, bezwzględnie używając do ostatecznego dokręcenia klucza dynamometrycznego. Do ostatecznego dokręcenia nie wolno używać klucza pneumatycznego.

Całość w numerze 4/2009 autoEXPERTA

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę