Uspokoić Diesla

Valeo
4.3.2009
Dobra ochrona układu przeniesienia napędu przed drganiami wytwarzanymi przez silnik i jednoczesna niezawodność zespołu koło zamachowe-sprzęgło wydawały się nie do pogodzenia. Rozwiązaniem tego problemu jest konstrukcja opracowana przez Valeo.

Ostatnie lata stanowiły dla motoryzacji okres niezwykle dynamicznego rozwoju technologicznego. Olbrzymiego postępu dokonano zwłaszcza w konstrukcji silników wysokoprężnych. W porównaniu do głośnych, twardo pracujących i mało dynamicznych „ropniaków" sprzed lat, nowoczesne Diesle z układami common rail lub pompowtryskiwaczami charakteryzują się niezwykle wysoką kulturą pracy oraz znakomitą dynamiką. Współczesne samochody napędzane silnikami wysokoprężnymi są również znacz-nie przyjaźniejsze dla środowiska. Sprawne Diesle nie ciągną już za sobą kłębów dymu, co w autach z silnikami o zapłonie samoczynnym starego typu było w zasadzie normą.

Na kłopoty - Valeo

Niestety, rozwiązanie jednych problemów pociągnęło za sobą powstanie innych. Jak wiadomo, nowoczesne silniki wysokoprężne odznaczają się znacznym momentem już przy niewielkiej prędkości obrotowej. To z kolei powoduje gwałtowny przyrost sił występujących w układzie przeniesienia napędu, odczuwalny przede wszystkim podczas ruszania jako nieprzyjemne szarpnięcia. Znacznie poważniejszą konsekwencją od obniżonego komfortu jazdy były jednak wibracje przenoszone na skrzynię biegów, które znacznie skracały jej żywotność i przyczyniały się do poważnych awarii. Do niebezpiecznych drgań dochodziło przede wszystkim przy niskiej prędkości obrotowej silnika. Konstruktorzy musieli sobie jakoś poradzić z tym problemem. Jednym z rozwiązań było zastosowanie dwumasowego koła zamachowego, w którym umieszczony jest tłumik drgań skrętnych. Rozwiązanie to ma jednak dwie wady: po pierwsze, jest drogie, po drugie zaś, podatne na uszkodzenia. Często zdarza się, że element ten ulega awarii już przy stosunkowo niewielkim przebiegu, koszt wymiany części może zaś wynieść nawet kilka tysięcy złotych. A to dla właściciela samochodu jest na ogół prawdziwym wstrząsem. Zdarza się również często, że żywotność nowo zamontowanego koła dwumasowego okazuje się zbliżona do trwałości części oryginalnej. Problem ten udało się rozwiązać firmie Valeo, która opracowała komplet sprzęgła ze sztywnym kołem zamachowym jako alternatywę dla zestawu z kołem dwumasowym. Składa się on z czterech elementów: koła zamachowego, elastycznej tarczy o specjalnej konstrukcji, zespołu dociskowego oraz łożyska wyciskowego (do samochodów z łożyskiem hydraulicznym oferowane są komplety trzyelementowe: koło zamachowe, tarcza i docisk).

Ważne przesłanki

Istnieje kilka istotnych powodów, dla których warto wybrać to rozwiązanie. Zaprojektowana przez inżynierów Valeo konstrukcja charakteryzuje się niezawodnością i spełnia najwyższe standardy rynku OE. Jej tajemnica tkwi w tarczy, która odpowiada za tłumienie drgań. Już na pierwszy rzut oka widać, że różni się ona od elementu pochodzącego z tradycyjnego zestawu. Wyposażona jest bowiem w znacznie większe sprężyny o charakterystyce specjalnie dobranej do konkretnego modelu samochodu. Konstrukcja Valeo zapewnia wysoki poziom filtracji drgań i hałasów, zapewniając tym samym komfort jazdy. Zestaw Valeo gwarantuje również optymalną wydajność przenoszenia momentu obrotowego. W przeciwieństwie do koła dwumasowego, sztywne koło zamachowe pozbawione jest ruchomych elementów, co korzystnie wpływa na trwałość całego zespołu.

Ważną zaletą tego rozwiązania są ekonomiczne korzyści płynące z jego stosowania. Komplety Valeo są tańsze o około 20-30% od zestawów z kołem dwumasowym. Poza tym, dzięki niezawodnemu, sztywnemu kołu zamachowemu, w razie konieczności ponownej naprawy wymienia się tylko tarczę i docisk, tak jak w przypadku samochodu ze zwykłym sprzęgłem. Pozwala to znacznie zredukować koszty serwisowania pojazdu.

 Więcej w numerze 3/2009 autoEXPERTA

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę