Układy naczepowe – co to takiego?

Knorr-Bremse
27.12.2016
Reklama
Reklama

Coraz więcej systemów zamontowanych w naczepie sterowanych jest w sposób zdalny – z kabiny – i kontrolowanych przez elektronikę pojazdu.

Najbardziej odpowiedzialnym jest system hamulcowy. Przykładem może być TEBS G2.2, będący już trzecią generacją elektronicznego systemu hamulcowego z rodziny TEBS G2, przeznaczonego do przyczep i naczep. System łączy w sobie, w jednym kompaktowym zespole: elektroniczną jednostkę sterującą, zespół czujników i elektrozaworów pneumatycznych. Funkcje układów zapobiegania blokowaniu kół (ABS) i regulacji siły hamowania w zależności od obciążenia przyczepy są zintegrowane z zaprojektowaną elektroniką urządzenia. W porównaniu z konwencjonalnym układem hamulcowym taka integracja funkcji ułatwia i przyspiesza regulację siły hamowania, co przekłada się na bardziej precyzyjne dozowanie siły hamowania, poprawioną współpracę w procesie hamowania pomiędzy pojazdem silnikowym a przyczepą, a także możliwość wprowadzenia funkcji dodatkowych, typu optymalizacja zużycia klocków hamulcowych.

Wielką zaletą konstrukcji modułu TEBS G2.2 jest możliwość zasilania urządzenia w szerokim zakresie napięć prądu stałego (9–32 V), dzięki czemu przyczepa wyposażona w TEBS G2.2 może być podłączona do europejskiego, ale także do amerykańskiego pojazdu ciężarowego (wyposażonego w 12-woltową instalację elektryczną). Zdublowana funkcja żądania hamowania (pneumatyczna i poprzez CAN) pozwala także na podłączenie przyczepy do zupełnie już archaicznych pojazdów wyposażonych jedynie w czysto pneumatyczny układ hamulcowy.

Reklama

iLvL

Oprócz popularnych konwencjonalnych systemów zawieszenia, Knorr-Bremse oferuje także najnowszy elektroniczny system sterowania zawieszeniem pneumatycznym iLvL (od ang. Intelligent Levelling Control System). System działa w pełni autonomicznie, jednak co ważne, kierowca może częściowo przejąć kontrolę nad pracą zawieszenia poprzez wybór zaprogramowanych funkcji iLvL. Nawet jeśli nie jest dostępne zasilanie elektryczne, kierowca może podnieść lub obniżyć przyczepę za pomocą pneumatycznych przycisków sterujących. Kolejną zaletą zawieszenia elektronicznego są rozbudowane możlwości programowania, co w przypadku zawieszeń pneumatycznych byłoby skomplikowane, kosztowne, a często wręcz niemożliwe. Zawieszenie iLvL wygrywa również jeżeli chodzi o czasy wypowietrzania (redukcja o prawie 50%), co znalazło swoje zastosowanie w przyczepach z zabudową samowyładowczą.

Jeszcze jednym rozwiązaniem odpowiadającym za bezpieczeństwo jest system monitorowania ciśnienia w oponach (Tire Pressure Monitoring System). Jego głównym zadaniem jest pomiar ciśnienia i informowanie o jego zbyt niskiej lub za wysokiej wartości. TPMS mierzy także temperaturę powietrza w oponie i również w razie wykrycia nieprawidłowości ostrzega użytkownika o niebezpieczeństwie (np. o zbliżającym się uszkodzeniu łożyska).

Reklama

iTAP – nowy interfejs przyczepy

Przełączniki, przyciski i konsole sterujące: każdy kierowca zna różne sposoby sterowania funkcjami przyczepy. Wraz ze wzrostem liczby funkcji, sprawy te nie stają się łatwiejsze. Knorr-Bremse uprościło to za pomocą systemu zdalnego sterowania opartego na smartfonie, który dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo kierowcy.

Korzystając z systemu iTAP (Intelligent Trailer Access Point), kierowca może za pośrednictwem aplikacji na smartfonie, z bezpiecznej odległości, regulować wysokość pojazdu, np. podczas podjazdu pod rampę. Ma to kilka zalet: kierowca ma lepszy wgląd na pojazd i miejsce wyładunku, a nie musi stać w strefie zagrożenia bezpośrednio obok przyczepy. iTAP umożliwia również kontrolę podstawowych parametrów typu ciśnienie i temperatura w oponach, przechył przyczepy samowyładowczej itp. Komunikacja z iTAP odbywa się poprzez łącze WLAN – elektroniczny moduł zamontowany w przyczepie bezpośrednio przekazuje komendy sterujące przez magistralę CAN do kontroli hamulca i podwozia. Funkcjonalność iTAP nie ogranicza się tylko do iLvL. Oprócz sterowania standardowymi funkcjami podnoszenia osi, takich jak pomoc przy ruszaniu, może on również transmitować na żywo obrazy z kamer cofania prosto do kabiny kierowcy za pośrednictwem sieci WLAN. Może obsługiwać także zdalnie sterowane urządzenia antywłamaniowe lub – szczególnie w przypadku cysterny – zdalnie sterowaną blokadę zabezpieczającą. Kolejną zaletą układu jest to, że nie występują problemy ze zgodnością między układami przyczepy i ciągnika. Bezprzewodowa transmisja oznacza, że wszystkie funkcje przyczepy mogą być niezależnie sterowane z ciągnika. Łatwość montażu iTAP to także atut: pomiędzy jednostką sterowania EBS przyczepy i modułem dostępowym zastosowano tylko jeden przewód połączeniowy.

Aplikacja iTAP Knorr-Bremse jest dostępna dla standardowych systemów operacyjnych, takich jak iOS i Android. Układ iTAP w najnowszej wersji został wzbogacony o możliwość podłączenia dwóch kamer do monitorowania pracy zabudowy i np. cofania pojazdu.

Reklama

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama