Uszkodzenia tarcz hamulcowych, część I
VogelPęknięcie części mocującej tarczy hamulcowej wskutek nieprawidłowego dokręcania śrub mocujących koło
Opis uszkodzenia
Pęknięcie części mocującej tarczy hamulcowej.
Objawy i przyczyny powstania uszkodzenia
Do zasadniczego mocowania tarczy hamulcowej do piasty wykorzystywane są śruby mocujące koło. Jeśli podczas dokręcania koła nie jest zachowana właściwa kolejność lub moment dokręcania śrub koła jest za duży, następuje odkształcenie płaszczyzny styku tarczy hamulcowej i piasty koła. Jest to przyczyną powstawania drgań, wyczuwalnych bezpośrednio po montażu, przy naciśnięciu pedału hamulca podczas jazdy. Drgania mogą być jedynym wyczuwalnym objawem nieprawidłowego montażu. W skrajnym przypadku może nastąpić pęknięcie części mocującej tarczy hamulcowej.
Wskazówki
Należy przestrzegać kolejności dokręcania śrub mocujących koło:
a) przy 4 śrubach mocujących dokręcamy je na krzyż;
b) przy 5 śrubach mocujących dokręcamy co drugą, aż dokręcimy wszystkie 5.
Śruby mocujące koło dokręcamy przynajmniej w dwóch przejściach, bezwzględnie używając do ostatecznego dokręcenia klucza dynamometrycznego. Do ostatecznego dokręcenia nie wolno używać klucza pneumatycznego.
Całość w numerze 4/2009 autoEXPERTA


